Citat:
Ursprungligen postat av
Das Auto
Mina föräldrar är båda late boomers (omkring 1960-tal). Jag är en millennial, född tidigt 90-tal, och därmed tillhörande en generation som knullar lika lite som gammelfarmor född under depressionen, har populariserat incel-begreppet och upplever sig mer ensamma. Nu vet jag inte hur mycket det har sin grund i uppfostran i förhållande till samhällets nutida utformning. Vad jag kan tänka måhända spelar roll när jag analyserar uppväxten är faktorer som:
- Separation tycks ha börjat bli mycket vanligare än tidigare under min barndom.
- Curling och curlingföräldrar blev en ofta diskuterad term när jag växte upp för att beskriva modernt föräldraskap.
Nu vet jag inte hur det jämförelsevis ser ut bland de födda sent och 90-tal och därefter. Däremot funderar man så klart en hel del på de som växer upp idag och är barn till vår generation. Kommer sånt som könsdynamik vara lika illa för dem om några decennier? Kommer de vara lika eller än mer förvirrade kring manlighet och relationer? Kan vi förbereda dagens småpojkar bättre än vad boomers förberedde oss på att bli socialt kompetenta, säkra i sig själva och starka? Eller är det kört på förhand p.g.a. stor obalans i demografin, aggressiv feminism och passiviserande teknik?
Jag är lite äldre än dig men också millennial med föräldrar som är yngre boomers. Jag har själv ynglat av mig och upplever att mina kids (som är, om möjligt, än mer curlade) inte alls tagit efter vår generations öppna men naivt accepterande inställning till livet och samhället.
Istället för att vara små feminiserade, miljövurmande globalister är denna generation nästintill
konservativ. Blivit förvånad många gånger kan jag säga.
Dock så är de uppväxta i ett mycket hårdare klimat med grova kulturkrockar som inte alls fanns i samma utsträckning på sent 90-tal/tidigt 2000-tal när jag gick högstadiet/gymnasiet.
De är vidare helt oförstående till varför man bryr sig så mycket om att vara "PK", de har liksom inte levt under en tid där det var jättehemskt att bli kallad "rasist" (en stämpel de förövrigt bara skrattar åt). De tycker att vår generation är pinsam, konstig och ängslig.
Dessutom beskyller de, med all rätta, oss för problemsamhället vi röstat fram. De är således väldigt politiskt medvetna (kommer inte ihåg att jag brydde mig om politik på högstadiet).
Det är nog inte så många i den generationen som kommer "rösta som morsan/farsan", det här är en informerad generation som kommer rösta högst medvetet.
Kolla skolvalsresultatet:
https://www.mucf.se/resultat-i-skolval-2022
Det är inga mini-Gretor (blivande Karens) som många trott eller hoppats på. M 27,2% SD 20,8% S 16,1%...
De flesta av dessa kommer alltså rösta i kommande val 2026.
Skulle säga att feminism, multikulti och lulllull är ute nu...det nya Sverige kommer bli alltmer höger.