• 1
  • 2
2023-05-26, 07:44
Medlem
Hej!

Har en gammal bärbar gamingdator från 2009 med okänd spec.
Men minns att den var ”topp” då och hade inköpspris på ca 13.000kr

Har i princip legat i en låda senaste åren, den startar och går med laddare i men är så OTROLIGT seg och högljudd att den inte ens orkar till Windows login-sida.
Har inga höga förväntningar på den men hade varit trevligt att kunna surfa webbsidor hyfsat smidigt, tycker ändå den borde klara av det eller är jag ute och cyklar?

Datorn har aldrig varit rensad eller dyl. tidigare.

Vad gör jag? Värt att lämna in och betala för reset eller kan jag göra något själv?
Kanske bara att slänga?

Tack på förhand
Citera
2023-05-26, 07:57
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fundersam1
Hej!

Har i princip legat i en låda senaste åren, den startar och går med laddare i men är så OTROLIGT seg och högljudd att den inte ens orkar till Windows login-sida.
Har inga höga förväntningar på den men hade varit trevligt att kunna surfa webbsidor hyfsat smidigt, tycker ändå den borde klara av det eller är jag ute och cyklar?

Vad gör jag? Värt att lämna in och betala för reset eller kan jag göra något själv?
Kanske bara att slänga?

Tack på förhand

År 2009 så var Windows 7 aktuellt så det låter mer som ett samlarobjekt som kanske kan gå på auktion någonstans i världen.
Citera
2023-05-26, 07:59
Medlem
kl4sseKocks avatar
Ladda ner Windows 10 och ta bort allt och installera på nytt se om det hjälper.
Citera
2023-05-26, 08:21
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Tack på förhand
Om du bara ska surfa så kanske någon Linux som inte kräver så mycket kan passa.
Citera
2023-05-26, 08:24
Medlem
Megaforces avatar
Kontrollera först att fläkten fungerar och går som den skall. Är den igensatt så kan den väsnas men datorn överhettas ändå och blir trög.

Sen om hårddisken i den har modern SATA-interface vilket alla nya laptopar hade 2009 så skall man överväga att byta ut den mot en ny SSD. En sådan kostar runt 250 kr men gör en sådan gammal dator mycket snabbare. Sen då försöka installera Windows 10 om licensen medger det (vilket den gör på de flesta windows 7 maskiner). Har maskinen mindre än 4Gb minne så är det bättre att installera linux om man vill kunna använda den. Men denna prisklass hade ofta 8 Gb minne redan då.
Citera
2023-05-26, 08:24
Medlem
YP4XQs avatar
Byt till SSD disk och problemet är löst tror jag
Citera
2023-05-26, 08:27
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Byt till SSD disk och problemet är löst tror jag

Jag tror samma!

Ssd är fantastiskt!
Citera
2023-05-26, 09:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Tror att du kan behöva städa både internt och externt. Fläktar osv, men börja med att formatera den.

Datorn har en hel del år på nacken, och som många är inne på kan en SSD göra det snabbare. Men jag skulle fixa fläktar och fabriksåtersälla först, för att se om det gör tillräckligt.

Om du vill ha det snabbare kan du peta in SSD om det går, eller kolla på vad som du kan göra. Men med en sådan gammal dator kan man lätt komma upp i summor som en typ chromebook eller annat kostar, vilket snudd på kan vara smidigare för dig.
Citera
2023-05-26, 10:07
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hej!

Kanske bara att slänga?

Tack på förhand
Jag har kört Windows10 på en bärbar från 2009 och det var en dator som kostade typ 4000 ny så att ladda ner en ren Windows och installera om den skulle nog göra susen. Har den aldrig installerats om sedan du köpte den så kan det vara bloatware på den också.
Och som sagt så kontrollera att inte fläktarna är igenkloggade med en massa skit. Kan dom inte kyla ordentligt så tvingas datorn sänka PCU-hastigheten för att inte överhetta datorn.
Senast redigerad av Jonas1968 2023-05-26 kl. 10:09.
Citera
2023-05-26, 10:34
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej!

Kanske bara att slänga?

Tack på förhand

Det ska den klara, så ladda ner, gratis, en installationfil för W10 och nyinstallera. D.v.s gör den där Reset:en själv. Det kommer ge fart! Byt disk till en SSD, det kostar några hundralappar men gör STOR skillnad.
Citera
2023-05-27, 13:29
Medlem
grejigabosses avatar
Svaret är enkelt, sett detta tusen gånger.

Datorer som såldes med mekaniska hårddiskar som före dom ger upp helt, blir trögare, trögare och trögare. Till slut kan man knappt logga in, bläddra bland filer osv. En dag går den inte ens att starta.

Lösning: Byt till ny disk. Lösningen är INTE att "byta till SSD för dom är snabbare". Lösningen är att byta hårddisk för den du har håller på att rasa. Att öht rekommendera någon att byta till SSD är rent skitsnack. Det finns bara SSD att få tag på idag, så då tar man ju såklart det.

Folk verkar tro att det är SSD som är lösningen på allt. Det var en grej under övergången. Men mekaniska diskar börjar rasa efter 10 år. Vissa håller 30 år. Byt disk. Punkt.

Så skärp er. Det är inte 2010 längre. "SSD löser allt" hörde hemma i övergången.

Låter den mycket så byter du kylpasta också. Blir inte förvånad om det är en kombination av både disk och grustorr kylpasta.
Senast redigerad av grejigabosse 2023-05-27 kl. 13:33.
Citera
2023-05-27, 14:37
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
Svaret är enkelt, sett detta tusen gånger.

Datorer som såldes med mekaniska hårddiskar som före dom ger upp helt, blir trögare, trögare och trögare. Till slut kan man knappt logga in, bläddra bland filer osv. En dag går den inte ens att starta.

Lösning: Byt till ny disk. Lösningen är INTE att "byta till SSD för dom är snabbare". Lösningen är att byta hårddisk för den du har håller på att rasa. Att öht rekommendera någon att byta till SSD är rent skitsnack. Det finns bara SSD att få tag på idag, så då tar man ju såklart det.

Folk verkar tro att det är SSD som är lösningen på allt. Det var en grej under övergången. Men mekaniska diskar börjar rasa efter 10 år. Vissa håller 30 år. Byt disk. Punkt.

Så skärp er. Det är inte 2010 längre. "SSD löser allt" hörde hemma i övergången.

Låter den mycket så byter du kylpasta också. Blir inte förvånad om det är en kombination av både disk och grustorr kylpasta.

Datorer som hade mekaniska hårddiskar kunde ju bli slöa långt innan de hade blivit 10 år gamla. Mina burkar på Windows XP-tiden kunde bli sega efter sex månader och kräva omformatering (nog för att jag hade kunnat ta bättre hand om dem, var fortfarande rätt ung då). Min laptop med SSD och Windows 10 som inköptes 2016 hade inte formaterats om en gång fram till 2023 och var fortfarande långt ifrån så seg som jag minns mina gamla XP-burkar vara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in