2023-05-22, 21:54
Moderator
Siegfrids avatar
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/svenskt-elpris-kan-ha-manipulerats

Energimarknadsinspektionen har alltså tjuvhållit på anmälningar om att elbolag manipulerat elpriserna. Väntat med att lämna över ärenden till åklagaren tills det bara vara dagar kvar till preskribering.
Vilka företag kan det handla om?
Vattenfall är misstänkt för marknadsmanipulation i Finland och riskerar miljardböter. Men i Sverige äger staten Vattenfall, är det därför som de inte hamnar hos åklagare?
(FB) Vattenfall misstänkts ha manipulera elpriset, kan få böta 24 miljarder

Citat:
Trots att misstankar funnits om att flera stora bolag ska ha manipulerat priset har ingen åtalats. Orsaken är att anmälningarna har blivit liggande hos myndigheten i upp till fem år.
– När jag fick in en anmälan var det dagar till preskription. Då går det inte att utreda, säger kammaråklagare Jan Leopoldsson till SVT Nyheter.
Citera
2023-05-22, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/svenskt-elpris-kan-ha-manipulerats

Energimarknadsinspektionen har alltså tjuvhållit på anmälningar om att elbolag manipulerat elpriserna. Väntat med att lämna över ärenden till åklagaren tills det bara vara dagar kvar till preskribering.
Vilka företag kan det handla om?
Vattenfall är misstänkt för marknadsmanipulation i Finland och riskerar miljardböter. Men i Sverige äger staten Vattenfall, är det därför som de inte hamnar hos åklagare?
(FB) Vattenfall misstänkts ha manipulera elpriset, kan få böta 24 miljarder

Ja, det där stinker helt klart och det är massa i detta som inte stämmer bl a verkar det vara jäv. Sedan det där med preskriptionstiden för detta, så borde man definitivt göra ett undantag. Börjar man nysta i detta så handlar det säkert om väldigt stora summor. Man kanske skulle lobba ner det till EU-domstolen, eftersom ett antal aktörer här verkar vilja tysta ner det hela.
Citera
2023-05-23, 00:03
Avslutad
Så ingen i Sverige sköter sina jobb längre ?
Förklarar varför allting blir sämre sakta men säkert, kanske dags för en ny häxjakt så man får fart på folket,
Citera
2023-05-23, 06:17
Medlem
Citat:
Svenska hushåll kan ha betalat ett för högt elpris vid flera tillfällen. 2022 inkom 22 anmälningar om otillbörlig marknadspåverkan till Energimarknadsinspektionen. Under 2023 har det hittills inkommit tre.

Trots att misstankar funnits om att flera stora bolag ska ha manipulerat priset har ingen åtalats. Orsaken är att anmälningarna har blivit liggande hos myndigheten i upp till fem år.

– När jag fick in en anmälan var det dagar till preskription. Då går det inte att utreda, säger kammaråklagare Jan Leopoldsson till SVT Nyheter.

Svenska hushåll kan ha betalat ett för lågt pris också. Ok 22 anmälningar... so?

Sedan fortsätter SVT med ett påstående om att man misstänker brott. Vem har dessa misstankar menar SVT? Anmälaren är uppenbarligen "misstänksam" eftersom man anmält något. Om orsaken är att anmälningarna har legat i 5 år så har det ju för helvete ingenting att göra med 2022 och 2023. Så med andra ord LÅÅÅÅNGT innan elpriserna exploderade.

TS påstår att priset HAR manipulerats kan möjligen glida igenom som "slirande på sanningen" men vattenfalls eventuella korruption har ingenting att göra med varken rubriken eller innehållet i tråden vad jag kan se.

Fem år bakåt... från dagens datum? är alltså runt sommaren 2018. Föreslår en uppdatering från TS med mer information utöver den makalöst dåliga SVT-artikel som citeras.
Citera
2023-05-23, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Så ingen i Sverige sköter sina jobb längre ?
Förklarar varför allting blir sämre sakta men säkert, kanske dags för en ny häxjakt så man får fart på folket,
Allting är ju korrupt numera.
Citera
2023-05-23, 11:41
Medlem
ja man ska nog vara ganska naiv om man inte tror att manipulationer förekommer även i sverige

"Eight arrests following discovery of energy company fraud amounting to billions of kroner"

"Historical fraud
Brian Vad Mathiesen, a professor of energy and planning at Aalborg University, points out that this is the biggest known case of energy fraud in Danish history.

“It is very surprising that something like this can be done,” commented Mathiesen. “We should be very grateful that the authorities were able to discover the alleged exchange rate manipulation.”"

och så slutklämmen

"“If you have ‘impure flour in the sack’ and wanted to manipulate the prices, 2022 was a very good year to do so,” said Mathiesen."

https://cphpost.dk/2023-04-20/news/eight-arrests-following-discovery-of-energy-company-fraud-amounting-to-billions-of-kroner/

våran förra finansminister säger så här

"Vi vill återta kontrollen över elmarknaden för att säkra låga elpriser för vanligt folk, sa Magdalena Andersson."

