2023-05-25, 07:53
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Det är fakta! Kommunismen och VPK orsakat så mycket ondska på vård.Ovastätt om ledaren heter Stalin, Lars Werner eller Lars Only så är det ren ondska som härska.

Topic är barn som är hungriga 2023.

Du vet ju om att det är ett nytt millenium så vad är problemet?

Varför anser du att barn ska gå hungriga?
Senast redigerad av Iifyousayso 2023-05-25 kl. 08:08.
Citera
2023-05-25, 07:59
Medlem
VetVemDuArs avatar
Klart det går att spara in på mat när den nu har blivit dyrare. Precis som att det går att spara in på bensin, diesel och el, utan att staten ska komma och ge bidrag till att dämpa kostnaderna till lata och okunniga människor
Citera
2023-05-25, 08:00
Medlem
löls avatar
Barn i Sverige går inte hungriga pga staten.

Vi ser föräldrar som är totalt frånvarande från sina barn i de många ghetton vi har.
Barnen springer runt och är kriminella.
Från låg ålder kan de utan problem härja fritt medan föräldrarna är frånvarande.

Har du föräldrar som är frånvarande kan det blir svårt att skaffa mat också. Du frikopplar dig själv från föräldrarna som inte finns där.
Alt att du som barn hänger med andra kriminella.

Och plötsligt har du politiker som inte vet hur Sverige ser ut och börjar skrika varg i skogen. Patetiskt 😆

Det är föräldrarna i dessa områden som orsakar skada på sina barn. Inte staten.
Citera
2023-05-25, 08:02
Medlem
Andersson har både rätt och fel.
Naturligtvis GÅR det att få ihop ekonomin, i teorin. Men i praktiken är det omöjligt för många då de helt enkelt är för korkade. Detta missar Andersson och gör sig således till en idiot själv.
Citera
2023-05-25, 08:10
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Barn i Sverige går inte hungriga pga staten.

Vi ser föräldrar som är totalt frånvarande från sina barn i de många ghetton vi har.
Barnen springer runt och är kriminella.
Från låg ålder kan de utan problem härja fritt medan föräldrarna är frånvarande.

Har du föräldrar som är frånvarande kan det blir svårt att skaffa mat också. Du frikopplar dig själv från föräldrarna som inte finns där.
Alt att du som barn hänger med andra kriminella.

Och plötsligt har du politiker som inte vet hur Sverige ser ut och börjar skrika varg i skogen. Patetiskt 😆

Det är föräldrarna i dessa områden som orsakar skada på sina barn. Inte staten.

Vilket "Ghetto" bor du i?
Det som även kallas för utanförskapsområde.
Vad har du för erfarenhet av såna områden?
Killgillsar du eller har du verkligen kött på benen?
Citera
2023-05-25, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
I både SVT och SR idag (22 maj 2023) har Lena Andersson fått försvara sitt debattinlägg i SvD, som är en replik till Ann Heberlein.

Länkar
SvD artikel https://www.svd.se/a/onB32m/lena-andersson-tala-om-avhumanisering-ann-heberlein (betalartikel)
Sveriges radio https://sverigesradio.se/artikel/debatt-vems-ar-ansvaret-att-barn-far-i-sig-tillrackligt-med-mat (debatt med Daniel Suhonen)
Sveriges radio https://sverigesradio.se/artikel/efter-kritiken-racker-det-att-mat-ar-mattande
SVT aktuellt https://www.svtplay.se/video/j1am99X?highlight=Debatt:%20Hungriga%20barn%20f%C3 %B6r%C3%A4ldrarnas%20fel?&position=1085 (debatt med Erik Rosén)

Lena menar i grova drag att det är missvisande att prata om hunger bland svenska barn och att hunger har en konkret definition. I princip skulle det innebära att det råder svält bland våra barn, vilket Lena menar är helt befängt att påstå. Lena påtalar helt riktigt att det är just i ”svåra tider” som föräldrarna måste ta ansvar och prioritera, och att det är relativt enkelt även med små medel. Då funkar det inte att köpa hämtmat etc.

