2023-05-18, 11:25
Medlem
Spela, spela, spela! Lägg ner massor av tid på det tills du lär dig hur spelet fungerar och vad man kan förvänta sig av olika drag. Spela på nätet (utan pengar) eller ladda ner spel till datorn.
Till slut så sitter det där, du kan spelet utan och innan och du kan förmodligen slå vem som helst.
Citera
2023-05-18, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Backgammon är ett "skills and luck-spel". Numer går det snabbare att bli bra på spelet då det finns bra programvara. Bäst är "Extreme Backgammon" , finns att ladda ner, två veckor gratis.

Läs mer om BG på www.sbgf.se.
Tack hittade även gnu-gammon , det såg bättre ut grafikmässigt. Extreme hade grafik som på 90-talet men antar själva motorn är bättre än gnu?

Kan man ladda xtreme-motorn som en fri fil externt och köra i program med bättre grafik?
Citera
2023-05-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GostaWalde
Tack hittade även gnu-gammon , det såg bättre ut grafikmässigt. Extreme hade grafik som på 90-talet men antar själva motorn är bättre än gnu?

Kan man ladda xtreme-motorn som en fri fil externt och köra i program med bättre grafik?

Vet ej. XG är det som gäller numer.
Citera
2023-05-18, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Vet ej. XG är det som gäller numer.
Men varför kostar det 500 kr?? Hutlöst, Gnu är ju gratis.
Citera
2023-05-18, 15:48
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Men varför kostar det 500 kr?? Hutlöst, Gnu är ju gratis.
För att det är bäst?
Citera
2023-05-18, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
För att det är bäst?
Ja men tex stockfish är ju gratis, varför ska jag betala 500 kr för ett program som grafiskt ser ut som ett spel ifrån 1985? De skulle nog få många nybörjare betala kanske 100 kr eller något. Nu är det väl bara professionella som betalar nästan en halv lax ? Vad är det som gör det så mycket bättre än Gnu, testade båda och tycker XG ser rörigt ut jämfört med GNU.
Citera
2023-05-18, 21:31
Medlem
Citat:
Ja men tex stockfish är ju gratis, varför ska jag betala 500 kr för ett program som grafiskt ser ut som ett spel ifrån 1985? De skulle nog få många nybörjare betala kanske 100 kr eller något. Nu är det väl bara professionella som betalar nästan en halv lax ? Vad är det som gör det så mycket bättre än Gnu, testade båda och tycker XG ser rörigt ut jämfört med GNU.

Folk som pratar och ifrågasätter pengar blir aldrig en BG-spelare, det ligger i sakens natur.
Citera
2023-05-18, 21:52
Medlem
Homofants avatar
Köp en riktig bräda, du kan öva mot dig själv.....
Citera
2023-05-20, 08:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Ok, öva mot sig själv? Är väl bättre köra mot en dator då? Ni som är duktiga för de antar jag ni är. Skulle ni säga att ni blivit bättre av att spela mot XtremeGammon? Är det så mycket bättre än GNU i spelstyrka eller är det andra saker som gör att ni betalar 500 kr?

Hittade en cheatkod för det Så nu har jag det gratis!
Citera
2023-05-20, 08:18
Medlem
Sök på grekisk förening och försök bli medlem.. gamla greker blir lätt irriterade när en svenne/finne spöar dom i "deras" spel... detta gäller turkar också..
Citera
2023-05-20, 08:38
Medlem
Homofants avatar
Citat:
Ok, öva mot sig själv? Är väl bättre köra mot en dator då? Ni som är duktiga för de antar jag ni är. Skulle ni säga att ni blivit bättre av att spela mot XtremeGammon? Är det så mycket bättre än GNU i spelstyrka eller är det andra saker som gör att ni betalar 500 kr?

Hittade en cheatkod för det Så nu har jag det gratis!

I sak är en dator en bra motståndare att träna på men efter ett tag märker du hur algoritmerna funkar. En mänsklig motståndare med riktiga tärningar går sällan att förutse.

Har spelat otaliga data varianter, fanns en förr Jellyfish, jätteenkel mjukvara, olika svårighetsgrader 1-7,

Kör Loard of the Board som app det är mot människor men online och låtsaspengar det är helt okej men föredrar mänskligt motstånd. Xtremegammon är helt ok.

I slutändan är maskiner bra att träna på/med men du kommer nå toppen först efter du mästrat att spela mot människor och kasta själv.

Vet inte hur många mänskliga matcher jag spelat över ett spann på 31 år men det är nog minst 20.000. Började spela som 12 åring mot Farfar och sen Farsan, har kvar den brädan och kör med samma tärningar fast i en nyare bräda.

En vän o jag vi körde först till 1.000 poäng med både gammon (2 poängare) och backgammon (3 poängare), vill minnas att han vann med 1000 mot 995.
Senast redigerad av Homofant 2023-05-20 kl. 08:49.
Citera
2023-05-20, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Homofant
Vet du var man kan beställa snygga fakeläderbräden i storlek man kan lira på borden vid grillen?
Det har väl fördelen om man spiller något kan man med lätthet torka av? Googla och hitta gammon.se men tycker det ser ut som scamsida? Nästan 250 för ett par tärningar, wtf? Varför så dyra? Kan hitta ett par för 10 kr på tiger eller ÖB.
Senast redigerad av GostaWalde 2023-05-20 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in