Citat:
Ursprungligen postat av
Anvilcrack
Jag jobbar på ett ställe med hyfsat hög säkerhet och sekretess. Som de flesta andra har vi inhyrda städare från Samhall. Över lag försöker vi ju tänka på sekretessen men ibland händer det att det sägs kanske lite för mycket i fikarummet eller korridoren. Städarna hos oss har i princip samma accesser som vi andra och rör sig fritt under dagen. Jag antar att det är likadant på de flesta andra ställen.
Jag har börjat fundera på hur mycket information städarna får till sig som de egentligen inte borde känna till. Det kan ju vara företagshemligheter eller bara allmänt jobbskvaller. Kan tänka mig att om man städat länge på ett ställe har man säkert snappat upp en hel del över åren.
Jag kan inget om spioneri eller underrättelsetjänst men om jag hade velat infiltrera en myndighet eller ett företag hade jag nog börjat med städpersonalen.
Skulle vara kul att höra vad ni städare vet som ni egentligen inte ska veta för att folk inte kan låta bli att snacka för mycket.
Har inte jobbat som städare men jobbade på ett städföretag i olika positioner och snackade mycket med städarna om jobben.
Det enda som nämndes var om något problem uppstod, gnällig kund eller när vi visste att det var en sanering och fick rapport efter hur många flera timmar skulle krävas (jag eller en annan hade redan varit där och dokumenterat), som den saneringen som var hos en hög SD:are det kan ha läkt från bostadsföreningen eller städbolaget.
Städarna kan inte själva välja vilken person de städar för, så tror inte mycket på denna men går du till kontorspersonalen på städbolaget så teoretiskt skulle de kunna reda mycket information då de har tillgång till nycklar/larm/tider/husdjur mm Och kan be städarna om rätt mycket information utan att det skulle väcka uppmärksamhet.
När städning skulle ske i skyddsobjekt så var vi alltid tvungna att skicka en personallista på personerna som skulle göra jobbet och någon gång fick vi nej på någon och fick välja en annan.