2023-06-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entrism36
Hej.

Ponera att man sitter på ca 3 kg investeringsguld, är det läge nu att sälja av guldet eller åtminstone delar av det?

Lägg dessutom till att det finns ca 200.000 kr inlagda på börsen och börsen är ju bara skit.
Så det är inte ett alternativ.

Men skulle uppskatta några råd och höra vad ni på Flashback säger.

Så, mycket fysiskt guld (några tackor, men mest mynt 1 oz) sälja eller behålla?

Var becknar jag av det? Till vem?

Skatt? Vad säger skatteverket och min bank? Kvitton finns och får väl finna mig i att betala 30% skatt på vinsten.
Om jag säljer, vad ska jag då investera i? Guldet har för mig gett en 58% avkastning eller värdeökning på ca 7 år.

Ge mig lite goa råd, tack!

Med vänlig hälsning

Behåll det. Om du ska sälja sälj lite åt gången och redovisa inget.
Citera
2023-06-25, 18:28
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Hoppas du inte menar att ha pengarna i madrassen.
Nej inte bokstavligen. De ska vara tillgängliga direkt om det dyker upp möjligheter. Det är ju vettigt att alltid ha en mer eller mindre andel cash tillgängliga.
Senast redigerad av Fittfitta 2023-06-25 kl. 18:43.
Citera
2025-05-31, 06:27
Medlem
Entrism36s avatar
Trött på att det aldrig finns någon återkoppling.

Så vad gjorde jag?
Jag sålde litä guld till en god vän, han som fick in mig på guld. Kände att det var det korrekta att göra.
Nu sitter jag på knappa 2600 gram och några kilo silver och litä palladium och litä platina.
Bra val att göra rätt för mig och bra val att behålla det mesta av guldet.

Nu när tiderna är oroliga har jag hamnat på 120% prisutveckling.

Så, nu när guldet är så jäkla dyrt, sälja av lite pö om pö ?
Citera
2025-05-31, 06:29
Medlem
Entrism36s avatar
Sämst var mitt köp av palladium.
Citera
2025-05-31, 06:51
Medlem
Citat:
Hej.

Ponera att man sitter på ca 3 kg investeringsguld, är det läge nu att sälja av guldet eller åtminstone delar av det?

Lägg dessutom till att det finns ca 200.000 kr inlagda på börsen och börsen är ju bara skit.
Så det är inte ett alternativ.

Men skulle uppskatta några råd och höra vad ni på Flashback säger.

Så, mycket fysiskt guld (några tackor, men mest mynt 1 oz) sälja eller behålla?

Var becknar jag av det? Till vem?

Skatt? Vad säger skatteverket och min bank? Kvitton finns och får väl finna mig i att betala 30% skatt på vinsten.
Om jag säljer, vad ska jag då investera i? Guldet har för mig gett en 58% avkastning eller värdeökning på ca 7 år.

Ge mig lite goa råd, tack!

Med vänlig hälsning

Föreställer du dig att inflationen ska sluta eller? På tio års sikt kommer guld stiga i värde medan pengar kommer minska i värde.

Om det är bra eller inte att sälja beror på hur mycket tillgångar du har totalt och vad du har tänkt dig att göra med pengarna.
Citera
2025-05-31, 07:41
Medlem
Entrism36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Föreställer du dig att inflationen ska sluta eller? På tio års sikt kommer guld stiga i värde medan pengar kommer minska i värde.

Om det är bra eller inte att sälja beror på hur mycket tillgångar du har totalt och vad du har tänkt dig att göra med pengarna.

Nej, jag föreställer mig att inflationen kommer öka.
Och som sagt, börsen är ju bara skit.

Men med det rådande läget (Trump & Zelenskyj) så kommer guldet vara guld värt i framtiden.
Senast redigerad av Entrism36 2025-05-31 kl. 07:45.
Citera
2025-06-03, 08:39
Medlem
Citat:
Trött på att det aldrig finns någon återkoppling.

Så vad gjorde jag?
Jag sålde litä guld till en god vän, han som fick in mig på guld. Kände att det var det korrekta att göra.
Nu sitter jag på knappa 2600 gram och några kilo silver och litä palladium och litä platina.
Bra val att göra rätt för mig och bra val att behålla det mesta av guldet.

Nu när tiderna är oroliga har jag hamnat på 120% prisutveckling.

Så, nu när guldet är så jäkla dyrt, sälja av lite pö om pö ?

Ser ingen anledning till att du ska göra dig av med fysiskt guld, om du inte behöver fiat för omedelbar konsumtion eller vill växla en del av guldet till bitcoin.

Att i stället sitta med kapitalet på ett sparkonto eller i en indexfond eller dylikt verkar meningslöst och jämförelsevis riskfyllt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in