Citat:
Poängen är att en bil rör på sig, kör du motorväg så kör du troligtvis i runt 120 km/t vilket alltså är 33,3 meter per sekund. Ser du inget alls på ett par sekunder har du inget som integreras, du har ingen historisk heuristik att köra på alls och det kan hända massvis på dessa sekunder.
Bländning är en av de vanligaste orsakerna till olyckor bland mänskliga förare, och inte just att de nödvändigtvis kör på något som hoppar fram i vägbanan utan att den mänskliga reaktionen vid bländning oftast är att bromsa in, vilket får bilen efter som heller inget ser att köra in i röven på dom. Precis som Teslas värdelösa system gjort om och om igen.
Ja och att människor gör fel i trafiken handlar inte bara om att de inte ser eller förstår vad de ser utan att någon kanske har en unge som sparkar på ryggstödet, en annan som får ett telefonsamtal osv det är sådant som naturligtvis ett autonomt fokuserat system kanske kan lösa, jag har ingen som helst invändning mot eller säger att det finns någon naturlag som förhindrar att bilkörning kan bli automatiserad.
Det jag säger är att den teknik vi har idag kommer inte kunna lösa det på ett pålitligt sätt, och speciellt inte om man är så snål att man säljer bilar med enbart kameror. Syftet med autonoma förare är att förbättra säkerheten och tillförlitligheten i trafiken, inte att ge mer avkastning till lögnhalsar som Elon Musk.
Bländning är en av de vanligaste orsakerna till olyckor bland mänskliga förare, och inte just att de nödvändigtvis kör på något som hoppar fram i vägbanan utan att den mänskliga reaktionen vid bländning oftast är att bromsa in, vilket får bilen efter som heller inget ser att köra in i röven på dom. Precis som Teslas värdelösa system gjort om och om igen.
Ja och att människor gör fel i trafiken handlar inte bara om att de inte ser eller förstår vad de ser utan att någon kanske har en unge som sparkar på ryggstödet, en annan som får ett telefonsamtal osv det är sådant som naturligtvis ett autonomt fokuserat system kanske kan lösa, jag har ingen som helst invändning mot eller säger att det finns någon naturlag som förhindrar att bilkörning kan bli automatiserad.
Det jag säger är att den teknik vi har idag kommer inte kunna lösa det på ett pålitligt sätt, och speciellt inte om man är så snål att man säljer bilar med enbart kameror. Syftet med autonoma förare är att förbättra säkerheten och tillförlitligheten i trafiken, inte att ge mer avkastning till lögnhalsar som Elon Musk.
Jag håller med dig om grundproblemet, bländning är en verklig risk och ja, i värsta fall kan du få ett informationsgap. Men du beskriver det som att systemet då är helt “blint i flera sekunder”, och så fungerar det inte riktigt i praktiken.
Även vid 120 km/h bygger systemet kontinuerligt upp en modell av omgivningen, fordon framför, vägkant, filens riktning osv. Det försvinner inte momentant bara för att några frames blir dåliga, utan systemet fortsätter extrapolera under kortare störningar, ungefär som vi själva gör när sikten tillfälligt försämras.
Sen angående olyckor vid bländning: du har ju själv poängen där, människor reagerar ofta fel (panikbromsning osv). Ett autonomt system kan åtminstone reagera konsekvent, vilket i många fall är en fördel.
Jag säger inte att dagens teknik är perfekt eller redo för full autonomi överallt. Men att avfärda det som “värdelöst” eller bara en kostnadsfråga är också en förenkling. Att Tesla lagt till radar igen visar ju snarare att systemet utvecklas mot mer robusthet.
Och absolut, målet är högre säkerhet. Frågan är bara om vägen dit kräver maximal sensoruppsättning från start (som Waymo), eller om det går att nå dit via mjukvara + skala. Det är där oenigheten egentligen ligger.