2023-05-26, 11:19
Medlem
Limma skinkbits avatar
Sommaren närmar sig och med den olidlig värme inomhus...
Här är en portabel AC med separata ute- och innedelar som verkar vara en ny modell:
https://www.bauhaus.se/aircondition-qlima-ms-ac-5002
Någon som har sett den i verkligheten eller till och med köpt den?

Kyleffekten är inte jättehög men jag tänker att det nog borde räcka till för mitt sovrum åtminstone, dock är väl inte Qlima något märke som inger förtroende? Jag kan inte någonstans i tekniska data eller i manualen hitta hur tjock och lång slangen mellan enheterna är. Dåligt! Hur mycket utomhusdelen väsnas hittar jag inte heller, det är en viktig uppgift när man bor med grannar tätt inpå...

Vad tror den samlade flashbackexpertisen om denna produkt?

Jag vet att en fast monterad luft/luft-värmepump är fullständigt överlägsen på alla sätt, men det är tyvärr inte ett alternativ där jag bor.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2023-05-26 kl. 11:51.
Citera
2023-05-26, 11:28
Medlem
Flong-nys avatar
Du kan kyla ett rum på runt 25m2 förutsatt att väggarna är standardmått.
Citera
2023-05-26, 11:57
Medlem
De verkar hemlighålla det viktigaste jämförelsetalet BTI
Citera
2023-05-26, 12:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
De verkar hemlighålla det viktigaste jämförelsetalet BTI

Effekten framgår av databladet, om du tvunget vill ha det i btu så får du omvandla från kW.
Citera
2023-05-26, 12:30
Medlem
Limma skinkbits avatar
Kyleffekt enligt produktdatabladet. 1,46 kW (4982 BTU/h)
Citera
2023-05-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Kyleffekt enligt produktdatabladet. 1,46 kW (4982 BTU/h)

Har en Mizushi 19A i mitt arbete - den är på 18,600 BTU o den är rätt ok - men ändå inte då
mitt arbetsrum har tre stora fönster o solen ligger på

Men när solen ligger på o utan är det olidligt
Citera
2023-05-26, 15:41
Medlem
sommarlovs avatar
Det är den första portabla 2-delade med bullrig enhet utomhus jag sett, beställer en direkt!
Citera
2023-05-26, 18:12
Medlem
Känns som ett måste snart min ett år gamla som låter som ett mindre flygplan kommer ja slänga känns som solklart köp. Tack ts. För tipset.
Citera
2023-05-26, 19:04
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är den första portabla 2-delade med bullrig enhet utomhus jag sett, beställer en direkt!

Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Känns som ett måste snart min ett år gamla som låter som ett mindre flygplan kommer ja slänga känns som solklart köp. Tack ts. För tipset.

Återkom med recensioner!
Citera
2023-05-26, 20:58
Medlem
killawifes avatar
Qlima är lågpris. Så man får troligen en ac som är ungefär så bra som man tänker sig att en lågpris-AC är. Jag har själv en Zibro, som är vad Qlima hette tidigare. Funkar bra men inte bäst.
Citera
2023-06-14, 06:20
Medlem
Kan man få ner tempen från 25 till 19-20 grader i sovrummet är det ju givet köp.

Men fönstret måste ändå vara lite lite öppet, frågan är hur bra en sådan här är? Är riktigt sugen
Citera
2023-06-14, 10:45
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Kan man få ner tempen från 25 till 19-20 grader i sovrummet är det ju givet köp.

Men fönstret måste ändå vara lite lite öppet, frågan är hur bra en sådan här är? Är riktigt sugen

Den borde funka ganska bra i ett sovrum på upp till ca 20 m2.

Här kan man lära sig beräkna ungefär hur stor kyleffekt som krävs i ett rum:
https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homecomfort/luftkonditionering/praktiska-kunskaper-luftkonditionering/

Mellan 30 och 40 Watt per kubikmeter luft krävs i ett normalisolerat rum utan allt för stor solinstrålning. Med normal takhöjd (2,40) blir det 72 till 96 Watt per kvadratmeter.

Jo jag är riktigt sugen själv också. Får se hur jag gör...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in