2023-07-15, 18:28
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Klart som fan att det är svårt att ta sig förbi en försvarslinje som är minerad in absurdum.
Men när man väl gör ett hål så är resten av linjen utan funktion...lite tålamod Ivan, du kommer få se.

Åter igen: Ukraina är inte ens framme vid de befästa försvarslinjerna ännu, för ett par dagar sedan var det minst fem kilometer kvar till den första. Alltså den första av mellan tre till fem. Fortfarande sker strider i den säkerhetszon ryssarna har upprättat och där ryssarna strider med rörliga trupper.
2023-07-15, 18:31
Medlem
zergrushs avatar
Det ser mörkt ut för Ivan och Sergey att hålla stånd mot ukrainarna, och moralen i orchlägret verkar inte direkt vara på topp...?
https://twitter.com/VolodyaTretyak/status/1680128484964704256
Citat:
Igor Girkin is again very pessimistic. Yesterday he suggested that the possible breakup through the front lines by the Ukrainian army could cause a collapse in the whole Russian Federation due to contradictions in the army and Putin's inability to make decisions. *video*
Men inget ont som inte har något gott med sig: En balkanisering och upplösning av det dysfunktionella fånglägret Ryzzland skulle vara ett framsteg för hela mänskligheten! Och eftersom de beter sig som debila MENA-talibaner just nu så är det nog inte långt kvar...
2023-07-15, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Det ser mörkt ut för Ivan och Sergey att hålla stånd mot ukrainarna, och moralen i orchlägret verkar inte direkt vara på topp...?

Men inget ont som inte har något gott med sig: En balkanisering och upplösning av det dysfunktionella fånglägret Ryzzland skulle vara ett framsteg för hela mänskligheten! Och eftersom de beter sig som debila MENA-talibaner just nu så är det nog inte långt kvar...
Ukraina kommer inte långt i denna offensiv utan det är Rysssland som märkligt nog tar mark i norra delarna och då i defensiva attacker. Jag trodde faktiskt Kievregimens soldater skulle ha kommit betydligt längre efter en månad och då förbrukat det mesta av sin stridskapacitet efter andra eller tredja ryska försvarslinjen. Nu tar det längre tid för Ryssland att slå sönder den av NATO tredje skapade armén. Har väst råd med en fjärde innnan man ekänner sig besegrade?

Varför människor i väst följer vad Jevgenij Prigozjin eller (Igor Strelkov) Igor Girkin säger är en liten gåta i sig. Båda är väck i huvudet med sina ultranationalistiska tankar om att döda alla i Europa som motsätter sig moder Ryssland. Båda vill bli tsar eller kejsare över Ryssland men sitter som små barn under Putin, Michail Misjustin, Nikolaj Patrusjev och Medvedev som trots allt har något i huvudet och därmed en position.

Ena dagen är Prigozjin och Girkin era hjältar och andra dagar krigsförbrytare och kriminella, helt beroende på om dom ger er "hopp". Vill ni verkligen att någon av dessa två herrar blir Tsar av Ryssland, en ny Stalin? Det är kanske det ni önskar för ett fredligt och demokratiskt Ryssland vore för er en katastrof och NATO skulle gå under.

Det är underligt att ni lyssnar alls på dessa två kriminella herrar eftersom ni också anser Ryssland vara en diktatur med en diktatator som giftmördar oppositionella. Man borde ta allt dessa säger med en stor nypa salt om man anser att Ryssland är en aktoritär eller totalitär stat för bara i en demokrati kan sådana slippa fängelse eller döden.

Balkanisering och upplösning blir det tyvärr mest troligt av Ukraina. Skapelserna Jugoslavien och Tjeckoslovakien gick också den väget men med olika öden, den ena med NATO-bomber och tvång och det andra fredligt. Washington och Bryssel borde väl vara nöjda med att åtminstone ha delat upp och förstört Ukraina för man kan ju inte få allt man önskar sig här i livet.
2023-07-15, 20:12
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
det är Rysssland som märkligt nog tar mark
Ivan, först och främst: Har du några källor på detta? Gärna utanför er statliga orch-media, såklart.

