• 7
  • 8
Igår, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Att något är ”naturligt” säger inget om riskerna. Vi dog förr långt innan tarmcancer ens hann utvecklas, så evolution är inget friskintyg.

Forskningen är tydlig: hög konsumtion av rött kött ökar risken för kolorektalcancer över tid. Det handlar inte om vad du tror, utan om vad som faktiskt går att mäta i stora befolkningsstudier.

Att du själv mår bra nu säger inget om långtidseffekten.

Det jag pratar om är evidensbaserad forskning.

Skitsnack från dig. De som blev gamla blev precis lika gamla som vi blir idag. Förr dog fler tidigt vilket drog ner snittet
Det finns äldre forskare som varit runt i världen och cancer fanns knappt hos äldre. De hade inte ens tandborstar och ändå existerade knappt karies.

Hårt inlägg från mig denna gång. Men pallar inte diskutera med någon som får sin information från influensers och repeterar den som en död fisk. Om du vill ta del av forskningen så lär dig hur man hittar forskning. Så jävla svårt är det inte. Men du behöver anstränga dig.

Varför cancer ökat är idag tydligt: Livstil. Vet inte om du är en del av samhället Sverige. Öppna öronen och slå på tvn och radion för en gång skull i ditt liv så du lär dig något om varför svenskarna är sjuka överlag. Över 50% är idag klassade med fetma. Även långt ner i åldrarna. Du tror det är för att de är renlevnsdsmänniskor som rör sig och äter naturligt gräsbetat kött? Det är det du påstår. Jag skämms för ditt inlägg.
Senast redigerad av JohnWicks Igår kl. 09:08.
Citera
Igår, 10:21
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det jag pratar om är evidensbaserad forskning.

Skitsnack från dig. De som blev gamla blev precis lika gamla som vi blir idag. Förr dog fler tidigt vilket drog ner snittet
Det finns äldre forskare som varit runt i världen och cancer fanns knappt hos äldre. De hade inte ens tandborstar och ändå existerade knappt karies.

Hårt inlägg från mig denna gång. Men pallar inte diskutera med någon som får sin information från influensers och repeterar den som en död fisk. Om du vill ta del av forskningen så lär dig hur man hittar forskning. Så jävla svårt är det inte. Men du behöver anstränga dig.

Varför cancer ökat är idag tydligt: Livstil. Vet inte om du är en del av samhället Sverige. Öppna öronen och slå på tvn och radion för en gång skull i ditt liv så du lär dig något om varför svenskarna är sjuka överlag. Över 50% är idag klassade med fetma. Även långt ner i åldrarna. Du tror det är för att de är renlevnsdsmänniskor som rör sig och äter naturligt gräsbetat kött? Det är det du påstår. Jag skämms för ditt inlägg.

Intressant resonemang. Jag gillar särskilt logiken: ’'Cancer fanns knappt hos äldre förr, alltså är rött kött ofarligt.’' Det är ungefär som att säga ’'Jag har aldrig halkat på isen, därför finns ingen risk att någon bryter benet.’'

Faktum är att dagens epidemiologiska studier bygger på tiotusentals individer över decennier, inte på anekdoter om forskare utan tandborstar eller på ditt antagande om ’naturligt’ kött. Livsstilsfaktorer som fetma är relevanta, men de inkluderar exakt det jag nämnde: kostvanor. Och ja, hög konsumtion av rött kött är en väldokumenterad riskfaktor för kolorektalcancer.

Så att känna sig frisk idag är inte ett kvitto på att man är immun mot statistiskt belagda risker. Naturligt är inte samma sak som riskfritt , och fakta vinner över personliga observationer och nonsens och liknande anekdoter.

Här, läs och lär:

https://keck.usc.edu/news/large-scal...d-meat-intake/

https://www.who.int/news-room/questi...processed-meat

https://www.nature.com/articles/s41591-022-01968-z

"Jag skämms för ditt inlägg"
Lär er stava till nästa gång. Och gå och skäms. Lol!
En liten antydan på er okunskap och bildning!?
När man inte ens har läsförståelse och kan stava.
Citera
Igår, 13:00
Medlem
Detta med att rött kött skulle vara dåligt tror jag har lite med klimatagendan att göra.
Gris däremot är inte vidare hälsosamt kött. Parasiter kan överleva tillagning och så vidare om man har otur och parasiter i sin tur kan göra en sjuk.
Såg någon video om just detta. Var inte trevligt vill jag lova.
Citera
Igår, 13:12
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snacki
Detta med att rött kött skulle vara dåligt tror jag har lite med klimatagendan att göra.
Gris däremot är inte vidare hälsosamt kött. Parasiter kan överleva tillagning och så vidare om man har otur och parasiter i sin tur kan göra en sjuk.
Såg någon video om just detta. Var inte trevligt vill jag lova.
Fast bacon är så trevligt att det trumfar otrevnaden i den där veganpropagandavideon du såg.

