Tack för länken till utredningen!
Mycket bra och klarlägger vad som har hänt. Ni som inte har läst den kan sluta skriva meningslösa inlägg, läs först så ni vet vad ni skriver om.
Händelseförloppet är klarlagt och jag kan sammanfatta det åt er:
- H*mpus K*llberg är ute och leker med Vipern som hans pappa J*nas har fått låna av sin sin nya tjej. Det är inte tjejen, K*erstins, bil utan hennes fd sambos S*ures.
- Enligt flera samstämmiga vittnesuppgifter gör H*mpus en riktig vansinneskörning när de accelererar från påfarten i Önnestad. Farten är hög och bilen sladdar loss/driftar minst en gång innan "olyckan".
- De hinner inte långt innan Vipern får ett kast och kommer över/genom vajerräcket som inte klarar av att stå emot kraften. Där kommer farmor och farfar med två barnbarn i en helintegrerad Solifer Husbil från 2014. Sådana har dokumenterat riktig kass krocksäkerhet, men är sällan inblandade i olyckor då klientelet som kör sådana är annorlunda än sportbilar.
- Kylskåp och inredning lossnar i husbilen. Husbilens hastighetsmätare har fastnat på 95 km/h på 100 väg. Jag har amatörmässigt undersökt säkerhet i husbilar en hel del. Jag tycker ändå att den håller ihop förvånansvärt bra. Ett barn 12-13 år sitter fram med bälte och klarar sig bra, var nog tur att inredningen inte träffade honom i rygg/huvud. Han är oskadd, endast skador från bilbältet. Ett barn 6 år gammalt sitter bak på bälteskudde och är bältad. Han får sår i huvudet som först bedöms allvarligt men visar sig inte vara det. Bredvid honom sitter farmor som numera beskrivs som en "grönsak". Familjen verkar vara säkerhetsmedveten men ändå har hon vid krockögonblicket enligt rapporten varit obältad. Killgissar att hon antingen spänt upp sig tillfälligt eller att det var för trångt med tanke på bälteskudden bredvid, sittbänkar i husbilar är ofta smala. En brist i utredningen enl min mening är att de inte undersökt noggrant om farmodern var fastspänd eller ej, även fast hon efter olyckan inte satt kvar på bänken bak kan infästningen till bältet lossnat eller att hon har glidit under då bänkarna oftast endast är i trä. Rapporten verkar tycka att det är konstaterat att hon var obältad eftersom hon inte satt kvar på bänken bak.
- Det är möjligt att sexåringen räddas av att farmor inte använder bältet, om så nu är fallet. Jag har sett hur dåliga konstruktionerna till bältet är i baksätet till husbilar. Även vid barns låga vikter ger de efter vid en krock. Samma konstruktion ska hålla båda personerna. Att den klena konstruktionen endast behövde hålla sexåringens vikt kan mycket väl ha räddat hans liv

Farmorn beskrivs som "tung" och jag tror inte att baksäteskonstruktionen suttit kvar på plats om hon varit bältad, vilket gått ut över sexåringen.
- Räddningstjänst och ambulans gör ett mycket gott arbete på plats. Det tar en timme att klippa loss farfar. En Schweizisk sjuksköterska från allmänheten är med innan ambulans anländer. Farfar har öppna frakturer på ben(en) men det transporteras på ett tidigt stadium blod från sjukhuset i Kstad och sjukvårdarna lyckas hålla liv i honom. Han får såklart lång rehab men det är ändå skador som kan läka någorlunda.
- H*mpus som kört Vipern säger bara i alla förhör att han inte minns någonting och normalt är en mycket försiktig förare. Motorintresset i familjen förefaller dock omfattande. Fadern dör omedelbart i krocken då nacken bryts när hans A-stolpe träffar husbilens front. Räddningstjänsten gör inga insatser på fadern mer än att lägga in filt över honom då dödsfallet förefaller ha varit väldigt uppenbart.