• 2
  • 3
2023-05-25, 11:17
Medlem
4,5% yield på en hyresfastighet är vad man kan "räkna" med... så den är varken låg eller hög i det avseendet. 4-6% sett över tid är fullt normalt.

Kruxet för dig TS är väl snarare den mentala spärren i att "hade jag sålt tidigare så hade jag fått 800tuss mer", kontra dagens marknad(svärde). Samt vad är alternativplaceringen om du säljer fastigheten, skattar av, står kvar med "2,3"..?

Samt, orkar du, vill du vara hyresvärd..? Och hur länge?
Citera
2023-05-25, 12:24
Medlem
Fritidsforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Ungefär samma avkastning som vettiga fastighetsaktier men då slipper man hyresgästerna som sabbar huset och gnäller på att det är för kallt och glömmer att betala hyran.
Överväger att ta in en inneboende som får hyra halva huset, fram tills andra huset står klart för permanentboende.
Känns som att jag har lite mer koll med inneboende, jämfört med att hyra ut huset helt. Kommer mestadels vara på
landet under sommarhalvåret och 1-2 mån i Spanien under vintertid, så bra att få in lite och att huset inte står tomt.

När jag säljer så blir det en peng i fastighetsaktier med direktavkastning Tack
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
4,5% yield på en hyresfastighet är vad man kan "räkna" med... så den är varken låg eller hög i det avseendet. 4-6% sett över tid är fullt normalt.

Kruxet för dig TS är väl snarare den mentala spärren i att "hade jag sålt tidigare så hade jag fått 800tuss mer", kontra dagens marknad(svärde). Samt vad är alternativplaceringen om du säljer fastigheten, skattar av, står kvar med "2,3"..?

Samt, orkar du, vill du vara hyresvärd..? Och hur länge?
Jag hade fått betydligt mer sinnesro av att sälja av huset, och istället investera i aktier/fonder Tack
Citera
2023-05-25, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn
Överväger att ta in en inneboende som får hyra halva huset, fram tills andra huset står klart för permanentboende.
Känns som att jag har lite mer koll med inneboende, jämfört med att hyra ut huset helt. Kommer mestadels vara på
landet under sommarhalvåret och 1-2 mån i Spanien under vintertid, så bra att få in lite och att huset inte står tomt.

Jag hade fått betydligt mer sinnesro av att sälja av huset, och istället investera i aktier/fonder Tack

Sinnesro trumfar att få ut "top-dollar" för en fastighet, investering, you name it. Långt ifrån alla har turen att kunna casha ut precis på toppen - oavsett om vi pratar fastigheter eller andra innehav av tillgångar.

Som jag tolkar det så är du skuldfri, har bott i huset länge, gör en vinst. Gott nog.

Fixa permanentstandard i fritidshuset, ta in en inneboende (om du vill) under tiden. Sälj av huset. Bo i fritidshuset sommartid, några månader i Espana vintertid. Lite pengar på banken, fonder, aktier. Sinnesro. Låter toppen.

mvh
Citera
2023-05-25, 12:56
Medlem
Matte hit och matte dit, utan vettig hyresgäst blir matten skit.

En hyresgäst är människa precis som potentiella köpare. Ska du tjäna på din tillgång nu idag får du leta noggrant och sätta priset själv. Bägge dessa alltså, om du vill tjäna till dig.
Citera
2023-05-25, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Och hur stor gräsmatta har han? Behöver veta exakt hur mycket soppa gräsklipparen tar.

Tänk om hyresgästen får parkeringsböter? Hur ska du ta med det i ekvationen?

Jisses.

Hahaha, det här behövde jag idag. 👏🏻
Citera
2023-05-25, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritidsforskarn

Minns en säljare som erbjöd del av huset på mycket bekvämt läge till rimligt pris där DEL av tomträtt ingick.

Entusiastisk mäklare anlitades men kunde inte svara på frågor om dans, hudjur, trädgård och plats för sopkärlsförvaring.

När säljaren kontaktades direkt svarade denne att det inte gick att dansa i hemmet, katten måste vara en inomhuskatt, trädgården (där ytterdörren fanns) inte ingick i nyttjanderätten och att sopor skulle läggas i sopkärl som fanns att tillgå kvällen innan upphämtning..
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in