2026-09-02, 16:50
Medlem
chesterflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodasstimes
Det är det som är grejen - du ser inte det. Personen som du dejtar eller ska köpa saker av kanske är ostraffad. Då har du lurat dig själv att känna dig trygg.

Förstår var ditt argument kommer ifrån och jag står på din sida, men argumentet faller lite platt eftersom ingen som är för Lexbase menar att en persons frånvaro på sidan är en garanti för någonting. De menar endast att en persons närvaro är av betydelse. Precis som med arbetsgivare. De vet att alla "rena" register inte utesluter problem, men att sålla bort de med prickar i registret minskar risken för problem.
Citera
2026-09-02, 19:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchedSabara
Förstår inte vad folk har emot Lexbase

Tycker det är bra om man köper något från blocket att kolla upp att man inte har med en bedragare att göra. Eller om man ska gå på dejt och vill se att det inte är kriminell, knarkare eller sexualbrottsling man dejtar

Lexbase räddade mig en gång från att mest troligt åka på bedrägeri via blocket.
allt det här hade du dock om du haft grundläggande kunskaper kunnat göra utan lexbase och helt kostnadsfritt,
Citera
2026-09-02, 19:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Förstår var ditt argument kommer ifrån och jag står på din sida, men argumentet faller lite platt eftersom ingen som är för Lexbase menar att en persons frånvaro på sidan är en garanti för någonting. De menar endast att en persons närvaro är av betydelse. Precis som med arbetsgivare. De vet att alla "rena" register inte utesluter problem, men att sålla bort de med prickar i registret minskar risken för problem.
Nu är långt ifrån alla som begått brott med på lexbase, så det är verkligen en falsk trygghet om det är de enda man vill gå på i en framtida kontakt med andra människor vad de gjort i sitt förflutna
Citera
2026-09-02, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScorchedSabara
Förstår inte vad folk har emot Lexbase

Tycker det är bra om man köper något från blocket att kolla upp att man inte har med en bedragare att göra. Eller om man ska gå på dejt och vill se att det inte är kriminell, knarkare eller sexualbrottsling man dejtar

Lexbase räddade mig en gång från att mest troligt åka på bedrägeri via blocket.

Två stora problem.
1) att någon blivit dömd för brott innebär inte att de för alltid kommer vara kriminella eller att de är opålitliga eller dåliga människor.

2) Falsk säkerhet. Du tror att du är säker för att du kollat upp din dejt. Men då missar du att de absolut flesta sexualbrottslingarna blir inte ens dömda.
Samma gäller med bedrägeri, uppklarnings procenten för bedrägerier är bara 3% i Sverige. alltså av 100st bedrägerier så "personuppklarar" svensk polis bara 3%, antalet fällande domar är lägre ca 1,5%.
För sexualbrott är siffrorna ca 10% personuppklarning och 5% fällande domar.

Så dels blir alltså folk stigmatiserade, de kan inte få jobb, dejter, bostad etc långt efter att de begått brott.
Och dels ger det personer och företag en falsk känsla av trygghet. Man tror att man gjort en omfattande screening men i själva verket missar man minst 90% av alla brottslingar.

