2023-05-25, 07:44
Bannlyst
Kan delstater i USA införa en sådan här lag, borde även Sverige göra det.

Montana är den första amerikanska delstaten som nu specifikt förbjuder personer klädda i drag att läsa för barn på offentliga skolor och bibliotek.

Liknande lagförslag är på gång i Florida och Tennessee, men båda kräver att framträdandena är av sexuell karaktär – vilket kan vara öppet för tolkning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1126256
Citera
2023-05-25, 07:58
Medlem
yz44s avatar
Det är rimligt, låt barnen vara barn och inte slagträn i den politiska debatten.
Citera
2023-05-25, 08:17
Medlem
SnutteFia03s avatar
Skönt att det finns några som står upp emot den här utvecklingen.

Vi kommer dock aldrig få se någon sådan lag i Sverige.
Citera
2023-05-25, 08:23
Medlem
Jag är inte så bekant med fenomenet ”drag”. Innebär det att man kär ut sig i kläder som vanligen används av det motsatta könet. Eller är det enbart när män klär ut sig till kvinnor? Vad kallas det då när kvinnor klär ut sig till män? Eller finns det inget ord för det?
Citera
2023-05-25, 08:34
Medlem
RedXs avatar
Det är ändå rätt sjukt att det ska behöva lagstadgas om vilka kläder man får ha när man läser för barn.

Lite svårt att veta exakt vilket ben man bör stå på här. Å ena sidan har det varit ganska uppenbart att det finns en agenda bakom ”drag queen story hour”, och att den agendan är… låt oss kalla den ”tveksam”. Å andra sidan vete tusan om begränsning via lagstiftning är rätt väg att gå heller.
Citera
2023-05-25, 08:36
Moderator
Tinuviels avatar
Rubrik förtydligad.

Orginal:
Dragqueens får inte läsa för barn efter ny lag

// mod
Citera
2023-05-25, 08:42
Medlem
Nej, det är idiotiskt!

Politiker ska lösa problem på nationell, regional och kommunal nivå. Inte detaljstyra exakt hur verksamheter ska skötas. Är emot det åt båda hållen.
Politiker ska fixa ett brett ramverk för. "Det här ska barnen lära sig i skolan, här är pengarna vi har räknat ut att det bör kosta" sen är det upp till skolan att lösa. Vi har fritt skolval så gillar inte föräldrarna en skola finns det fler. Och det är även på landet. Du får åka 1 mil till nästa skola bara.

Men politiker vill allt mer åt alla håll detaljstyra och problemet är dels att de detaljstyra. Men det största problemet är att de totalt skiter i sina riktiga arbetsuppgifter som handlar om att styra på hög nivå. Tycker Florida i USA är ett typexempel där Ron DeSantis springer runt och bråkar om detaljer på enskilda skolor medan hans kollegor blir förbannade för att han är för upptagen att sköta sitt jobb.
Citera
2023-05-25, 09:13
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag är inte så bekant med fenomenet ”drag”. Innebär det att man kär ut sig i kläder som vanligen används av det motsatta könet. Eller är det enbart när män klär ut sig till kvinnor? Vad kallas det då när kvinnor klär ut sig till män? Eller finns det inget ord för det?

Om en man klär ut sig till kvinna = dragqueen.
Om en kvinna klär ut sig till man = dragking.

Sen är väl "drag" performativt, typ att personerna ska spela en gravt parodierad version av könet de klär ut sig till, till skillnad från transvestiter som drar på sig ett par trosor för att det gör dem kåta.

Så har iaf jag förstått det.
Citera
2023-05-25, 09:13
Medlem
TurboLindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Bra fråga. Jag ska försöka reda ut begreppen:

Drag är en typ av underhållning som bygger på att en artist styr ut sig på ett överdrivet feminint eller maskulint sätt. Effekten är ungefär samma som med clowner: den överdrivna sminkningen gör att artisten blir en narr som publiken vill skratta åt. Artister som sysslar med feminin drag kallas drag queens (drugor på svenska) medan de som kör maskulin drag kallas drag kings (jag känner inte till något svenskspråkigt uttryck).

Framför en publik kan drag-artisten göra lite vad som helst, beroende på vad publiken vill ha resp. vad artisten har i sin repertoar. Stand-up, kabaré, dans, lipsync, osv. Under de senaste tio åren har även barnföreställningar med sagotanter i drag fått ökad popularitet.

Det man ser mest av i media just nu är män i feminin drag, men alla konstellationer är tänkbara (det finns kvinnliga drag queens, manliga drag kings och folk som jobbar i båda genrerna).

Den nya lagen i Montana förbjuder, såvitt jag förstår, såväl män som kvinnor i drag att läsa sagor för barn. Det är alltså fråga om ett förbud mot en viss typ av estetik i barnföreställningar.
Senast redigerad av TurboLinda 2023-05-25 kl. 09:36.
Citera
2023-05-25, 09:31
Medlem
Jag tycker personligen att det stora problemet inte är att ett antal utkädda män läser sagor för barn. Det större problemet är att föräldrar i allt mindre utsträckning läser för sina barn. Det fprcsimna till sagor på Spotify istället. Det är bra att åtminstone någon läser för barnen. Man drar ner resurserna för våra bibliotek, de har inte längre möjlighet att ordna sagostunder där de löser för barnen. Därför behöver vi frivillig krafter.
Om åtminstone 10% av alla som protesterar mot att dragqueens läser sagor så får barn också andra förebilder. Erbjud dig själv att göra det. Det är en härlig upplevelse, roligt, stökigt med mycket givande.
Citera
2023-05-25, 09:35
Medlem
TurboLindas avatar
När jag tittar i det dokument som antagits (jag hittar ingen renskriven version av lagen, men jag hittar det här kraftigt omarbetade lagförslaget) verkar det som att det inte förbjuder drag-artister att uppträda inför barn generellt, utan bara om föreställningen har ett ”adult oriented” innehåll, dvs sexuellt.

I så fall är det här ju ett kraftigt slag i luften. Mig veterligen har det aldrig kommit några rapporter om att sagostunder med drag queens skulle ha ett sexuellt innehåll.
Citera
2023-05-25, 09:46
Medlem
TurboLindas avatar
Nu tror jag att jag hittat den slutliga versionen av lagen:
https://trackbill.com/bill/montana-bill-draft-house-bill-1471-prohibit-minors-from-attending-drag-shows/2277492/

Som jag läser den får drag-artister inte hålla föreställningar med sexuellt innehåll på offentliga bibliotek. Jag hittar inte en enda uppgift om att något sådant någonsin skulle ha inträffat, men det finns kanske poänger med att förbjuda sånt som skulle kunna hända.

Den omedelbara följdfrågan blir förstås: varför tycker legislaturen i Montana att artister som inte är iförda drag ska få köra föreställningar med sexuellt innehåll för barn? Det är något som inte stämmer här. Jag hoppas att jag har missuppfattat något.
Senast redigerad av TurboLinda 2023-05-25 kl. 10:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in