Citat:
Ursprungligen postat av
dodde03
Hej, har funderat på om man känner sig allmänt bättre och gladare när våren har kommit? Där jag bor är November och dom andra vintermånaderna bara ett mörker och man är faktiskt lite nere och "säsongsdeprimerad". Att vakna av solen, höra fågelkvitter när man dricker morgonkoppen och grönskan är underbart. Har även funderat på om man bör äta D-vitamin under vintermånaderna? För jag hamnade nog i en mindre depression under vintern och äter inte D-vitamin. Finns det några andra knep för att ta sig igenom vintern, den är ju ändå typ 7 månader?
Jag har sedan barnsben varit en zombie på vintern och vaknat till liv på våren, med värmen och ljuset. För ett gäng år sedan läste jag om D-vitamin och började äta tillskott från september till april ungefär, och jag måste säga att jag tycker det hjälper. Jag mår bäst av att mina värden ligger runt 100-120.
D3 behöver kombineras med K2 och helst magnesium för att få rätt sprutt på kalcium så att det hamnar där det ska.
D-vitamin kan orsaka toxicitet om man tar för stora mänger under lång tid, så jag rekommenderar att kolla med blodprov på vårdcentralen innan man börjar, helst sedan göra en uppföljning med blodprov efter 3-4 månader och sedan till våren igen. Vården har i allmänhet ingen som helst aning om att man bör kombinera med K2. Det har tagit lite tid för mig att hitta en lämplig långtidsdosering, men ca 2500 IE per dag funkar fint för mig över vintern.