För i den objektiva verkligheten ser det helt annorlunda än vad du påstår, nämligen:
https://www.aljazeera.com/news/2023/7/12/analysis-ukraine-rolls-back-6-months-of-russian-gains-in-5-weeks
Citat:
Ukraine rolls back 6 months of Russian gains in 5 weeks
Assessment of Ukraine’s counteroffensive suggests it has retaken 253sq km (98sq miles) of its territory since June.
Era mobiks verkar ha det tufft också:
Russia's losses - 15.07.2023

• wounded ~711.540
  • killed ~237.180 (+590)
Senast redigerad av zergrush 2023-07-15 kl. 20:14.
2023-07-15, 20:25
Medlem
Ukraina förlorade så mycket som 20 procent av sina vapen och pansar den första veckan av offensiven.

https://www.nytimes.com/2023/07/15/us/politics/ukraine-leopards-bradleys-counteroffensive.html

Citat:
Early in the counteroffensive, Ukraine lost as much as 20 percent of its weapons and armor. The rate dropped as the campaign slowed and commanders shifted tactics.

Citat:
The startling rate of losses dropped to about 10 percent in the ensuing weeks, the officials said, preserving more of the troops and machines needed for the major offensive push that the Ukrainians say is still to come.

But that good news obscures some grim realities. The losses have also slowed because the counteroffensive itself has slowed — and even halted in places — as Ukrainian soldiers struggle against Russia’s formidable defenses. And despite the losses, the Ukrainians have so far taken just five of the 60 miles they hope to cover to reach the sea in the south and split the Russian forces in two.

Verkar inte gå så bra alltså.
2023-07-15, 20:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ukraina kommer inte långt i denna offensiv utan det är Rysssland som märkligt nog tar mark i norra delarna och då i defensiva attacker.

Kanske i norr. Men inte sett till helheten.

Citat:
Analysis: Ukraine rolls back 6 months of Russian gains in 5 weeks

“Russian forces have captured a total of 282 square kilometers in the entire theater since January 1. In five weeks, Ukrainian forces have liberated nearly the same amount of territory that Russian forces captured in over six months,” the ISW said.

https://www.aljazeera.com/news/2023/7/12/analysis-ukraine-rolls-back-6-months-of-russian-gains-in-5-weeks
2023-07-15, 21:52
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Ukraina förlorade så mycket som 20 procent av sina vapen och pansar den första veckan av offensiven.

https://www.nytimes.com/2023/07/15/us/politics/ukraine-leopards-bradleys-counteroffensive.html

Verkar inte gå så bra alltså.
Tycker det ser ut att gå väldigt bra:
https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1680029428347183105
Mycket ljusblått, slava Ukraini!
Ukraina har tagit mer yta på fem veckor än vad ni ryssar gjorde på sex månader, och då har ni ändå grävt ner er i ett års tid
2023-07-15, 21:56
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Åter igen: Ukraina är inte ens framme vid de befästa försvarslinjerna ännu, för ett par dagar sedan var det minst fem kilometer kvar till den första. Alltså den första av mellan tre till fem. Fortfarande sker strider i den säkerhetszon ryssarna har upprättat och där ryssarna strider med rörliga trupper.
Fattar inte vad du får all skit ifrån. Eller jo.. det fattar jag förstås, men i alla fall!
Här är bara en av alla kartor som visar strider vid dina så kallade befästa försvarslinjer:
https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1680028175814762496/photo/1

Därtill är det skrattretande att du hänvisar till "mellan 3-5" försvarslinjer. Vet du hur mkt materiel/personal det finns bortom linje 1? Zip, zap, nada. När Ukraina väl bryter igenom så kommer din HBTQ-app att blinka mer än nånsin av dina ryzka polare som kvickt vill ha ett ställe att övernatta och gömma pinnen.
2023-07-15, 22:12
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Fattar inte vad du får all skit ifrån. Eller jo.. det fattar jag förstås, men i alla fall!
Här är bara en av alla kartor som visar strider vid dina så kallade befästa försvarslinjer:
https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1680028175814762496/photo/1

