2023-05-17, 21:41
Medlem
Colossos avatar
Vet inte om detta är en MacOS fråga och Safari men när jag tex kikar på TeliaPlay och nu CL på min Macbook Pro M1, så kollar jag på en stream som är UHD, men problemet är att bilden ändå ser kornig ut, inte ens i närheten av 4K. Vad kan det bero på? Någon inställning på Safari? För när jag tittar sen på IPTV och samma 4K kanal så är bilden helt perfekt och riktigt skarp.

Testade på Chrome och där är bilden bättre.
Senast redigerad av Colosso 2023-05-17 kl. 21:52.
Citera
2023-05-18, 17:02
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Vet inte om detta är en MacOS fråga och Safari men när jag tex kikar på TeliaPlay och nu CL på min Macbook Pro M1, så kollar jag på en stream som är UHD, men problemet är att bilden ändå ser kornig ut, inte ens i närheten av 4K. Vad kan det bero på? Någon inställning på Safari? För när jag tittar sen på IPTV och samma 4K kanal så är bilden helt perfekt och riktigt skarp.

Testade på Chrome och där är bilden bättre.

Kollade nu på min MacBook Pro 16" M1 och det är knivskarpt på 4K / UHD på diverse HBO-filmer, både i Safari och Chrome. Kan det vara nån bandbreddsbegränsning som är inställd just för Telia, som gör att kvaliteten skalas ner?
Citera
2023-05-19, 18:14
Medlem
När jag kollar på CL via Cmore på Safari (MacBook Pro M1, 14") är bilden piss. Cmore är den enda tjänsten som ger sådan dålig bild för mig.
Citera
2023-05-20, 00:47
Medlem
Colossos avatar
Det är just Cmore som är värst. Bilden via AppleTV är sinnessjukt bra CMORE UHD, men det är just i datorn på safari som det är skit, och marginellt bättre på Chrome. Undrar om cmore stryper något nånstans men fult ändå om jag betalar för UHD.
Citera
2023-05-20, 04:16
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Det är just Cmore som är värst. Bilden via AppleTV är sinnessjukt bra CMORE UHD, men det är just i datorn på safari som det är skit, och marginellt bättre på Chrome. Undrar om cmore stryper något nånstans men fult ändå om jag betalar för UHD.

Cmore snålar rejält med bitraten när man kollar i webbläsare, på vissa program är bitraten bara cirka 2000 kpbs (1080p). Ser man samma program via Telia Play brukar bitraten vara den dubbla. Men som du säger så är det väldigt långt ifrån UHD (2160p) i webbläsare.

Apple TV+ tror jag har lägst upplösning av alla streamingtjänster via webbläsare (endast 480p)! Men via Apple TV appen är det UHD (2160p).

Troligtvis är anledningen till lägre upplösning och bitrate via webbläsare att göra det svårare för pirater att komma åt det mest högupplösta materialet. Fast egentligen är det en ganska meningslös begränsning för de som har kunskapen kommer åt det ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in