Det er fremdeles uklart om Arne Bye vil få anledning til å sitte i varetekt hjemme. Eller ikke.
Adresseavisen i dag, 15. sep 2025
Høyeste*rett opphever Arne Bye-avgjø*relse. Vare*tekts*spørsmål må behandles på nytt
Frostating lagmannsrett må behandle saken på nytt.
Så er det anken over skyldspørsmålet. Her skriver jeg ut fra hukommelsen, det blir for tidkrevende å lete igjennom alle artiklene jeg har lest for å finne sitater som kan underbygge kommentarene mine.
I hovedsak om anke av skyld. I noen av dommene mener forsvarerne til Bye at domspresmisset om at ofrene var "ute av stand til å motsette seg" de krenkende overgrepene Bye utsatte dem for, må avklares eller defineres eller spesifiseres nærmere.
Forsvarerne legger opp til at noen av ofrene skal bære hele eller deler av skylden for overgrepene selv. Uten å vite noe sikkert, frykter jeg at spesielt de mest utsatte ofrene som har vært utsatt for mange overgrep, gjerne over flere år, skal angripes og bli skyteskive for forsvaret.
Jeg håper inderlig at Frostating lagmannsrett avviser anken over skyldspørsmålet. Slik at vi slipper en uverdig offer-blaming i retten og i mediene. Det må forhindres. Arne Bye tilsto og innrømmet skyld under behandlingen i tingretten, og så kommer noen smart-ass-advokater på banen og skal tjene seg rike på ankebehandlingen. Det er provoserende.
Adresseavisen i dag, 15. sep 2025
Høyeste*rett opphever Arne Bye-avgjø*relse. Vare*tekts*spørsmål må behandles på nytt
Arne Bye (56) vil sitte i varetekt hjemme med fotlenke og fikk medhold i Frostating lagmannsrett. Høyesterett har nå vurdert kjennelsen og sender saken tilbake til lagmannsretten.Siterer litt.
I likhet med påtalemyndigheten mente tingretten at å løslate den tidligere kommuneoverlegen fra varetekt, slik at han kan bevege seg fritt i samfunnet, vil støte allmennhetens rettsfølelse (straffeprosesslovens paragraf 172). Samtidig avviste dommeren at en varetekt i hjemmet med fotlenke vil skape reaksjoner eller utrygghet som tilsier at den allmenne rettsfølelse blir støtt – slik påtalemyndigheten mener.Det dukker stadig opp nye ofre i saken. Det var vel ved siste oppregning 34 nye saker som er under etterforskning, og vi må anta at det vil komme minst én eller kanskje flere, nye tiltaler mot Arne Bye. Det må være åpenbart at spesielt de siste fornærmede vil oppleve det som vanskelig om Arne Bye får sitte hjemme med fotlenke under varetektsfengslingen.
Politiadvokat Ole Andreas Aftret anket derfor fengslingskjennelsen til Frostating lagmannsrett umiddelbart.
Frostating lagmannsrett må behandle saken på nytt.
Så er det anken over skyldspørsmålet. Her skriver jeg ut fra hukommelsen, det blir for tidkrevende å lete igjennom alle artiklene jeg har lest for å finne sitater som kan underbygge kommentarene mine.
I hovedsak om anke av skyld. I noen av dommene mener forsvarerne til Bye at domspresmisset om at ofrene var "ute av stand til å motsette seg" de krenkende overgrepene Bye utsatte dem for, må avklares eller defineres eller spesifiseres nærmere.
Forsvarerne legger opp til at noen av ofrene skal bære hele eller deler av skylden for overgrepene selv. Uten å vite noe sikkert, frykter jeg at spesielt de mest utsatte ofrene som har vært utsatt for mange overgrep, gjerne over flere år, skal angripes og bli skyteskive for forsvaret.
Jeg håper inderlig at Frostating lagmannsrett avviser anken over skyldspørsmålet. Slik at vi slipper en uverdig offer-blaming i retten og i mediene. Det må forhindres. Arne Bye tilsto og innrømmet skyld under behandlingen i tingretten, og så kommer noen smart-ass-advokater på banen og skal tjene seg rike på ankebehandlingen. Det er provoserende.