EDIT. Sedan ett annat problem.
Många kollar inte noga, utan ser bara att någon förekommer i databasen. Då inkluderas friade, målsägande, folk som haft civilrättsliga mål och vårdnadstvister.
Då kan du alltså få sociala problem för att du skiljt dig och det blivit bråk om vårdnaden.
Senast redigerad av Aramir2 2026-09-02 kl. 20:07.
Citera
2026-09-03, 14:18
Medlem
Igår var deadline för lexbase och krimfup att svara IMY. Vet någon om de svarat eller bett om anstånd?
Citera
2026-09-03, 18:10
Medlem
GDPRWarriors avatar
Motståndarna måste inse att matchen är över. Resultatet förändras inte, oavsett hur mycket politiker och enskilda uppmärksamhetssökande personer gapar och skriker.
Jag har väntat på att staten, med Gunnar Strömmer i spetsen, ska uttala sig och erkänna det uppenbara: GDPRWarrior vann den här matchen.
Nu återstår bara frågan om när staten tänker acceptera resultatet och börja förhålla sig till verkligheten.
För i slutändan är det inte den som skriker högst som vinner. Det är den som förstår verkligheten och vet hur man agerar utifrån den.
Senast redigerad av GDPRWarrior 2026-09-03 kl. 18:13.
Citera
2026-09-03, 18:53
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Motståndarna måste inse att matchen är över. Resultatet förändras inte, oavsett hur mycket politiker och enskilda uppmärksamhetssökande personer gapar och skriker.
Jag har väntat på att staten, med Gunnar Strömmer i spetsen, ska uttala sig och erkänna det uppenbara: GDPRWarrior vann den här matchen.
Nu återstår bara frågan om när staten tänker acceptera resultatet och börja förhålla sig till verkligheten.
För i slutändan är det inte den som skriker högst som vinner. Det är den som förstår verkligheten och vet hur man agerar utifrån den.
Så sant. Vet IMY om det? 😅
Citera
2026-09-03, 18:57
Medlem
Citat:
Mycket bra jobbat men snart vill man ju se sidorna läggas ned också i praktiken. Hur går det för ditt mål? Någon mer uppdatering efter deadline för deras ombud skulle återkomma? Det var väl sista augusti eller liknande.

Regeringen är så jävla för söktjänster och att hänga ut alla som inte gör ALLTING rätt (finns ingen människa som gör allting rätt btw) men om det de säger verkligen stämmer skulle de bara kunna införa alla slags öppna register som är kontrollerade av staten. Istället vill de hellre att aktieägare och skurkar springa deras ärenden istället. Hyckleri alltihop.
Citera
2026-09-03, 19:07
Medlem
Citat:

Tyvärr har de istället valt att spela dumma och vill tvärtom införa ännu mer. Men det får de egentligen inte, för det bryter uppenbarligen mot gdpr. Men det verkar som att vi har en regering som totalt skiter i och istället springer gunnar axens ärenden (eller de kanske alla ingår i den cirkeln).

Har du fått veta hur det går med ditt mål? Lexbase hade väl fram till 31 aug att yttra sig.
Citera
2026-09-03, 20:12
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Så sant. Vet IMY om det? 😅
De vet det. De var bakbundna redan innan jag kom till IMY, som i praktiken hade blivit gisslan under Gunnar Strömmer och hans departement. Jag bröt den låsningen. Nu har IMY möjlighet att arbeta på det sätt som myndigheten faktiskt är tänkt att göra.
Citera
2026-09-03, 20:20
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Tyvärr har de istället valt att spela dumma och vill tvärtom införa ännu mer. Men det får de egentligen inte, för det bryter uppenbarligen mot gdpr. Men det verkar som att vi har en regering som totalt skiter i och istället springer gunnar axens ärenden (eller de kanske alla ingår i den cirkeln).

Har du fått veta hur det går med ditt mål? Lexbase hade väl fram till 31 aug att yttra sig.
Någon här delade korrekt information tidigare, som ni själva såg. Tre veckor efter dödsstöten begärdes anstånd. Därefter fick de till den 31 augusti på sig att svara. De återkom på sista dagen med ett förvånansvärt kort meddelande. Jag tänker inte gå in på detaljer om processen här, men deras svar var i linje med den utveckling jag hade räknat med från början.
Citera
2026-09-03, 21:52
Medlem
Citat:
Någon här delade korrekt information tidigare, som ni själva såg. Tre veckor efter dödsstöten begärdes anstånd. Därefter fick de till den 31 augusti på sig att svara. De återkom på sista dagen med ett förvånansvärt kort meddelande. Jag tänker inte gå in på detaljer om processen här, men deras svar var i linje med den utveckling jag hade räknat med från början.
Stort tack för din insats mot dessa skitsidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in