2024-12-07, 17:45
Avstängd
eatmypoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Som många andra så kör jag också nån säsong här o där på gamla vinterdäck, då jag vill ha hyfsat fräscha sulor sen när det blir vintersäsong, så gamla vdäck som börjar sjunga på sista versen kör jag då slut på en sista sommar. Har ärligt talat inte märkt någon nämnvärd skillnad vare sig i buller eller väghållning mellan sommardäck o slitna vinterdäck sommartid.

Hur gamla är dina slitna vinterdäck när du använder dem sommartid? Däck håller endast i 10 år.
Citera
2024-12-07, 18:13
Medlem
Onanikrems avatar
Vanligen byter jag till vinterdäck med dubb när det blir vinter eftersom jag brukar köra norrut ett par gånger per säsong. Men det har hänt att jag köpt en bil där det suttit kassa dubbfria vinterdäck som fått sitta på över sommaren för att sedan bytas ut till riktiga vinterdäck.

Ren lathet, skiftar hjul på min bil, kärringens bil och dotterns bil... Dotterns och kärringens är viktigast, mina tar jag när jag hinner och orkar...
Citera
2024-12-07, 21:33
Medlem
Många kör väl med åter runt
Citera
2024-12-07, 22:05
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jag är snål. När vinterdäcken är för dåliga att använda som vinterdäck så petar jag ut dubbarna om dom har det och kör slut på dom som sommardäck.
Mönstret brukar vara så djupt att man lätt kör över sommaren och köper nya vinterdäck på hösten.
På så vis sparar jag en säsong på dom riktiga sommardäcken.

Har du något bra tips på hur man petar ut dubbarna? jag kör på 12år gamla nokia hakkapeliitta som har mycket bra mönster kvar och legat i en källare i många år, tänkte peta ut dubben i april och fortsätta köra till september 2025 och sedan slänga skiten.
Citera
2024-12-07, 22:27
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Har du något bra tips på hur man petar ut dubbarna? jag kör på 12år gamla nokia hakkapeliitta som har mycket bra mönster kvar och legat i en källare i många år, tänkte peta ut dubben i april och fortsätta köra till september 2025 och sedan slänga skiten.
En skruvmejsel funkar bra. Bara stick ner den vid sidan av dubben och bänd upp.
Citera
2024-12-07, 23:03
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du ökar samtidigt risken för att du själv, din bil och dina medtrafikanter ska skadas allvarligt.
Gummiblandningen i vinterdäck ger sämre stabilitet vid kurvtagning och längre bromssträcka.
Så ja, svaret på rubriken, är att du riskerar trafiksäkerheten för att du är snål...
Inkorrekt. Vinterdäcken har mjukare gummiblandning vilket ger bättre grepp än sommardäcken. Vinterdäcken är bättre i alla väder, det är bara att peta bort dubbarna och köra. Sen är inte grepp nått som är ett problem på sommaren om man inte är en riktig jävla nolla bakom ratten.
Citera
2024-12-08, 00:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Klarar du inte av att väja undan, bromsa i tid eller helt enkelt får sladd på torr eller blöt asfalt så kan helt klart den mjukare gummiblandningen i kombination med det grövre mönstret vara en bidragande orsak...

I stort sett alla moderna friktionsdäck är laminerade så att bara de yttersta 5 mm är friktionsgummi. De 3 innersta är vanligt gummi. Det innebär att det inte är sämre prestanda på dessa än vanliga sommardäck med samma mönsterdjup.

Anledningen är helt enkelt att det inte går att tillverka friktionsdäck med 8 mm djupt mönster utan att de blir för mjuka och sladdriga. För att få stabilare däck så har man alltså bara 5 mm djupt friktionsmönster.
Citera
2024-12-08, 00:26
Medlem
Många amatörer ute i kväll.

Att köra på urdubbade vinterdäck på sommaren är ingen bra lösning då dessa däck är anpassade för helt andra temperaturer och gummiblandningen i däcket kan leda till att väggreppet försämras. Vinterdäck är speciellt framtagna för att klara körning på vintervägar. Det är liksom därför de kallas vinterdäck.

Det dör några varje år till följd av snålhet och okunskap. Inte nödvändigtvis bilens förare utan även tredje man.
Citera
2024-12-08, 00:49
Medlem
revodnebs avatar
Det är ett s.k. gubbtrick att köra med vinterdäck på sommaren. Nu tänker jag friktionsdäck, inte dubbdäck, man slipper byta däck helt enkelt. Lathet.
Citera
2024-12-08, 01:59
Medlem
Nu är ju inte friktionsdäck direkt livsfarliga att köra på sommaren, visst dom är sämre men vid normal körning knappast en livsfara. Och dom som kör friktionsdäck året runt gör det för att det blir billigare i längden och sällan för att göra tidsrekord på Ringen...
Att friktionsdäck är direkt livsfarliga på blankis eller svartis eller hårt packad snö verkar ingen fatta däremot.
Ett roligt fenomen i Stockholm är att före och efter ett rödljus råder blankishalka, eftersom alla i princip kör dubbfritt finns det inga med dubbar som river upp isen/hårt packad snö utan alla som bromsar/accelererar polerar bara den till "ännu mer halt än blankis" fäste... men det är ju miljömupparna som styr så då blir det så här...
Citera
2024-12-08, 02:10
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Klarar du inte av att väja undan, bromsa i tid eller helt enkelt får sladd på torr eller blöt asfalt så kan helt klart den mjukare gummiblandningen i kombination med det grövre mönstret vara en bidragande orsak...
Livet är ett risktagande. Det får man acceptera.

Även jag kör med vinterdäck året om. Att de sliter mer på vägarna gläder mig, synd att det inte blir stora revor i asfalten.
Citera
2024-12-08, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag tror att betydelsen - eller skillnaden - är överdriven. Såvida däcken inte är totalt utslitna till den grad att mönstret är helt borta, så snackar vi knappast om fullständigt avgörande faktorer. Lägg till den psykologiska aspekten också - när folk slänger på nya, t.ex. dubbdäck, och sedan tror sig stå över fysikens lagar genom att köra för nära, köra för fort, etc. Då är det ens egna dumhet som orsakar en olycka, inte däcken eller vilket märke som står skrivet på däcksidorna. Fixar man dessutom inte att skifta hjulen själv och väljer att stå en timme i en bilkö utanför en mataffär, då ska man nog inte ha några åsikter heller.

Edit: jag vill också lägga till att det för min del egentligen bara är ett plus i kanten att skifta hjulen själv, då passar jag på att göra rent runt bromskivorna, oken och tar en titt runt om innan vinterhjulen döljer allt i ytterligare 4-6 månader.

Hade du kunnat köra bil så hade du vetat vilken DJÄVLA skillnad det är. Bromssträcka i blött kan vara 30% längre med dubbfria vinterdäck än med sommardäck, och detta är med däck från Premium-tillverkarna, kina-skräpet folk åker runt med är ÄNNU sämre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in