Erik Rosén från Aftonbladet menar istället i aktuellt att det är fel att skuldbelägga föräldrarna och att staten ska gå in och stötta med bidrag.

Personligen har jag ytterst svårt att se hur det här ens kan vara en fråga. Vad är det för faktaunderlag för den här debatten egentligen, förutom Magdalena Anderssons uttalanden? Blir nästan provocerad av den totala avsaknaden av personligt ansvar; pappa staten ska betala. Men särskilt irriterande att det dyker upp i alla statliga nyhetskanaler, samtidigt.

Har Lena rätt eller fel? Vems ansvar är det att våra barn inte ska vara hungriga?

Hon har fel. Hon har väl troligen aldrig varit i den sitsen själv. Jag tycker inte att hon ska öppna käften alls när hon aldrig varit i den sitsen. Leva på havregryn?!? Det är inte värdigt ett samhälle att behandla barn så idag. Det kan väl gå en vecka eller två att bara äta gröt à la 1800-talet men det håller inte i längden. Det som stör mig mest är att sådana personer ofta tror att människor som har det ekonomiskt svårt förtjänat det (hur deras barn kommer in i den bilden förstår jag inte) och framförallt att de själva förtjänar att ha det så bra som de har det. Det räcker med ganska lite för att rucka på det där… de har helt enkelt haft mycket tur också.

Jag är uppväxt med en ensamstående mamma och bara på den tiden var det kärvt. Kan bara tänka mig hur det är nu. Hon var väldigt ekonomisk så hon köpte ju just den billigaste maten, mycket potatis och löksoppa osv. för att få det att gå runt. Men hon hade ju ett jobb. Har man inte det är det nog extremt kärvt. Speciellt idag med de sjukt höga matpriserna. Det Lena Andersson heller inte verkar tänka på är att med fattigdom eller dåligt med pengar följer en massa annat. Någon bil är det ju inte tal om, kanske inte ens en cykel, om man ska välja mellan mat eller biljetter i kollektivtrafiken väljer man nog mat. Så man är helt enkelt hänvisad till närmsta närbutik (med mycket högre priser).

Sedan finns det förstås de föräldrar som inte klarar av att tänka ekonomiskt och prioritera rätt. Men det gäller i alla samhällsklasser. Jag vet en familj där barnens föräldrar var högt uppsatta inom näringslivet och politiken. De växte upp på Mac Donalds eftersom föräldrarna prioriterade att vara på jobbet framför att ge sina barn mat…
Citera
2023-05-25, 08:32
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Hon har fel. Hon har väl troligen aldrig varit i den sitsen själv. Jag tycker inte att hon ska öppna käften alls när hon aldrig varit i den sitsen. Leva på havregryn?!? Det är inte värdigt ett samhälle att behandla barn så idag. Det kan väl gå en vecka eller två att bara äta gröt à la 1800-talet men det håller inte i längden. Det som stör mig mest är att sådana personer ofta tror att människor som har det ekonomiskt svårt förtjänat det (hur deras barn kommer in i den bilden förstår jag inte) och framförallt att de själva förtjänar att ha det så bra som de har det. Det räcker med ganska lite för att rucka på det där… de har helt enkelt haft mycket tur också.

Jag är uppväxt med en ensamstående mamma och bara på den tiden var det kärvt. Kan bara tänka mig hur det är nu. Hon var väldigt ekonomisk så hon köpte ju just den billigaste maten, mycket potatis och löksoppa osv. för att få det att gå runt. Men hon hade ju ett jobb. Har man inte det är det nog extremt kärvt. Speciellt idag med de sjukt höga matpriserna. Det Lena Andersson heller inte verkar tänka på är att med fattigdom eller dåligt med pengar följer en massa annat. Någon bil är det ju inte tal om, kanske inte ens en cykel, om man ska välja mellan mat eller biljetter i kollektivtrafiken väljer man nog mat. Så man är helt enkelt hänvisad till närmsta närbutik (med mycket högre priser).

