Spännande... Föraren av Vipern lyckades tydligen överleva och körde ihjäl sin passagerare som jag tolkar det. Varken den förste eller siste som tror sig vara Nikki Lauda och kör ihjäl folk. I ett sånt här läge borde föraren dömas för dråp i stället. Vållande till annans död är fel eftersom den som kör som ett svin måste vara fullt medveten att handlingen kan leda till döda människor. Därmed finns även ett uppsåt.
Att man eventuellt kör ihjäl sin egen far är INTE förmildrande omständigheter.
Hur får du det till uppsåt att döda? Att något KAN leda till död är inte samma sak som att faktiskt försöka döda någon.
Uppdatering kl. 16.20: En man i 55-årsåldern är avliden som en följd av olyckan. Anhöriga är underrättade. Mannen färdades i personbilen tillsammans med en man i 35-årsåldern.
En man i 70-årsåldern, en kvinna i 80-årsåldern, en tonårig pojke under 15 år och pojke under 10 år färdades i husbilen.
Samtliga skadade är under vård på sjukhus. Uppgifter om skadeläge hänvisas till sjukvårdens skadelägesinformation, se länk.
Uppdatering kl. 18.48: Händelsen utreds just nu som grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och grov vårdslöshet i trafik. Ytterligare rubriceringar kan tillkomma.
ska det verkligen tolkas som att den avlidne var passagerare?
intressant med all brottsrubriceringar; är det sånt som görs automatiskt eller har man bevis?
och isf chansen att en ev förare går fri om han hävdar att han körde lagligt?
bilen är från 2003, kan den tänkas spara hastighet vid krasch?
Jo jag vet, men en 35 årig person kan benämnas varande i 30-års åldern, men en 30 årig person benämns aldrig varande i 35-års åldern.
Polisen och Region Skåne refererar till olika åldrar....jag tror mer på Region Skåne, då de är dem som senast "jobbat" med personerna. Region Skåne säger "30-års åldern".
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!