2023-05-18, 17:36
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Nåväl, det får du ha på ditt samvete
Jag får fråga chat-AI vad maskinen säger om dispyten. Det kan ju vara nåt dialektalt du tagit upp
Citera
2023-05-18, 17:38
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag får fråga chat-AI vad maskinen säger om dispyten. Det kan ju vara nåt dialektalt du tagit upp

Om dialekten är fornnordiska/fornsvenska så visst.
Citera
2023-05-18, 17:42
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Om dialekten är fornnordiska/fornsvenska så visst.
Så här blev svaret:
Hur skall den gamla numera sedan 2014 rivna idrottsarenan Rambergsvallen utalas, med kort eller långt A i första stavelsen?

ChatGPT
Rambergsvallen uttalas med ett långt "a" i första stavelsen. Så det uttalas som "Raam-bergsvallen", där "a" uttalas som ljudet i ordet "ram".
User
Är du helt säker? kan inte det finnas ett dialektalt sätt att uttala det med ett kort A?
ChatGPT
Du har rätt i att det kan finnas dialektala variationer i uttalet av geografiska namn och platser. Medan det vanliga uttalet av Rambergsvallen är med ett långt "a" i första stavelsen, kan det finnas regionala variationer där ett kort "a" används istället.

Eftersom jag är en textbaserad AI och inte har information om specifika dialektala variationer för varje plats, kan jag inte ge dig en exakt beskrivning av hur det kan uttalas i alla dialekter. För att få den mest precisa informationen rekommenderar jag att du konsulterar personer som är bosatta i det specifika området eller lokalbefolkningen som kan ge dig den dialektala varianten av uttalet.
Citera
2023-05-18, 17:44
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Så här blev svaret:
Hur skall den gamla numera sedan 2014 rivna idrottsarenan Rambergsvallen utalas, med kort eller långt A i första stavelsen?

ChatGPT
Rambergsvallen uttalas med ett långt "a" i första stavelsen. Så det uttalas som "Raam-bergsvallen", där "a" uttalas som ljudet i ordet "ram".
User
Är du helt säker? kan inte det finnas ett dialektalt sätt att uttala det med ett kort A?
ChatGPT
Du har rätt i att det kan finnas dialektala variationer i uttalet av geografiska namn och platser. Medan det vanliga uttalet av Rambergsvallen är med ett långt "a" i första stavelsen, kan det finnas regionala variationer där ett kort "a" används istället.

Eftersom jag är en textbaserad AI och inte har information om specifika dialektala variationer för varje plats, kan jag inte ge dig en exakt beskrivning av hur det kan uttalas i alla dialekter. För att få den mest precisa informationen rekommenderar jag att du konsulterar personer som är bosatta i det specifika området eller lokalbefolkningen som kan ge dig den dialektala varianten av uttalet.

Hahaha fyfan. Men nej.
Citera
2023-05-18, 17:45
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Hahaha fyfan. Men nej.
Joho, se det fetade
maskinen säger ju att det är du som har rätt!
Citera
2023-05-18, 17:59
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Joho, se det fetade
maskinen säger ju att det är du som har rätt!

Nåväl, jag läste inte så långt
Citera
2023-05-18, 18:10
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Så här blev svaret:

ChatGPT
User
ChatGPT

Gott!

Jag visste att jag skulle ha AI:n på min sida!

Göteborgarna vet inte hur de uttalar sina egna namn!

Så här gör norrlänningen som har lite mer vett när han vill att alla ska veta hur hans berg uttalas:

https://www.lansstyrelsen.se/vastern...ammberget.html

Göteborgarna uttalar rätt men stavar fel, eller stavar rätt och uttalar fel.
Senast redigerad av baggebo1 2023-05-18 kl. 18:14.
Citera
2023-05-18, 18:22
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Gott!

Jag visste att jag skulle ha AI:n på min sida!

Göteborgarna vet inte hur de uttalar sina egna namn!

Så här gör norrlänningen som har lite mer vett när han vill att alla ska veta hur hans berg uttalas:

https://www.lansstyrelsen.se/vastern...ammberget.html

Göteborgarna uttalar rätt men stavar fel, eller stavar rätt och uttalar fel.

Erkänn att du har samlat dina avklippta konkelbär i ett Pringlesrör och använder det som maracas?
Citera
2023-05-18, 18:32
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Erkänn att du har samlat dina avklippta konkelbär i ett Pringlesrör och använder det som maracas?
Fnissade du för dig själv när du skrev det där?
Citera
2023-05-18, 18:50
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fnissade du för dig själv när du skrev det där?

Vadå, vill du sampla det till ditt maracas track eller?
Citera
2023-05-18, 20:16
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Då får vi väl sänka honom med en armbåge då. Vet inte vem det är, men det där imponerar inte nämnvärt.
Förstår om det skulle vara så då han är på en sådan hög hylla att ni inte skulle nå honom med stegbil ens.

Sedan var inte poängen att det var så jäkla imponerande att han sprang i sicksack. Utan snarare att höften ser ut att hålla bra i snabba riktningsförändringar. Men det förstod du nog..
Citera
2023-05-18, 20:53
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Förstår om det skulle vara så då han är på en sådan hög hylla att ni inte skulle nå honom med stegbil ens.

Sedan var inte poängen att det var så jäkla imponerande att han sprang i sicksack. Utan snarare att höften ser ut att hålla bra i snabba riktningsförändringar. Men det förstod du nog..

Grattis. Firar du med en bakelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in