• 2
  • 3
2023-06-23, 15:16
Medlem
Nu är ekonomin så uppblåst att det är svårt att avgöra om de där 300 miljarderna kostar Ryssland lika mycket som det kostar västs uppblåsta ekonomi.

De pengar och det fokus som Ukraina tar, måste ju tas nånstans ifrån?
Citera
2023-06-23, 15:22
Medlem
En outvecklad tes jag fnular på är om Ryssland gör sig av med kalla krigets materiel och de militärer som har den doktrinen i ryggmärgen samtidigt som man gör detsamma med det ekonomiska system.

Det är ändå inte värt något? Idag ja men imorgon?

Vet inte men det är inte bara Dugin som talar om ett behov av radikal ”pånyttfödelse” för kulturer, ofta med utopiska framtidsvisioner kopplade till den tekniska utvecklingen.

Jag tror inte att det är rationalen bakom ukraina men man ska inte underskatta revanschlusta från Ryssland, att bryta med sovjet och ta det bästa från tsardömet och kasta rubeln överbord och se vad som händer när naturresurser blir gällande.
Citera
2023-06-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
En outvecklad tes jag fnular på är om Ryssland gör sig av med kalla krigets materiel och de militärer som har den doktrinen i ryggmärgen samtidigt som man gör detsamma med det ekonomiska system.

Det är ändå inte värt något? Idag ja men imorgon?

Vet inte men det är inte bara Dugin som talar om ett behov av radikal ”pånyttfödelse” för kulturer, ofta med utopiska framtidsvisioner kopplade till den tekniska utvecklingen.

Jag tror inte att det är rationalen bakom ukraina men man ska inte underskatta revanschlusta från Ryssland, att bryta med sovjet och ta det bästa från tsardömet och kasta rubeln överbord och se vad som händer när naturresurser blir gällande.
DET är nog att överanalysera Putin och hans regim. Tvivlar på att Ryssland har tänkt särdeles långt eller planerat särdeles intensivt för detta krig. Än mindre tror jag att de har några "planer" för hur de ska fixa morgondagen. Bara de har sina stålar på banken så skiter de i om landet brinner. Men, Dugin har en poäng att i kriser brukar ju folk vara mer "öppna" för förändring. Frågan är bara vad för förändring vi får i Ryssland. Hitintills pekar det mesta på en rysk version av Kina/Nordkorea.
Citera
2023-11-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
europa eller väst lever på fortsatt skuld. skulden blir högre och högre och går aldrig ner till skillnad från i ryssland.

Men Rysslands statsskuld kommer ju att öka kraftigt, enligt Rysslands finansministerium, pga kriget i Ukraina?

Citat:
Higher debt burden 'inevitable' as Russia spends on military bloc -finance ministry

An increase in Russia's debt burden is inevitable as Moscow spends on the military and economy, a deputy finance minister said on Tuesday, while around $5 billion in budget expenditure is set to be redistributed to more pressing causes next year.

https://www.reuters.com/markets/euro...ry-2023-07-18/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in