2023-05-22, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Många smaker förändras när man blir äldre. Den som inte inser det kommer att bli överraskad å det grövsta.

Bra där, för det är ju så att det ofta är vi själva som ändrats med åren, och inte alltid bara produkten det gnälls på…

När man var yngre, kanske barn eller tonåring, så har man för det första mer smakreceptorer än sen som vuxen. Dessutom har man en hel del psykologi i det hela om hur man uppfattar smaker som ung och som vuxen. Vilket är så lustigt att andra saker än just bara smaken kan påverka hur vi upplever att det smakar….

Det blir lite som att många av oss såg TV-serier när vi var unga som vi då impades av och tyckte var skitbra. Men ser vi avsnitt från samma serie idag som vuxna så är det nog inte bara jag som undrar hur fans naiv och lättlurad man var som ung, då man idag ser hur erbarmligt taffligt gjorda de allra flesta av dåtidens serier var….
Citera
2023-05-22, 08:01
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Précis det här jag har reagerat på, kan man ens kalla den skiten för glass??? Jag har reagerat på det där att skiten inte smälter, för sista gångerna man köpt glass äter man bara en del innan det smakar för konstigt och man ställer ifrån sig skiten, nästa morgon är det en slemmig hög som separerats från nån vattnig oljig vätska…. Ser riktigt motbjudande ut.

Smält glass ska ju bli rinnig som mjölk nästan.

Hägen-dasch hur skiten nu stavas går fortfarande att äta men är ju svindyr så det blir väldigt sällan. Den vet jag inte hur den blir när den smälter.

Exakt!! Man äter några bett och lägger resten i vasken och morgonen efter ligger det kvar där som en osmält sörja. Nä fy. Dessutom smakar inte vaniljglassen gott heller. När jag var liten var det till och med svarta vaniljprickar i vaniljen i magnum. Mmm det var tider det. Men Gb är väl inte ens svenskt längre utan typ ryskt?
Citera
2023-05-22, 08:11
Medlem
Håller med om detta problem med kemisk smak. Gräddglassar överlag lämnar numera en fet hinna i munnen, inte tusan är det en effekt av grädde, måste vara nån palmolja eller nåt annat skräp de smyger i glassen för att spara pengar. Jag funderar seriöst på att bojkotta köpglass och göra egen istället.
Citera
2023-05-22, 08:13
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Testade halvlitern GB gammaldags vanilj gräddglass i veckan. Jävlar vad GB gått ned sig.
Skulle säga att SIA gräddglass var bra sist jag åt den för några år sedan. Men mycket av det man gillade förr har fått nya recept och smakar alldeles för dåligt för att man ska skyffla in massa socker och fett i kroppen. Dåligt socker är när man äter något godis/glass som inte ens är direkt gott. Ska det frossas på onyttigt får det fan va något som är gott också.
Ja, jag hade glömt att vi redan diskuterat ärtprotein här och köpte en GB bytta på maxi. Fy fan alltså. Gick inte ens att göra milkshake av. Det blev ny glass och vasken.
Citera
2023-05-22, 08:14
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
ändå billigt jämfört mot ungern där en bytta gick på runt 80 kr redan 10 år sen.

Bättre glass kostar mer att tillverka så det är inte så konstigt.

Välgjord glass som innehåller ägg, och vanilj är dyr att tillverka.
Dessutom så verkar den sakna samma mängd av stabiliseringsmedel som gör att t.ex. GB-Glace inte smälter iväg utan står och dallrar på tallriken.

Om man bor i Stockholm finns det ju ett gäng glassbarersom alla säljer sjukt dyr glass.
Fortfarande är gammeldags vanilj ett nostalgiskt alternativ som är kul.
Citera
2023-05-22, 08:16
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Exakt!! Man äter några bett och lägger resten i vasken och morgonen efter ligger det kvar där som en osmält sörja. Nä fy. Dessutom smakar inte vaniljglassen gott heller. När jag var liten var det till och med svarta vaniljprickar i vaniljen i magnum. Mmm det var tider det. Men Gb är väl inte ens svenskt längre utan typ ryskt?

Ja Gb är upphandlat av nåt eurotrash företag som heter nåt med ”glace” med samma logga i massa land, det är lätt o hitta om …. Skitsamma jag sökte och fick fram

” GB Glace enda produktionsanläggning i Sverige är fabriken i Flen som öppnade 1957. Företaget säljer även glassar som producerats av Unilevers produktionsanläggningar i Europa.”

Vad fan är glace ?!?
Citera
2023-05-22, 08:21
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Ja Gb är upphandlat av nåt eurotrash företag som heter nåt med ”glace” med samma logga i massa land, det är lätt o hitta om …. Skitsamma jag sökte och fick fram

” GB Glace enda produktionsanläggning i Sverige är fabriken i Flen som öppnade 1957. Företaget säljer även glassar som producerats av Unilevers produktionsanläggningar i Europa.”

Vad fan är glace ?!?

Dröjer inte länge innan de gör glassarna med nedmalda insekter. Fy sjutton. Nä tackar vet jag lejonet och björnen. Eller egen hemgjord glass.

Folk måste höja sina krav, helt klart.
Citera
2023-05-22, 11:48
Medlem
Intressant diskussion. Jag kanske är den enda här som har en avvikande uppfattning, men jag tycker i regel att billig glass smakar gott, och att skillnaden mot den dyrare och lyxigare glassen oftast är marginell och inte alls värd prisskillnaden.

