• 1
  • 2
2023-05-27, 18:33
Bannlyst
Är det bara jag som anser att Windows 10 är betydligt bättre programmerat än Linux? Förr i tiden var ju problemet med windows att man kunde få trojaner eller virus, men nu när Defender finns så är det väldigt mycket säkrare och bättre än linux också.

Alla windows applikationer man kan installera som finns till windows, t.ex photoshop och dreamweaver, etc överväger linux skiten, vad anser ni andra?

Tror ni på fullaste allvar man slipper virus helt med linux? Det tror inte jag på, och den stödjer inte alla program heller, linux lär kunna bli segare av trojaner eller virus i framtiden, medans windows blir bara bättre och bättre.

Frågeställning:

Är det inte bättre att hålla sig till windows 10 istället för linux?
Citera
2023-05-27, 18:42
Medlem
svampdamps avatar
Du jämför äpplen och päron. Bäst för vem? Vem vill ha Windows 10 i en mikrovågnsugn?
Citera
2023-05-27, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Du jämför äpplen och päron. Bäst för vem? Vem vill ha Windows 10 i en mikrovågnsugn?

Därav diskussionen, men jag vet att det är en smaksak ändå.

Android är bra för telefoner, jag vet redan sånt.
Citera
2023-05-27, 18:54
Medlem
Det är ju bättre optimerat för att det finns betydligt fler använder det. Sjukt mycket mer... man har råd att lägga massor men pengar på en futtgrej

Enligt Steam är en 1% av användaren Linux. Så det säger ju sig själv. Bland hela befolkningen så lär det vara mycket mindre än så.

Men nu så har man ju börjat satsa jättemycket på Linux, spelkonsolen som släpptes, steam har bestämt att alla spel ska gå att köra spå Den konsolen och den kör Linux. Det går framåt jättemycket på linuxfronten.

Sen läs på lite om W11 och alla planer där, program som inte ska gå att stänga av. hur man ska kartlägga oss. Spärr så att man inte kan köra på hårdvara som egentligen hade fungerat utmärkt. och en massa bloat.

Detta gör att fler kanske börjar se om man inte kan köra Linux i stället. Jag tror det. men vi måste upp till fler procent av användare så att fler vill våga satsa pågar på Linux. Vi måste nå en kritisk massa. Jag har frågat vissa mjukvaruutvecklare om dom inte vill fixa till linux också, dom bara himlar med ögonen. Dom svarar inte. Dom vill inte lägga tid på några få sålda ex som man måste ge support till. men kommer man över 20+% så är det ju lönt.

Först och främst det finns tiotusen olika Linux, om alla gick ihop i stället och la gemensamma resurser.
Men principiellt ja jag håller med, än så är Linux alldeles för svårt för mainstream. Den som påstår att Linux är lätt ljuger. Man måste alltid öppna konsolen och ladda ner grejer. För vanliga är det för svårt. lite skrämmande med konsol sån håller farliga hacker på med

*Tips Dualbot men du kan även köra med virtuella maskiner och du vill leka lite.
Senast redigerad av Brodrude 2023-05-27 kl. 19:02.
Citera
2023-05-27, 19:06
Medlem
VAD är Windows 10 bättre "programmerad" på menar du?

Att det spionerar på allt du gör och rapporterar till Microsoft?

Att du tvingas till en en miljö så som MS tycker att den ska vara?

Säkrare än Linux?

Du vet inte vad du pratar om gissar jag.
Citera
2023-05-27, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
VAD är Windows 10 bättre "programmerad" på menar du?

Att det spionerar på allt du gör och rapporterar till Microsoft?

Att du tvingas till en en miljö så som MS tycker att den ska vara?

Säkrare än Linux?

Du vet inte vad du pratar om gissar jag.

Även linux spionerar ibland, har testat Linux Mint även där kan dom se vad som sker i ditt desktop.
Citera
2023-05-27, 19:19
Det märks ju tydligt att du inte har en susning om vad du pratar om och bara vill provocera lite.
Citera
2023-05-27, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeatherFlower
Även linux spionerar ibland, har testat Linux Mint även där kan dom se vad som sker i ditt desktop.

Bara om du explicit väljer att tillåta det.
Citera
2023-05-27, 20:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Du är okunnig, det ska vi ge dig, men också arrogant.
Citera
2023-05-27, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Bara om du explicit väljer att tillåta det.

Det går ändå tror jag, i linux mint, har kanske lite fel, det finns dock andra trojaner och virus på linux.

Debian är bra i vilket fall, och ubuntu men hur pass användbart det är för spel vet jag ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du är okunnig, det ska vi ge dig, men också arrogant.

Du också, dummast av alla i simpsons. Men whatever, jag vill diskutera vilket är bättre programmerat för det mesta man kan göra, och där tror jag windows ändå vinner.
Senast redigerad av WeatherFlower 2023-05-27 kl. 20:09.
Citera
2023-05-27, 20:31
Medlem
Citat:
Det går ändå tror jag, i linux mint, har kanske lite fel, det finns dock andra trojaner och virus på linux.

