• 1
  • 2
2023-08-02, 12:55
Medlem
Fed0ras avatar
På mobiltelefoner så lagras IMEI även om det inte skrivs på kvittot. Har läst FUPar där rånare åkt fast genom köpa mobiltelefoner kontant men samtidigt fångats på övervakningskamera då polisen kunde se exakt när den köptes.

Tack vare mobiltelefoner kan polisen lösa många brott då mobilmasterna lagrar vilka mobiltelefoner som de haft kontakt med under vissa tidsperioder. Genom analysera rörelsemönster får de snabbt fram misstänkta och kan börja spåra.
Citera
2023-08-02, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fed0ra
På mobiltelefoner så lagras IMEI även om det inte skrivs på kvittot. Har läst FUPar där rånare åkt fast genom köpa mobiltelefoner kontant men samtidigt fångats på övervakningskamera då polisen kunde se exakt när den köptes.
Har du länk för dessa?
Citera
2023-08-02, 13:34
Medlem
Fed0ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Har du länk för dessa?
Nej, det var några år sedan jag läste om det. De gick också ut på nyheterna med övervaknings bilderna från butiken för få allmänhetens hjälp identifiera mannen.

Kolla annars igenom en del FUPar själv (FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP) så ser du hur mycket övervakning polisen får fram via mobiltelefonen.
Citera
2023-08-02, 13:40
Medlem
Frågan är väl mest om polisen kan få fram det, och det kan dom, precis som att dom kan få fram vem som köpte en viss godispåse.

Osäker på hur länge saker sparas dock i systemen på affären, så survar du barnporr 1 år efter att du köpt grejer så är du nog safe.
Citera
2023-08-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fed0ra
Nej, det var några år sedan jag läste om det. De gick också ut på nyheterna med övervaknings bilderna från butiken för få allmänhetens hjälp identifiera mannen.

Kolla annars igenom en del FUPar själv (FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP) så ser du hur mycket övervakning polisen får fram via mobiltelefonen.
Det finns en enorm skillnad mellan en bakdörr och att iOS är osäkert bajs på många sätt och av någon anledning ger ifrån sig mer data i BFU än som behövs.

Oavsett vad är "haha nej men kolla saker själv" ingen källa. Snarare sprider du bara FUD alternativt förstår du inte vad en bakdörr är.

Eller tycker du att det bara är ett spel för galleriet att Apple blev stämd av FBI? Eller att WhatsApp förbjuds lite då och då i diverse länder pga E2EE?
Senast redigerad av wuseisretarded 2023-08-02 kl. 16:10.
Citera
2023-08-02, 21:26
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Generalagenten brukar ha det registrerat, men sällan butiker. Apples butiker kan kolla upp dessa uppgifter eftersom varje produkt är registrerad med serienummer och macadress och knuten till konto på apples icloud.

Eftersom mac-adresser inte är unika så brukar generalagenter få unika mac-adresser per land för att minska risken för att man får adressduplikat i lokala nät (detta har hänt oss på jobbet en gång pga fel i tillverkningen så att flera enheter fick samma MAC-adress). Därför har man koll på vilka mac-adresser som produkterna fått.

Är inte MAC-addresser unika? Överallt jag läst så är de det. Sen att man kan spoofa eller modifiera dem i efterhand är en annan sak, men såvitt jag vet ska de vara unika från fabrik. Och vad menar du med att "generalagenter får unika MAC-addresser per land"?? Menar du att en importör/generalagent skulle sitta och ändra MAC-addresser på prylar de importeras innan de säljs? Låter ytterst tveksamt. Har du några källor?

Citat:
Allt som säljs har ett serienummer i streckkod men det varierar mellan butiker om den scannas eller om det bara är EAN-koden för produkttyp som scannas. Det syns i regel på kvittot om man scannat serienummer eller ej. De flesta gör det för att garantiregisttreringen skall fungera men köper man t.ex. på ICA Maxi så scannas bara EAN-koden för det mesta om det är billigare prylar, är det dyrare så registreras serienummer.