Häromdagen köpte jag en halvliter SIA-glass med smak av oreo-kakor. God smak och krämig konsistens, smakade över förväntan. När jag ibland köpt någon Häagen-Dazs eller Ben & Jerrys har dessa förstås varit goda och det märks att det är lite bättre råvaror i. Men inte så mycket bättre att det känns värt det dubbla priset.

Nu var det i och för sig länge sedan jag köpte en tvålitersbytta med Big Pack från GB-glass och förmodligen skulle smakupplevelsen vara något lägre för dessa än vad jag minns från min uppväxt. Har nåt minne från många år sedan att jag testade något tvåliterspaket från nåt billigare märke och kände smaken av en smörklump i glassen och det var förstås ingen vidare upplevelse.

Jag kanske inte är så kräsen, men för min del tycker jag att det går att få en god glass även om man inte köper de allra dyraste märkena. Kan njuta av ett halvliterspaket SIA-glass, eller Dajm-byttan från GB, eller deras 900-ml Dessertglass Crema di Mascarpone, eller Snickers-glassen från Mars, exempelvis.
Citera
2023-05-22, 15:06
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Intressant diskussion. Jag kanske är den enda här som har en avvikande uppfattning, men jag tycker i regel att billig glass smakar gott, och att skillnaden mot den dyrare och lyxigare glassen oftast är marginell och inte alls värd prisskillnaden.

Häromdagen köpte jag en halvliter SIA-glass med smak av oreo-kakor. God smak och krämig konsistens, smakade över förväntan. När jag ibland köpt någon Häagen-Dazs eller Ben & Jerrys har dessa förstås varit goda och det märks att det är lite bättre råvaror i. Men inte så mycket bättre att det känns värt det dubbla priset.

Nu var det i och för sig länge sedan jag köpte en tvålitersbytta med Big Pack från GB-glass och förmodligen skulle smakupplevelsen vara något lägre för dessa än vad jag minns från min uppväxt. Har nåt minne från många år sedan att jag testade något tvåliterspaket från nåt billigare märke och kände smaken av en smörklump i glassen och det var förstås ingen vidare upplevelse.

Jag kanske inte är så kräsen, men för min del tycker jag att det går att få en god glass även om man inte köper de allra dyraste märkena. Kan njuta av ett halvliterspaket SIA-glass, eller Dajm-byttan från GB, eller deras 900-ml Dessertglass Crema di Mascarpone, eller Snickers-glassen från Mars, exempelvis.
Jag älskar billig glass. Den smakar som mjukglass vilket jag gillar. Men GBs ärtprotein är förfärlig. Men coops och lidls billiga är helt ok (willys har tappat sin leverantör av "eldorado").

Nu gör jag mest milshake av dessa. Men du är långt ifrån ensam om att gilla billig glass.
Citera
2023-05-22, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Jag älskar billig glass. Den smakar som mjukglass vilket jag gillar. Men GBs ärtprotein är förfärlig. Men coops och lidls billiga är helt ok (willys har tappat sin leverantör av "eldorado").

Nu gör jag mest milshake av dessa. Men du är långt ifrån ensam om att gilla billig glass.
Det är bra, då är jag inte ensam. GB:s halvliterpaket använder jag bara till milkshake och för det ändamålet funkar den bra. Coops märke har jag inte testat. Däremot Lidls Magnum-variant, som i mitt tycke smakar lika bra som originalet. GB:s Big Pack har jag som sagt inte testat på många år, och definitivt inte efter att de började med ärtprotein, så det kanske jag inte skulle gilla.
Citera
2023-05-22, 17:34
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
HAnsens glass och ett annat dansk märke.

Det är som glass smakade förr med mycket grädde.

i sverige får man väl hålla sig till triumf glass och kling glace och nån till även fast de också använder glukossirap och något mindre grädde i vissa glassar..

Svenskar vet inte hur riktig glass smakar och fortsätter köpa sörja som magnum och annat skit från gb.

I början på 90talet när arla fortfarande hade kontroll av gb så användes dock riktig grädde i gb glassar och i magnum.

Men såfort det såldes till utlandet började de skita ner varumärket.
Ja, sant. Nåt har hänt!
Men vi som har upplevt god glass spottar ut det här äckliga...
Det smakar skit....
Citera
2023-05-22, 17:41
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Välgjord glass som innehåller ägg, och vanilj är dyr att tillverka.
Dessutom så verkar den sakna samma mängd av stabiliseringsmedel som gör att t.ex. GB-Glace inte smälter iväg utan står och dallrar på tallriken.

Om man bor i Stockholm finns det ju ett gäng glassbarersom alla säljer sjukt dyr glass.
Fortfarande är gammeldags vanilj ett nostalgiskt alternativ som är kul.
Ja, har ätit gammeldags vanlij, men tycker det är märkligt att det inte finns
rena gräddglasspaket i vanilj längre. Det är bara dessa "gammeldags vanilj", i
boxarna numer. Man kör på "nostalgi" och tror att alla kommer att uppskatta
detta.

Och, det jag stör mig på är att man ska blanda i allsköns skit i glassen som
har med kakor och godis att göra. Det går bara bort för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in