Problemet är ju att du tror och tror felaktigt.

Väljer du att inte delta i motsvarande "kundundersökning" så rapporterar varken Mint eller någon annan dist någonting alls någonstans. Sedan kan du inte heller sätta likhetstecken mellan Mint och Linux. Jag kan absolut konstruera en egen distribution som heter "Linux from hell" som gör livet så svårt för användaren som möjligt, spionerar och förstör. Men det betyder inte att Linux som helhet har det problemet eller att någon kommer att använda min skitversion. På Windows har du valet mellan Windows som MS designat det eller inget.

Det finns virus till Linux men det är mer på nivån "proof of concept" - inga som sprids aktivt över internet. För alla praktiska ändamål så finns faktiskt inga virus till Linux. Trojaner finns några få men det är ju precis som på Windows att du måste vara extremt klantig eller okunnig för att lyckas få in.

Citat:
Debian är bra i vilket fall, och ubuntu men hur pass användbart det är för spel vet jag ej.

Men snälla... Debian, Ubuntu och Mint är alla i stort sett samma sak. Debian är "orginalet" som Ubuntu baseras på. Det är Debian med lite modifieringar och tillägg som Canonical gjort. Mint är sedan en annan organisation som tagit Ubuntu och gjort ytterligare lite ändringar. Det är ingen större skillnad. Men det är en av Linux många styrkor. Att man kan ändra systemet och göra om det som man vill ha det. Det kan du inte med Windows mycket mer än att byta bakgrundsbild. Du får det som Microsoft vill att du ska ha det. Their way or the highway.

Det finns fler spel till Linux än du hinner spela på en livstid och då menar jag kvalitetsspel. Inkluderar du Wine/Proton så kan du spela nästan hela Steams katalog. Spel är inget problem. Men visst går det att köra mer spel på Windows, absolut. Använder du din dator till enbart spel och inte har några problem med Windows så kör på för all del. Finns ingen anledning att installera Linux.

Det betyder fortfarande inte att Windows är BÄTTRE för spel, bara att det finns mer kompatibla spel vilket beror på att fler använder Windows vilket beror på en massa historiska saker. Rent tekniskt vill jag påstå att Linux är betydligt bättre för spel.

Vi kan nog avsluta tråden med att konstatera att du saknar kunskap och om du gillar Windows och är nöjd med det så kör för all del vidare med det. Det är ingen av oss Linux-nördar som kommer att komma och tvångskonvertera dig.
Citera
2023-05-28, 00:30
Bannlyst
Citat:
Är det bara jag som anser att Windows 10 är betydligt bättre programmerat än Linux? Förr i tiden var ju problemet med windows att man kunde få trojaner eller virus, men nu när Defender finns så är det väldigt mycket säkrare och bättre än linux också.

Alla windows applikationer man kan installera som finns till windows, t.ex photoshop och dreamweaver, etc överväger linux skiten, vad anser ni andra?

Tror ni på fullaste allvar man slipper virus helt med linux? Det tror inte jag på, och den stödjer inte alla program heller, linux lär kunna bli segare av trojaner eller virus i framtiden, medans windows blir bara bättre och bättre.

Frågeställning:

Är det inte bättre att hålla sig till windows 10 istället för linux?

Skall du nedkämpa en upplopp, du kan stå med ett gevär m/96 , mata fram varje skott för hand eller så tar du en MG 42 löser problemet snabbt och effektiv.

Dvs olika verktyg för olika uppgifter. Jag skulle vilja påstå att Linux fungera för det flesta som bara vill ha en surfmaskin och man återanvända hårdvara som skulle ha gått till skrot pga Apple och Microsoft har valt inte stödja dem längre.

Dom program som TS nämner finns inte ens till linux. Men det finns alternativ som t.ex gimp istället för photoshop. Dom flesta håller på med webdesign kör detta på Apple prylar

Mer och mer det program vi kör i vår vardag bli webappar , ta t.ex fakturingsprogrammen. För 10 år sedan, körde man fakturingsprogrammet i datorn idag kör det flesta småföretagare detta som en webapp.

Även om Windows har blivit bättre , så har du fortfarande säkerhetsproblem kvar i windows. Jag har använt MS produkter sedan MS DOS 1.10 då jag fick låna en Ericsson Step One PC. Microsoft har aldrig varit ledade på OS fronten. Dom har är bara väldig verbala i käften och har en domians på marknaden.

Men det finns risker med Windows och Apple domineras, t.ex i Windows 11 är det ett jävla meck att skaffa en lokalt konto.

Vi vet inte idag vilken data t.ex Microsoft samla om oss. Det bli mer och mer inlåsning. Om några Windows versioner kanske du inte ens kan lagra lokal data på din datorn förutom som cache.

Såna här datorkrigs trådar leder inte till någonting, bli oftast subjektiv smörja av detta. Personligen har jag flera Linux maskiner, Windows maskiner och Macar.

Ändå föredra jag linux. Ändå skulle jag kunna gå över till Windows och köra deras Linux for Windows lösningar.
Senast redigerad av PalmeKiller 2023-05-28 kl. 00:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in