Citat:
Ursprungligen postat av
WeatherFlower
Är det bara jag som anser att Windows 10 är betydligt bättre programmerat än Linux? Förr i tiden var ju problemet med windows att man kunde få trojaner eller virus, men nu när Defender finns så är det väldigt mycket säkrare och bättre än linux också.
Alla windows applikationer man kan installera som finns till windows, t.ex photoshop och dreamweaver, etc överväger linux skiten, vad anser ni andra?
Tror ni på fullaste allvar man slipper virus helt med linux? Det tror inte jag på, och den stödjer inte alla program heller, linux lär kunna bli segare av trojaner eller virus i framtiden, medans windows blir bara bättre och bättre.
Frågeställning:
Är det inte bättre att hålla sig till windows 10 istället för linux?
Skall du nedkämpa en upplopp, du kan stå med ett gevär m/96 , mata fram varje skott för hand eller så tar du en MG 42 löser problemet snabbt och effektiv.
Dvs olika verktyg för olika uppgifter. Jag skulle vilja påstå att Linux fungera för det flesta som bara vill ha en surfmaskin och man återanvända hårdvara som skulle ha gått till skrot pga Apple och Microsoft har valt inte stödja dem längre.
Dom program som TS nämner finns inte ens till linux. Men det finns alternativ som t.ex gimp istället för photoshop. Dom flesta håller på med webdesign kör detta på Apple prylar
Mer och mer det program vi kör i vår vardag bli webappar , ta t.ex fakturingsprogrammen. För 10 år sedan, körde man fakturingsprogrammet i datorn idag kör det flesta småföretagare detta som en webapp.
Även om Windows har blivit bättre , så har du fortfarande säkerhetsproblem kvar i windows. Jag har använt MS produkter sedan MS DOS 1.10 då jag fick låna en Ericsson Step One PC. Microsoft har aldrig varit ledade på OS fronten. Dom har är bara väldig verbala i käften och har en domians på marknaden.
Men det finns risker med Windows och Apple domineras, t.ex i Windows 11 är det ett jävla meck att skaffa en lokalt konto.
Vi vet inte idag vilken data t.ex Microsoft samla om oss. Det bli mer och mer inlåsning. Om några Windows versioner kanske du inte ens kan lagra lokal data på din datorn förutom som cache.
Såna här datorkrigs trådar leder inte till någonting, bli oftast subjektiv smörja av detta. Personligen har jag flera Linux maskiner, Windows maskiner och Macar.
Ändå föredra jag linux. Ändå skulle jag kunna gå över till Windows och köra deras Linux for Windows lösningar.