2023-05-25, 14:08
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboLinda
När jag tittar i det dokument som antagits (jag hittar ingen renskriven version av lagen, men jag hittar det här kraftigt omarbetade lagförslaget) verkar det som att det inte förbjuder drag-artister att uppträda inför barn generellt, utan bara om föreställningen har ett ”adult oriented” innehåll, dvs sexuellt.

I så fall är det här ju ett kraftigt slag i luften. Mig veterligen har det aldrig kommit några rapporter om att sagostunder med drag queens skulle ha ett sexuellt innehåll.

Jodå det förekommer ofta, finns många klipp ifrån USA kring detta där de sjunger låtar som "Pussy tasty, pussy good" medans de drar upp kjolen framför skaror av människor där barn är närvarande.

Eller där de sitter på en stol utan underkläder och en kort kjol så att barnen ser könet ifrån sina låga positioner(manslemmen)
Citera
2023-05-25, 14:25
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Jodå det förekommer ofta, finns många klipp ifrån USA kring detta där de sjunger låtar som "Pussy tasty, pussy good" medans de drar upp kjolen framför skaror av människor där barn är närvarande.

Eller där de sitter på en stol utan underkläder och en kort kjol så att barnen ser könet ifrån sina låga positioner(manslemmen)
Var har du fått dessa uppgifter från?
Citera
2023-05-25, 14:31
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Var har du fått dessa uppgifter från?

Jag har sett filmer och bilder därifrån, testa att söka på twitter "drag queen" osv eller www.godlikeproductions.com som ofta tar upp dessa problem i sina trådar.
Citera
2023-05-25, 14:33
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Jag har sett filmer och bilder därifrån, testa att söka på twitter "drag queen" osv eller www.godlikeproductions.com som ofta tar upp dessa problem i sina trådar.
Man behöver bli medlem i någon form av organisation för att tillgodogöra sig innehållet i den länk du delar. Det är jag inte beredd att göra. Om det du säger är sant borde det finnas betydligt mer lättillgänglig information om det.
Citera
2023-05-25, 14:42
Medlem
TheOldOneKnowss avatar
Citat:
Man behöver bli medlem i någon form av organisation för att tillgodogöra sig innehållet i den länk du delar. Det är jag inte beredd att göra. Om det du säger är sant borde det finnas betydligt mer lättillgänglig information om det.

Men för helvete sök på twitter sa jag också! Det är lätt tillgängligt finns hur mycket som helst.
https://twitter.com/TPointUK/status/1658453704515657731
https://twitter.com/eclipsethis2003/status/1659928529188933632
Citera
2023-05-25, 18:00
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Dragqueens får inte läsa för barn efter ny lag i Montana - kan samma bli möjligt här?
Självklart. Det måste bara finnas majoritet i riksdagen för en sådan lag. Jag vet inte hur ställningen är just nu?
Citera
2023-05-25, 18:06
Medlem
Citat:
När jag tittar i det dokument som antagits (jag hittar ingen renskriven version av lagen, men jag hittar det här kraftigt omarbetade lagförslaget) verkar det som att det inte förbjuder drag-artister att uppträda inför barn generellt, utan bara om föreställningen har ett ”adult oriented” innehåll, dvs sexuellt.

I så fall är det här ju ett kraftigt slag i luften. Mig veterligen har det aldrig kommit några rapporter om att sagostunder med drag queens skulle ha ett sexuellt innehåll.

Det skulle vara intressant att veta vad "sexuellt innehåll" innebär. Är det någon slags gummibegrepp som kan betyda vad som helst?
Citera
2023-05-25, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Självklart. Det måste bara finnas majoritet i riksdagen för en sådan lag. Jag vet inte hur ställningen är just nu?
Sossarna är emot om SD är för en sådan lag. MP och V är självklart emot. Liberalerna är emot eftersom de måste kompensera för Tidöavtalet och stå på motsatt sida av SD varje gång det kommer en fråga som ligger utanför avtalet. C är självklart emot. KD röstar på samma sätt som M. M är antagligen emot, av samma skäl som Liberalerna är emot, dock inte lika dogmatiskt.
Citera
2023-05-25, 20:21
Medlem
Citat:
Kan delstater i USA införa en sådan här lag, borde även Sverige göra det.
Japp.
Citera
2023-06-09, 17:01
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Kan delstater i USA införa en sådan här lag, borde även Sverige göra det.

Montana är den första amerikanska delstaten som nu specifikt förbjuder personer klädda i drag att läsa för barn på offentliga skolor och bibliotek.

Liknande lagförslag är på gång i Florida och Tennessee, men båda kräver att framträdandena är av sexuell karaktär – vilket kan vara öppet för tolkning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1126256
Till och börja med så kom allt därifrån till Sverige så man kanske kan förbjuda det. Män som känner starka behov av att läsa för barn om könsroller behövs inte i samhället. De kan läsa för andra om det är så viktigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in