Nu handlar jag sällan elektronik i fysisk butik, men skulle nog säga att det är väldigt sällan något serienummer scannas eller knappas in. Om man är nojjig (varför??) så är väl bästa valet att köpa begagnat. Annars finns väl butiker som typ Jula och som nämnts ICA Maxi som knappast registrerar något serienummer.
Citera
2023-08-02, 21:39
Medlem
Citat:
Generalagenten brukar ha det registrerat, men sällan butiker. Apples butiker kan kolla upp dessa uppgifter eftersom varje produkt är registrerad med serienummer och macadress och knuten till konto på apples icloud.

Eftersom mac-adresser inte är unika så brukar generalagenter få unika mac-adresser per land för att minska risken för att man får adressduplikat i lokala nät (detta har hänt oss på jobbet en gång pga fel i tillverkningen så att flera enheter fick samma MAC-adress). Därför har man koll på vilka mac-adresser som produkterna fått.
Du vet att det finns 2^48 adresser totalt?
Sannolikheten att någon skulle ha samma som du, är minimal, mindre än verklig. Jämför med GUID.
Sen kan ju alla kopiera masteradressen från routern, pja, kanske inte riktigt tänkt så.
Citera
2023-08-02, 21:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Är inte MAC-addresser unika? Överallt jag läst så är de det. Sen att man kan spoofa eller modifiera dem i efterhand är en annan sak, men såvitt jag vet ska de vara unika från fabrik. Och vad menar du med att "generalagenter får unika MAC-addresser per land"?? Menar du att en importör/generalagent skulle sitta och ändra MAC-addresser på prylar de importeras innan de säljs? Låter ytterst tveksamt. Har du några källor?

Om du behöver källor så får du googla själv.

Macadresser består av två delar, vendor code som det finns 65k av och varje code har 65k löpnummer. En del av dessa vendor codes är registrerade av i stort sett alla it-tillverkare. Större delen kan dock användas slumpmässigt vilket gör att flera olika tillverkare kan tilldela samma adress. Tillverkarna brukar dock ofta använda en registrerad vendor code för sina produkter och roterar sina 65k adresser för varje code mellan olika länder. Det är upp till tillverkarna hur de gör.
Citera
2023-08-03, 00:00
Moderator
memymos avatar
IMEI sparas av butiker och leverantörer binds till köpet. Ibland syns det inte på kvittot ibland är det med.
Detta för att kunna lösa garantier samt om man råkar ut för stöld går det spärra dessa imei nummer så att när de får internet dör telefonen t.ex

Beror på butik.

Serienummer sparas även beroende på produkt. (för garanti ärenden)
Låda ska överensstämma med det på t.ex moderkortet samt kvitto. Ska även stämma med Bios om moderkortet går in i post iaf.

En cpu är ingen mening med att spara serienummer så där är det oftast bara ean koden

MAC adressen står på lådorna samt produkterna. Mot privat person sparas oftast inte detta då det inte finns någon mening direkt.

Företag kan hållas koll på för att kunna veta vilka produkter som finns och lättare att kunna felsöka i nätverk. Men då är det oftast upp till företagets it avdelning.

Så allt beror ju på vad det är för produkt dvs.

Jag har t.ex använt mig av mac adress checkups om jag hittar en enhet på ett nätverk jag inte vet vad det är för produkt. Och kan på det sättet utesluta produkter som finns och inte behöver kolla extra på.
Citera
2023-08-03, 10:34
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Man kan ju tycka att det borde vara lösligt med serienummer på kvittot eller på sitt konto när man handlar på nätet. På t.ex. Dustin så finns serienummer i orderhistoriken men inte på Dustinhome. Serienumret står ju på förpackning och det borde vara enkelt att scanna in. Antagligen så ligger problemet i att fältet serienummer inte finns med i kassasystem eller i system för privatkunder online. Företagen anser väl att det inte är mödan värt. För mig som privatperson ser jag en fördel i att man skulle kunna söka online på serienummer för att se om det finns garanti kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in