Sedan finns det förstås de föräldrar som inte klarar av att tänka ekonomiskt och prioritera rätt. Men det gäller i alla samhällsklasser. Jag vet en familj där barnens föräldrar var högt uppsatta inom näringslivet och politiken. De växte upp på Mac Donalds eftersom föräldrarna prioriterade att vara på jobbet framför att ge sina barn mat…

Finns inga barn som svälter i Sverige eller som går hungrig. Om det är några så är föräldrarna ansvariga. Allt handlar om att positionera sig på den politiska kartan och vänstern såg sin chans att göra till en ideologisk fråga.
Citera
2023-05-25, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Jag vet att du har en alternativ historiebeskrivning, att du har svårt för vad partier kallas och valresultat.

Vad skulle kostnaden vara för att ge alla barn en skolfrukost som leder till bättre studieresultat och minskar utanförskap?
Fast hunger var ett mycket större problem i kommunistiska stater (och är) än i väst.
Nordkorea, kina - två kommunistiska drömsamhällen med utbredd fattigdom och hunger.

Problem med vänstern är ju att deras lösning ALLTID är mer bidrag. Aldrig att folk ska ta sig i kragen och försöka ta ansvar. Skit inte ut femton ungar och hoppas att staten ska försörja dig för evig. Nöj dig med ett och skaffa ett jobb… Men icke - vänstern uppmuntrar till detta destruktiva beteende.

Tar pengarna slut den femtonde - då är inte fem nya ungar lösningen utan att skaffa sig ett jobb.
Senast redigerad av martinator 2023-05-25 kl. 09:07.
Citera
2023-05-25, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Klart det går att spara in på mat när den nu har blivit dyrare. Precis som att det går att spara in på bensin, diesel och el, utan att staten ska komma och ge bidrag till att dämpa kostnaderna till lata och okunniga människor
Fast om man redan innan levde på existensminimum, var och vad ska man då spara in på?
Och soc? Försörjningsstödet har inte höjts trots inflationen och att matpriserna har ökat med 40%.

Det är tydligt att du är den okunniga här.
Citera
2023-05-25, 09:23
Medlem
Stat o myndighet gör tillräckligt för föräldrarna!

Kan dom trots allt myndighets- o bidragscurling-daltande inte ta hand om sina barn, tvångskastrera föräldrarna och omhänderta och omplacera barnen!
Citera
2023-05-25, 09:27
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Fast hunger var ett mycket större problem i kommunistiska stater (och är) än i väst.
Nordkorea, kina - två kommunistiska drömsamhällen med utbredd fattigdom och hunger.

Problem med vänstern är ju att deras lösning ALLTID är mer bidrag. Aldrig att folk ska ta sig i kragen och försöka ta ansvar. Skit inte ut femton ungar och hoppas att staten ska försörja dig för evig. Nöj dig med ett och skaffa ett jobb… Men icke - vänstern uppmuntrar till detta destruktiva beteende.

Tar pengarna slut den femtonde - då är inte fem nya ungar lösningen utan att skaffa sig ett jobb.

Vilka kommunistiska stater bor du i?
Varför har du problem att förhålla dig till verkligheten i Sverige?
På vilket sätt är hunger bland barn vänsterns orsak?
På vilket sätt uppmuntrar vänstern att barn ska gå hungriga?
Vem har påstått att lösningen är att skaffa fem barn?
Hur många av de hushåll som har det knapert har fem barn eller fler?
Citera
2023-05-25, 09:29
Medlem
Q-s avatar
1kg potatis 20kr
1kg havregryn 20kr
1kg köttfärs 100kr
2Liter mjölk 30kr
1kg lök 15kr
1kg morötter 20kr
Totalt: 215kr

Detta klarar man sig gott och väl på i en vecka givet att man får Lunch i skolan och mellanmål på fritids. På min tid fick man även frukost på morgonfritids ifall man kom vid klockan 6 på morgonen.
215x4=860kr
Barnbidraget är väl på 1200kr i månaden, då får man 300kr över till valfritt snacks, läsk, annat tilltugg. Eller så är man lite smart och lägger undan de 300kronorna som en buffert eller slänger in det på en global indexfond så växer till och med pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in