2023-05-28, 09:39
Medlem
sommarlovs avatar
Ja det går.
Förr använde man apelsin-jos som start för sitt riktiga vin.
Det viktigaste är hygienen då det inte viltjäser.
Citera
2023-05-28, 09:45
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ni som inte tror att det går. Alltså… människan har gjort vin sen bronsåldern. Det ska ju liksom bara jäsa.

Jag brukar göra både maskrosvin, fläderchampagne och äppelvin. Enbärsdricka också. Det är enkelt, billigt och lite smågott.
Citera
2023-05-28, 09:55
Medlem
makuhiras avatar
Varför skulle det inte fungera? Funktionen är ju desamma när man använder en damejeanne o jäsrör. Viktiga är att det inte är konserveringsmedel i juicen så jästen kan överleva
Citera
2023-05-28, 12:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vad är det som inte låter sant? Vatten, jäst, socker. Jästen "äter" upp sockret och producerar alkohol.

Alkohol är ju något som förekommer helt naturligt också. Du får det att låta som att det är någon hemlig process som bara är till för de få utvalda och upplysta.

Anledningen till att "var och varannan" inte gör det är dels kostnad (vill man ha en högre % kräver det utrustning) och smaken (fermenterad äppelsaft är inte direkt någon kulinaristisk högpunkt och en hög risk för "kod brun" föreligger).

Enkel mäsk kan vem som helst tillaga, något som på riktigt är gott att dricka och gör jobbet, färre.
Och just äpple ger ingen större smakupplevelse i denna formen heller, utan kräver mer ofta tanniner eller annat som ger mer liv i vinet.
För annars blir det ett väldigt slätt vin.

Sen undrar jag varför de pratar om kondomer, för allt man behöver göra är ju skruva på korken och se till det kan andas också.
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Länk till videon med killen som gör vin på äppeljuice: Hur man gör sitt eget vin

Det ser fan inte gott ut och han konstaterar att det smakar skit.
Att det smakar skit kan man tacka kass jäst och avsaknad av de tillsatser som krävs för ge vinet liv, för äpplen är väldigt släta i sin smak.
Och man använder just äppeljos i syfte hjälpa andra vin och för att det ändrar inte smakprofilen speciellt.
Citera
2023-05-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Länk till videon med killen som gör vin på äppeljuice: Hur man gör sitt eget vin

Det ser fan inte gott ut och han konstaterar att det smakar skit.

Tack för hjälpen att hitta videon!
Jag läste kommentarerna och det ska tydligen gå bra att använda en ballong istället för kondom. Har en påse ballonger kvar som blev över sen nyår så jag kan ju använda det.

När vinet jäst färdigt så kanske man kan tillsätta något för smakens skull?
Citera
2023-05-29, 01:46
Medlem
Nu har jag precis påbörjat ett litet experiment! Jag hade ingen juice hemma så jag fick taga vad jag haver:

* Jag började med att ta fram en glasflaska som rymmer en liter samt en tratt.
* Jag hällde i 1 dl strösocker följt av en kopp te. English Breakfast.
* Jag fyllde sen på med vanligt vatten.
* Hade ingen torrjäst hemma så tog istället 25 g Kronjäst (röda paketet) som jag smulade sönder och slängde ner i blandningen.
* På med korken och sen skakade jag om ordentligt.
* Slutligen gjorde jag ett litet hål på en ballong som jag sen trädde fast på flaskan och fäste med lite tejp.

Nu tänker jag låta det stå och jäsa ett tag. Återkommer senare och berättar hur det går. 👍
Citera
2023-05-29, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro-Katt
Nu har jag precis påbörjat ett litet experiment! Jag hade ingen juice hemma så jag fick taga vad jag haver:

* Jag började med att ta fram en glasflaska som rymmer en liter samt en tratt.
* Jag hällde i 1 dl strösocker följt av en kopp te. English Breakfast.
* Jag fyllde sen på med vanligt vatten.
* Hade ingen torrjäst hemma så tog istället 25 g Kronjäst (röda paketet) som jag smulade sönder och slängde ner i blandningen.
* På med korken och sen skakade jag om ordentligt.
* Slutligen gjorde jag ett litet hål på en ballong som jag sen trädde fast på flaskan och fäste med lite tejp.

Nu tänker jag låta det stå och jäsa ett tag. Återkommer senare och berättar hur det går. 👍
Alldeles för mycket jäst! Ska du göra vin köp en jäshink/damojean, kostar inte mycket. Och färdig vinsats, kostar runt 250 kr och 2-3kg socker. Får du ca 25-30 liter vin. Edit. Ett tips, lär dig grunderna först innan du börjar exprimentera!
Senast redigerad av Redrum.187 2023-05-29 kl. 02:33.
Citera
2023-05-29, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Alldeles för mycket jäst! Ska du göra vin köp en jäshink/damojean, kostar inte mycket. Och färdig vinsats, kostar runt 250 kr och 2-3kg socker. Får du ca 25-30 liter vin. Edit. Ett tips, lär dig grunderna först innan du börjar exprimentera!

Borde kollat upp innan. Vad kommer hända med detta nu? Går det att rädda på nåt sätt eller är det bara att hälla ut det i slasken?
Citera
2023-05-29, 02:54
Medlem
Citat:

Borde kollat upp innan. Vad kommer hända med detta nu? Går det att rädda på nåt sätt eller är det bara att hälla ut det i slasken?
Kommer jäsa som fan och antagligen rinna över flaskan. Oavsett så kommer det vara odrickbart.
Citera
2023-05-29, 03:00
Medlem
Citat:
Kommer jäsa som fan och antagligen rinna över flaskan. Oavsett så kommer det vara odrickbart.

Okej, då är det väl kanske lika bra att hälla ut och sen göra om och göra rätt.
Citera
2023-05-29, 03:40
Medlem
Citat:
Okej, då är det väl kanske lika bra att hälla ut och sen göra om och göra rätt.
Ja. Göra vin av juice är inte att föredra i första hand. Det försämrar jäsningsprocessen. Om du inte gör den själv via en "saftmaja". Rekommenderar att du köper ett färdigt kit som jag skrev uppöver. Där finns allt du behöver.
Citera
2023-05-29, 04:51
Medlem
Citat:
Ja. Göra vin av juice är inte att föredra i första hand. Det försämrar jäsningsprocessen. Om du inte gör den själv via en "saftmaja". Rekommenderar att du köper ett färdigt kit som jag skrev uppöver. Där finns allt du behöver.

Då gör jag så istället. Och så införskaffar jag jäshink och sånt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in