Citat:
Ursprungligen postat av
Marabouoreo
Känner mer och mer att jag irriteras av alla nya poddar som alla eftersträvar samma sak; antingen att vara en go’ och skön snackpodd med två coola Stockholmsprofiler ELLER att göra ytterligare en pod om alla jäkla mord som tas upp ÖVERALLT.
Och all denna reklam! Spolar förbi tiotals av minuter varje poddavsnitt. I topp i kategorin reklamförekomst står: Alex&Sigge, Skäringer/Nessvold och Edvin&Johannas Ursäkta.
Håller ni med mig?
Låt oss hålla det simpelt.
Majoriteten av de som gillar att lyssna mordpoddar är kvinnor.
Reklam riktas i huvudsak mot kvinnor.
Är du kvinna?
Om du tar emot poddar som algoritmiskt rekommenderas till dig så kan du räkna med att de är avsedda för någon som är på sin höjd medelbegåvad och relativt lättpåverkad, det är mest lönsamt så.
Är du <medelbegåvad och lättpåverkad?
Din frustration har troligen upptäckt något din logiska förmåga ännu inte sett. Att privata bolag och dess algoritmer inte på något sätt försöker hjälpa dig att hitta stimulerande material att lyssna på, de försöker utnyttja dig och tjäna pengar på din uppmärksamhet.
Tror du mig inte? Fråga dig själv varför det finns så mycket material av den kategorin du själv beskriver. Det är inget sammanträffande.