2006-07-27, 08:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag var fan inte gullig när jag sprang runt och slogs och skrek när jag gick på förskolan.. Var är rättvisan?

HAHAHA! Du sprängde väl nån sorts gullighetsgräns då. Någon rättvisa finns inte. Bara ett konsekvent och rakt bemötande av varje enskild individ.
Citera
2006-07-27, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Första steget är att bryta den fruktansvärda könsdskriminering som råder bland personalen. Män är inte välkomna, och om de trots detta väljer att jobba med barn så misstros de hela tiden. Dagispersonal ska vara tanter, annars blir det liv.

Det viktiga är att ha ett barnperspektiv här och inte ett arbetsmarknadspolitiskt perspektiv. Men jag håller med dig. Finns inget som säger att kvinnor är mer lämpade ta hand om småttingar i 5,6 års åldern än män. Är dock mot kvotering vilket jag utgår från du också är?
Citera
2006-07-27, 09:36
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Det viktiga är att ha ett barnperspektiv här och inte ett arbetsmarknadspolitiskt perspektiv. Men jag håller med dig. Finns inget som säger att kvinnor är mer lämpade ta hand om småttingar i 5,6 års åldern än män. Är dock mot kvotering vilket jag utgår från du också är?
Jepp. Kvotering är av ondo både för män och kvinnor.
Citera
2006-07-27, 12:30
Medlem
Drapåtrissors avatar
Nu ska även könstillhörigheten tas ifrån oss

Redan i förskolan ska barnen tvingas att anpassa sig till det enligt genuspedagogerna jämnlika samhället. Så nu är det slut med gulliga flickor som möblerar dockskåpen och busiga pojkar som leker Slatan. Nej nu jävlar är det slut med den grundläggande orättvisan enligt en statlig utredning http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=561499&previousRenderType=2Me n är det inte att gå för långt när man indokritinerar människor redan som barn?
Citera
2006-07-27, 12:43
Medlem
Suck. En jävla massa ordbajsande utan ett enda konkret exempel på hur det går till när "barnen indoktrineras till könsroller". Mest en massa brödtext byggd runt trendiga ord som: genus, jämställdhet, könsroll, jämlikhet osv. Det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor, ska det vara så svårt att acceptera? Sedan om en pojke på dagis vill leka med dockor så lär han knappast hindras.

Visst, under historien har det varit allt annat än jämställt mellan könen, men att nu år 2006 angripa sådana problem på dagisnivå är en total överdrift.

"En GENUSPEDAGOG per 25 anställda" Jag blir så trött.... *mumlar något om rabiata, manshatande feministflator*
Citera
2006-07-27, 12:48
Medlem
hahaha vilken jävla idiot! försökte hitta något i texten som visade på könsrollerna osv, men det står ju fan ingenting, det är bara en massa ord!
Citera
2006-07-27, 12:49
Medlem
Brillans avatar
Det är att gå för långt. Vad är felet med att tjejer och killar är olika? För mig handlar jämnlikhet om lika lön för samma arbete, dela upp sysslor i hemmet, samma förutsättningar i arbetsliv osv.

Såg någon dokumentären om killen som det gick fel för när han blev omskuren som nyfödd? De gjorde ett experiment och sade åt honom att han var tjej. De försökte få honom att leka med dockor etc men han (hon?) ville leka med bilar och syssla med sport. Att gå i klänning tyckte han inte var något konstigt däremot. De intervjuade killen som nu är vuxen och levde ett rent helvete pga experimentet. Det gick så fel att föräldrarna tillslut kände sig tvugna att berätta för barnet då han hade självmordskänslor etc (han var då typ 12 år). Nån månad efter dokumentären gjordes tog han självmord också (han var då typ 30 år).
Citera
2006-07-27, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan

... De gjorde ett experiment och sade åt honom att han var tjej. De försökte få honom att leka med dockor etc men han (hon?) ville leka med bilar och syssla med sport. ... Nån månad efter dokumentären gjordes tog han självmord också (han var då typ 30 år).

Ja, så kan det gå när en individ påtvingas en könsroll.
Det vore trevligt om vi precis som det står i artikeln alla kunde utvecklas som individer och få syssla med vad vi själva tycker är roligt. Inte vad tradition och några jävla skitnormer säger om vad som är "normalt".

Vill en pojke leka med dockor, låt honom. Vill en kvinna meka med bilen, låt henne. Men inte fan ska mannen tvingas meka bil eller kvinnan tvingas leka med dockor...
Citera
2006-07-27, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy_USA
Vad tycker ni om det här? Är könsroller bra eller ska det vara milimeterrättvisa? Är det rätt att spendera skattepengar för att placera ut en massa "genuspedagoger" i förskolan? Skulle ni vilja ha era barn i en sådan förskola?

//Andy
Ja, jag skulle definitivt vilja ha mina barn (som jag inte har) i en sådan förskola. Det finns ju redan flera förskolor som aktivt använder sig av genuspedagogik och jag tycker det är toppenbra. Alla tjänar på det, både de små pojkarna och de små flickorna. Kostar inte skattebetalarna särskilt mycket pengar heller.
Citera
2006-07-27, 13:20
Medlem
Snövits avatar
Jag håller absolut med om att det är tjafs att tillsätta genuspedagoger och att utredningar hit och dit om jämställdheten ofta är flum.

Men...

Det finns faktiskt problem i både skolan och förskolan med lärare som anser att flickor ska vara si och pojkar ska vara så. Jag vet inte om det har blivit bättre men när jag var liten var det i alla fall så.

Jag var lite av en pojkflicka som liten och gillade att leka krig och hamnade i slagsmål ibland. Det var inte alls bra beteende för en flicka ansåg många fröknar och mina föräldrar fick ofta samtal hem om sådant. Det var t.o.m. så att om jag och brorsan båda två hade slagits med någon på skolgården så ringde de hem och gnällde på mig. När mamma då ifrågasatte om inte brorsan också hade varit med så ansåg de att det ju var naturligt för pojkar att hamna i slagsmå, så han hade inte gjort något fel.
Citera
2006-07-27, 13:26
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMäster
Ja, så kan det gå när en individ påtvingas en könsroll.
Det vore trevligt om vi precis som det står i artikeln alla kunde utvecklas som individer och få syssla med vad vi själva tycker är roligt. Inte vad tradition och några jävla skitnormer säger om vad som är "normalt".

Vill en pojke leka med dockor, låt honom. Vill en kvinna meka med bilen, låt henne. Men inte fan ska mannen tvingas meka bil eller kvinnan tvingas leka med dockor...
Kanske inte helt on topic, men nästa gång du är i närheten av en butik som H&M så kan du bara på skoj kolla på barnavdelningen. Säg till om du hittar något rött/rosa/lila på pojkavdelningen. Kolla även efter blått och grönt bland flickkläderna. Kolla också motiven på tröjor och kepsar.
Citera
2006-07-27, 13:39
Avslutad
åh herre, fattar inte vart världen är på väg

Vad fan är problemet med de procedurer vi haft under hur många år som helst?!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in