Citat:
Ursprungligen postat av
goodasstimes
Det här med att svenska domstolar skriver ut personnummer (och mycket annat) i domarna är något som jag har tänkt ganska mycket på. Det är inte alls normalt att man gör så i andra EU-länder, tvärtom faktiskt.
Kan inte någon vettig person införa en EU-process angående det här?
Jag menar, även om rättsdatabaserna försvinner finns ju domen fortfarande kvar och kan begäras ut på två sekunder via domstolen.
Befogad fundering, men dom ska väl maskas även nu i sådana fall - vet dock inte om det bara berör vissa typer av brott.
C-199/24 är som vi vet ang utgivningsbevis kontra GDPR, även om dom inte kallar det så, vet inte hur jag ska uttrycka mig bara.
Min fundering är precis det du är inne på, att även om det inte handlar om "utlämnande av domar" så kanske det följer med på köper om GDPR stramas åt.. ?
...anyone?
Jag tror (obs tror) att det är kört även då. Om EUD slår fast att ugivningsbevis inte får trumfa GDPR, så är det så. Det är vårat skydd, personliga integriteten. Så även om en enskild vanlig svenne begär ut en dom så bör/måste nog tingsrätten maska då för att säkra sig mot GDPR brott. (att den exempelvis publiceras)