Därtill är det skrattretande att du hänvisar till "mellan 3-5" försvarslinjer. Vet du hur mkt materiel/personal det finns bortom linje 1? Zip, zap, nada. När Ukraina väl bryter igenom så kommer din HBTQ-app att blinka mer än nånsin av dina ryzka polare som kvickt vill ha ett ställe att övernatta och gömma pinnen.

Jag vet vad jag talar om. Jag har sett flera satelitbilder på försvarslinjerna och dessa är så allmänt kända att det helt enkelt blir löjligt att lämna en källa. Det är som att be om källa på att jorden är rund. Upplysningsvis kan jag meddela att ISW som du refererar till knappast kan sägas vara en oberoende källa eftersom den har täta familjeband till Victoria Newland som på hög nivå i ett decennium har jobbat med att öka USA:s inflytande i Ukraina.

Det du skriver är löjligt. Det finns så klart möjlighet att Ukraina byter igenom någonstans. Det skulle inte förvåna mig så väldigt mycket, men vad gör de sen? Offensiver av detta slag är mycket kostsamma i människoliv och materiel och en enstaka framgång eller ett par vinner inget krig. Det spelar ingen roll hur många korkade och oförskämda inlägg du skriver för hur situationen ser ut för Ukraina. Förstår du det?
Senast redigerad av Arnstad 2023-07-15 kl. 22:16.
2023-07-15, 22:21
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Jag vet vad jag talar om. Jag har sett flera satelitbilder på försvarslinjerna och dessa är så allmänt kända att det helt enkelt blir löjligt att lämna en källa. Det är som att be om källa på att jorden är rund. Upplysningsvis kan jag meddela att ISW som du refererar till knappast kan sägas vara en oberoende källa eftersom den har täta familjeband till Victoria Newland som på hög nivå i ett decennium har jobbat med att öka USA:s inflytande i Ukraina.

Det du skriver är löjligt. Det finns så klart möjlighet att Ukraina byter igenom någonstans. Det skulle inte förvåna mig så väldigt mycket, men vad gör de sen? Offensiver av detta slag är mycket kostsamma i människoliv och materiel och en enstaka framgång eller ett par vinner inget krig. Det spelar ingen roll hur många korkade och oförskämda inlägg du skriver för hur situationen ser ut för Ukraina. Förstår du det?
Om du påstår att källor är överflödiga så kan du hålla käft med dina egna urblåsta teorier som ej är uppbackade av något annat än din egen dumhet.
ISW är mer förtroelig än Arnstad, åtminstone.
Offensiver är kostsamma, javisst. Tänkte du att det var en nyhet?
Det spelar ingen roll hur många korkade och oförskämda inlägg du skriver "för" hur situationen ser ut för Poopin. Förstår du det?
2023-07-15, 22:28
Medlem
dusugermers avatar
Citat:

Dessutom:
Den gode Girkin förutspår att om Ukraina bryter igenom så går det förmodligen helt åt helvete för er ryssar:
Hade du några vettiga motsägande källor eller bjäbbar du mest?
2023-07-15, 22:38
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Ivan, först och främst: Har du några källor på detta? Gärna utanför er statliga orch-media, såklart.

För i den objektiva verkligheten ser det helt annorlunda än vad du påstår, nämligen:

Citat:
Ukraine rolls back 6 months of Russian gains in 5 weeks
Assessment of Ukraine’s counteroffensive suggests it has retaken 253sq km (98sq miles) of its territory since June.

Era mobiks verkar ha det tufft också:
Russia's losses - 15.07.2023

• wounded ~711.540
  • killed ~237.180 (+590)

Inte för att vara den som är den, men stod inte linjen ganska stilla i vintras?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in