2023-05-18, 09:28
Medlem
Vedeldning är den äldsta och smutsigaste energiformen som finns.
Även nya sk ekokaminer släpper ut enorma mängder hälsofarliga partiklar i jämförelse med andra utsläppskällor.

Ett kg ved förorenar en miljon kubikmeter luft till WHOs gränsvärde. I de flesta väderförhållanden kyls röken snabbt och sprids i närområdet. Röken tar sig i princip obehindrat in med ventilation.

Eldrök innehåller mycket reaktiva förbränningsrester som fastnar / tas upp av lungorna och sprids till kroppens alla organ.

En tre timmars trivseleld släpper ut motsvarande giftiga ämnen som 50h körande dieselbil. Många hushåll begränsar sitt bilåkande men har inte en aning om denna extrema utsläppspost.

Att värma sitt hus med ved en dag ger motsvarande utsläpp som ett års uppvärmning av samma hus med energi från ett kolkraftverk.

Vedeldning genererar större momentan klimatpåverkan än motsvarande fossil uppvärmning då röken innehåller starka växthusgaser och mikroskopiskt sot.

Det dör uppskattningsvis tusen svenskar varje år av sjukdomar triggade av vedrök. Ohälsotalen är ännu större. Många astmatiker, barn och gamla är extra känsliga och störs dagligen i sina bostadsområden.

Här finns många liv att rädda - enkelt. När ska detta bli en politisk fråga?
Citera
2023-05-18, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binaryseven
Även nya sk ekokaminer släpper ut enorma mängder hälsofarliga partiklar i jämförelse med andra utsläppskällor.

Ett kg ved förorenar en miljon kubikmeter luft till WHOs gränsvärde. I de flesta väderförhållanden kyls röken snabbt och sprids i närområdet. Röken tar sig i princip obehindrat in med ventilation.

Eldrök innehåller mycket reaktiva förbränningsrester som fastnar / tas upp av lungorna och sprids till kroppens alla organ.

En tre timmars trivseleld släpper ut motsvarande giftiga ämnen som 50h körande dieselbil. Många hushåll begränsar sitt bilåkande men har inte en aning om denna extrema utsläppspost.

Att värma sitt hus med ved en dag ger motsvarande utsläpp som ett års uppvärmning av samma hus med energi från ett kolkraftverk.

Vedeldning genererar större momentan klimatpåverkan än motsvarande fossil uppvärmning då röken innehåller starka växthusgaser och mikroskopiskt sot.

Det dör uppskattningsvis tusen svenskar varje år av sjukdomar triggade av vedrök. Ohälsotalen är ännu större. Många astmatiker, barn och gamla är extra känsliga och störs dagligen i sina bostadsområden.

Varför ska det räddas liv?
Vi är för många som trängs på detta jordklotet och alla bidrar med en viss del av miljöförstöring under sin livstid.
Så fortsätt elda så fler dör, det är det mest miljövänliga.
Citera
2023-05-18, 09:43
Medlem
sommarlovs avatar
Ett enkelt filter borde kunna tas fram, om det är så illa som TS skriver är potentialen enorm!
Citera
2023-05-18, 09:48
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binaryseven

Det eldas över öppen eld i Afrika varenda dag, varenda vaken timme, verkar det som att det påverkar fertiliteten? Dödlighet? Nä knappast.
Nu har du varit på något miljöparti möte och känner att du vill dela med dig av något som är värdelöst vetande som inte stämmer någonstans,
Citera
2023-05-18, 10:10
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag skiter i om folk dör. Jag ska kunna värma gratis!
Att folk i städer får betala dyrt för värme ska inte bli mitt problem.
Citera
2023-05-18, 10:14
Medlem
I u-länder är medellivslängden lägre än här. Delvis beroende på det än mer frekventa eldandet. Bland annat ser man att dödligheten är rejält förhöjd bland kvinnor i länder där man fortfarande lagar mat över öppen eld.
Citera
2023-05-18, 10:17
Avslutad
Ts vill rädda klimatet genom att stoppa vedeldning i Sverige.

Lista över de länder som har mest påverkan på klimatet

https://www.iqair.com/world-most-polluted-countries

Det TS kan göra i klimatets namn är att öppna fönstret och göra ett svandyk ner i marken och bryta nacken.
Citera
2023-05-18, 10:32
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Varför ska det räddas liv?
Vi är för många som trängs på detta jordklotet och alla bidrar med en viss del av miljöförstöring under sin livstid.
Så fortsätt elda så fler dör, det är det mest miljövänliga.
Läste något i stil med att alla världens människor hade fått plats i Sverige, med varsitt hus och odlingslott.

Är vi verkligen så överbefolkade då?

Mer till onT, jag har någon i närområdet som eldar ofta även på vår och hösten , det blir tamejfan omöjligt att vistas i sovrummet hos mig. Får väl se om jag dör av det
Dock tror jag inte riktigt på såna förbud, och jag tror det blåser bort relativt snabbt från ett område.
Citera
2023-05-18, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne

Det TS kan göra i klimatets namn är att öppna fönstret och göra ett svandyk ner i marken och bryta nacken.
Två fel gör inte ett rätt.
Alltid detta whataboutism som liknar sandlådeargument, "men du då".
Varför inte föregå med gott exempel och sluta smutsa ner?
Citera
2023-05-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Läste något i stil med att alla världens människor hade fått plats i Sverige, med varsitt hus och odlingslott.

Är vi verkligen så överbefolkade då?

Mer till onT, jag har någon i närområdet som eldar ofta även på vår och hösten , det blir tamejfan omöjligt att vistas i sovrummet hos mig. Får väl se om jag dör av det
Dock tror jag inte riktigt på såna förbud, och jag tror det blåser bort relativt snabbt från ett område.
Vilken otur om man blev tilldelad sin odlingslott uppe på Akka.
Undrar vad man kan odla för nåt ätbart där?
Citera
2023-05-18, 10:42
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vilken otur om man blev tilldelad sin odlingslott uppe på Akka.
Undrar vad man kan odla för nåt ätbart där?
Som jag förstod det hade vi inte ens behövt använda all yta. Men men .. det hade kanske inte varit optimalt
Citera
2023-05-18, 10:47
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne

Ha ha, ja den listan säger allt.

Håller med, TS bidrar till planetens bästa genom att upphöra att existera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in