" Elmarknaden fungerar inte för vanligt folk"

https://www.socialdemokraterna.se/nyheter/nyheter/2023-03-22-s-forslaget-folkhemsel-for-lagre-elpriser

vad menar hon med att det inte fungerar?

om inte elbörsen fungerar så är det väl bara att stänga butiken och återreglera
Citera
2023-05-23, 12:20
Medlem
Detta är mycket allvarligt. Ett systematiskt fuskande som i förlängningen drabbar oss medborgare. Varje artikel som jag läser om detta så får en kraftig känsla över att alla velat läggs locket på och att brottet aldrig skulle uppdagats. Förhoppningsvis blir det rejält saftiga böter och noggrann tillsyn framöver. Den fullständigt havererade energipolitiken behöver inte fler skandaler, svenska elkonsumenter ska inte behöva skuldsättas för vissa aktörer försöker sko sig och maximera sina vinster. Jag följer detta med stor noggrannhet.
Citera
2023-05-23, 12:24
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Detta är mycket allvarligt. Ett systematiskt fuskande som i förlängningen drabbar oss medborgare. Varje artikel som jag läser om detta så får en kraftig känsla över att alla velat läggs locket på och att brottet aldrig skulle uppdagats. Förhoppningsvis blir det rejält saftiga böter och noggrann tillsyn framöver. Den fullständigt havererade energipolitiken behöver inte fler skandaler, svenska elkonsumenter ska inte behöva skuldsättas för vissa aktörer försöker sko sig och maximera sina vinster. Jag följer detta med stor noggrannhet.

Frågan är om Anne Vadasz Nilsson kommer att utkrävas ansvar. Hennes efterträdare Ulrika Hesslow verkar heller inte ha tagit tag i frågorna.
Citera
2023-05-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Frågan är om Anne Vadasz Nilsson kommer att utkrävas ansvar. Hennes efterträdare Ulrika Hesslow verkar heller inte ha tagit tag i frågorna.

Extremt tveksam till det. Det är så oerhört sällan ansvar avkrävs tjänstemän. Det som sannolikt kommer att hända är ett s.k "blame game" där det kommer att skyllas på otydliga regler. Vi kommer sannolikt att se en extremt långsam och utdragen process där ingen ställs inför rätta och där det istället dras "viktiga slutsatser" inför framtiden. Personligen hoppas jag på prejudikat med extremt hårda böter gentemot de aktörer som manipulerat elpriserna och således lurat oss konsumenter.

Tyvärr verkar det som att väldigt få bryr sig eller ens orka sätts sig in i hur priserna på el sätts i Sverige med omnejd. De människor jag frågat har sällsynt dålig koll vilket självklart provocerar mig. I slutändan handlar det trots allt om elräkningen nästa vinter ska dränera hushållskassan eller hållas nere på en rimlig nivå. Tyvärr förefaller den frågan inte riktigt fått fäste.
Citera
2023-05-23, 23:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Svenska hushåll kan ha betalat ett för lågt pris också. Ok 22 anmälningar... so?

Sedan fortsätter SVT med ett påstående om att man misstänker brott. Vem har dessa misstankar menar SVT? Anmälaren är uppenbarligen "misstänksam" eftersom man anmält något. Om orsaken är att anmälningarna har legat i 5 år så har det ju för helvete ingenting att göra med 2022 och 2023. Så med andra ord LÅÅÅÅNGT innan elpriserna exploderade.

TS påstår att priset HAR manipulerats kan möjligen glida igenom som "slirande på sanningen" men vattenfalls eventuella korruption har ingenting att göra med varken rubriken eller innehållet i tråden vad jag kan se.

Fem år bakåt... från dagens datum? är alltså runt sommaren 2018. Föreslår en uppdatering från TS med mer information utöver den makalöst dåliga SVT-artikel som citeras.
Tyvärr vet jag inget mer och hittar inget när jag söker. Och ja, SVT-artikeln är verkligen usel.

Från augusti:

Citat:
Sommarens dyraste el kan ha berott på prismanipulationer
26 augusti 2022 18:00

Den 12 augusti drabbades Sydsverige av en första kraftig prisstegring på el. Elpriset nådde då nivåer som enligt bedömare skulle komma först under sen höst. Nu granskar Energimarknadsinspektionen om uppgången kan ha berott på prismanipulationer.
https://www.sydsvenskan.se/2022-08-26/sommarens-dyraste-el-kan-ha-berott-pa-prismanipulationer
Resten inom betalvägg. Kan vi vänta oss att ärendena lämnas till åklagare sådär 2027?
Citera
2023-06-13, 09:24
Medlem
nu är jag ingen elektriker, men varför går det lättare att exportera billig el än att importera billig el?
är det någon typ av backventil? eller att ledningen från norra sverige till finland borde ha varit i södra sverige?

"Samma ska gäller för den svenska elimporten från Finland. Tillräckliga möjligheter att transportera stora mängder el västerut saknas i de södra delarna av landet. Däremot har Finland goda möjligheter till import från Sverige då situationen är den omvända, då el är billigare i Sverige än i Finland.
– Sverige har nästan kroniska begränsningar på sin elimport, säger Jukka Leskelä."

https://www.hbl.fi/artikel/09b2a9b9-2a65-4713-b61a-2ad6c09b6677

marknaden har lyckats kränga dyra försäkringar i finland

"Däremot räknar Statens ekonomiska forskningscentral Vatt med att upp till 300 000 hushåll har tidsbundna elavtal med ett pris som överstiger 30 cent per kilowattimme."
Senast redigerad av klinkerhofen 2023-06-13 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in