Citat:
Ursprungligen postat av
Farmor52
Jag är inte så bekant med fenomenet ”drag”. Innebär det att man kär ut sig i kläder som vanligen används av det motsatta könet. Eller är det enbart när män klär ut sig till kvinnor? Vad kallas det då när kvinnor klär ut sig till män? Eller finns det inget ord för det?
Bra fråga. Jag ska försöka reda ut begreppen:
Drag är en typ av underhållning som bygger på att en artist styr ut sig på ett överdrivet feminint eller maskulint sätt. Effekten är ungefär samma som med clowner: den överdrivna sminkningen gör att artisten blir en narr som publiken vill skratta åt. Artister som sysslar med feminin drag kallas drag queens (drugor på svenska) medan de som kör maskulin drag kallas drag kings (jag känner inte till något svenskspråkigt uttryck).
Framför en publik kan drag-artisten göra lite vad som helst, beroende på vad publiken vill ha resp. vad artisten har i sin repertoar. Stand-up, kabaré, dans, lipsync, osv. Under de senaste tio åren har även barnföreställningar med sagotanter i drag fått ökad popularitet.
Det man ser mest av i media just nu är män i feminin drag, men alla konstellationer är tänkbara (det finns kvinnliga drag queens, manliga drag kings och folk som jobbar i båda genrerna).
Den nya lagen i Montana förbjuder, såvitt jag förstår, såväl män som kvinnor i drag att läsa sagor för barn. Det är alltså fråga om ett förbud mot en viss typ av estetik i barnföreställningar.