2023-05-23, 11:42
Medlem
Hej! Jag har både heltidsanställning och en enskild firma. Jag har några passiva inkomster från utländska bildbyråer mm (dvs en typ av provision som ej är av tjänst). Är det skattemässigt mer förmånligt för mig att deklarera dessa som en extra inkomst för mig som privatperson eller ta upp dem som en inkomst i firman?
Citera
2023-05-23, 11:47
Medlem
Har du en firma så ska den tas upp på firman. Hade du inte haft en firma och det var under ett prisbasbelopp hade det kunnat gå som hobbyverksamhet.

Jag skulle inte ta upp dom på mig själv eftersom skatteverket lätt kan granska dig eftersom du har en firma. Ser väldigt konstigt ut att du tar inkomster på dig själv när du har firma. Kommer säkert flaggas i deras system. En granskning i det fallet blir nog dyrt eftersom dom kommer bedöma att du har gjort det med uppsåt.
Citera
2023-05-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dynamique
Hej! Jag har både heltidsanställning och en enskild firma. Jag har några passiva inkomster från utländska bildbyråer mm (dvs en typ av provision som ej är av tjänst). Är det skattemässigt mer förmånligt för mig att deklarera dessa som en extra inkomst för mig som privatperson eller ta upp dem som en inkomst i firman?

Det gör ingen skattemässig skillnad om du inte har underskott i enskilda firman. Dock bör det nog deklareras som tjänsteinkomst om inte intäkterna hör ihop med enskilda firmans verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in