2023-05-19, 09:06
Medlem
Hej, har funderat på om man känner sig allmänt bättre och gladare när våren har kommit? Där jag bor är November och dom andra vintermånaderna bara ett mörker och man är faktiskt lite nere och "säsongsdeprimerad". Att vakna av solen, höra fågelkvitter när man dricker morgonkoppen och grönskan är underbart. Har även funderat på om man bör äta D-vitamin under vintermånaderna? För jag hamnade nog i en mindre depression under vintern och äter inte D-vitamin. Finns det några andra knep för att ta sig igenom vintern, den är ju ändå typ 7 månader?
Citera
2023-05-19, 11:28
Medlem
Kione211s avatar
Jag äter d vitamin på vintern. Det kompenserar dok inte för en utländsk semester i tex Australien. Slipper frossa.
Nu när det är varmare cyklar jag mycket. Mtb. Känns inte lika begränsat som promenad i naturreservatet bredvid där jag bor.
Tyvärr är det mycket mer folk i naturen och jag tycker det är negativt.
Nu känns inte några negativa dagar som ibland på vintern. Men jag härdar ut utan problem och tycker ändå det är intressant med årstiderna.
Citera
2023-05-19, 13:22
Avstängd
Sagodjurs avatar
Du kan tapetsera sovrummet som en skog.
Köra med sollampa och fågelkvittor på stereon.
Kanske sitta där i en solstol med pina colada i handen.
Så kanske du kan lura dig själv att det är sommar.
Citera
2023-05-19, 17:40
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodde03
Hej, har funderat på om man känner sig allmänt bättre och gladare när våren har kommit? Där jag bor är November och dom andra vintermånaderna bara ett mörker och man är faktiskt lite nere och "säsongsdeprimerad". Att vakna av solen, höra fågelkvitter när man dricker morgonkoppen och grönskan är underbart. Har även funderat på om man bör äta D-vitamin under vintermånaderna? För jag hamnade nog i en mindre depression under vintern och äter inte D-vitamin. Finns det några andra knep för att ta sig igenom vintern, den är ju ändå typ 7 månader?
Jag har sedan barnsben varit en zombie på vintern och vaknat till liv på våren, med värmen och ljuset. För ett gäng år sedan läste jag om D-vitamin och började äta tillskott från september till april ungefär, och jag måste säga att jag tycker det hjälper. Jag mår bäst av att mina värden ligger runt 100-120.

D3 behöver kombineras med K2 och helst magnesium för att få rätt sprutt på kalcium så att det hamnar där det ska.

D-vitamin kan orsaka toxicitet om man tar för stora mänger under lång tid, så jag rekommenderar att kolla med blodprov på vårdcentralen innan man börjar, helst sedan göra en uppföljning med blodprov efter 3-4 månader och sedan till våren igen. Vården har i allmänhet ingen som helst aning om att man bör kombinera med K2. Det har tagit lite tid för mig att hitta en lämplig långtidsdosering, men ca 2500 IE per dag funkar fint för mig över vintern.
Citera
2026-03-09, 12:46
Medlem
Härligt med vår, och lite värme, men det ska förstås norrmännen förstöra. De kan väl hålla sig på sin sida.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pBQJM1/vaderomslaget-ar-har-norsk-kyla-pa-vag-efter-varvarmen
Citera
2026-03-17, 08:10
Medlem
Ca 70% lider av d vitamin brist vinter halvåret.
Ta inte dom löjliga doseringar som rekomenderas, lägg dig på minst 10 000 iu (ie) per dag.

Citat:
Citera
2026-03-17, 08:12
Medlem
Fettsugnings avatar
Jag blir oftast tröttare framåt våren.
Citera
2026-03-17, 14:43
Medlem
Citat:

Det är olika. Men kroppen behöver solljus. Du behöver inte äta tillskott. Du behöver inte känna dig nere heller i november. Skulle tro att du själv påverkar dig att känna dig nere. Ett val du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in