Det kan naturligtvis finnas smitta och parasiter i allt kött. Fisk är ökänt för parasiter och maskar och kyckling för salmonella. Ska man bry sig om sånt kan man inte äta någonting. Samma med vissa folkslags fåniga sedvänjor att inte äta gris. Påhitt och trams som härstammar från okunniga människor som levde i en tid utan frysboxar och kylskåp. Inget man behöver bry sig om.

Var och en ska äta vad hen själv föredrar. Det är inte svårare än så.
Citera
Igår, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Fast bacon är så trevligt att det trumfar otrevnaden i den där veganpropagandavideon du såg.

Det kan naturligtvis finnas smitta och parasiter i allt kött. Fisk är ökänt för parasiter och maskar och kyckling för salmonella. Ska man bry sig om sånt kan man inte äta någonting. Samma med vissa folkslags fåniga sedvänjor att inte äta gris. Påhitt och trams som härstammar från okunniga människor som levde i en tid utan frysboxar och kylskåp. Inget man behöver bry sig om.

Var och en ska äta vad hen själv föredrar. Det är inte svårare än så.

Det var inte veganpropaganda :P Det handlade enbart om just gris kött.
Problemet med just griskött var sorten parasiter. De kan tydligen föröka sig i människan på en helt annan nivå än till exempel parasiter från ko.
Vill man komma åt själva smaken som gris har är väl kalkon det närmaste. Om man efter detta funderar på att sluta äta just nöff nöff
Citera
Igår, 14:52
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snacki
Det var inte veganpropaganda :P Det handlade enbart om just gris kött.
Problemet med just griskött var sorten parasiter. De kan tydligen föröka sig i människan på en helt annan nivå än till exempel parasiter från ko.
Vill man komma åt själva smaken som gris har är väl kalkon det närmaste. Om man efter detta funderar på att sluta äta just nöff nöff
Eller också äter man gris och ignorerar all form av meningslös ”forskning” som ständigt presenteras från människor som föredrar att sitta och gömma sig på universiteten istället för att skaffa sig riktiga arbeten.
Citera
Igår, 15:51
Medlem
Citat:
Eller också äter man gris och ignorerar all form av meningslös ”forskning” som ständigt presenteras från människor som föredrar att sitta och gömma sig på universiteten istället för att skaffa sig riktiga arbeten.

Ja det kan man också göra. Var och en väljer som sagt var själv. Men man kanske ska vara medveten om vissa saker då. Gäller väl iofs i allt.
Citera
Idag, 14:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Man kanske inte ska ignorera all matforskning, men en sak man ska göra är ta de alla med en gigantiskt skopa salt.
Dock när man kommer till forskning som detta, så särskiljer dom inte kött och processat kött med nitriter.
Nitriter vet vi är cancerframkallande, så min gissning är att praktiskt taget hela svaret finns där om cancer.

Sen är mycket forskning köpt, och där det komiska är att det är allt som oftast en fördel för den som köpt forskningen.

Sen såklart finns ju forskning som är kanske inte fullständigt solid, men solid nog att man ska undvika vissa livsmedel helt eller delvis.(Komiskt nog är många stor konsumenter av dessa.)

Jag läser lite matforskning, men ignorerar det mesta av den och källar aldrig och pga av att det finns massor av "forskning" som påstår precis tvärtom.
Och det blir rätt menlöst då och speciellt av såna som inget kan om mat heller, ofta är dessa i dieter av olika arter och där vegetarianer är en stor part, och sen par dieter till, som tex LCHF som visserligen inte pratas om så mycket längre.
Rätt komiskt och se denna religiösa framtoning från dieter om livsmedel, och där bara dom har rätt och alla andra har fel som säger emot
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in