2025-11-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Vet, har sett det själv. Men barn ska egentligen inte ta sig någonstans själva förrän de är lite äldre. Barn är inte tillräckligt "mogna"/"utvecklade" för att befinna sig i trafik på egen hand förrän de är i 12-årsåldern. Även om man bor rätt nära. Ok om man bor precis bredvid. Annars tar man sitt ansvar som förälder och går med barnet om barnet går eller cyklar.
Ska och ska, det är ju din egen åsikt inte någon slags regel. Min dotter går i trean i en storstad och samtliga elever i hennes klass går själva till skolan, många började gå själv i tvåan och ett fåtal i ettan. Hon behöver passera ett övergångsställe, annars är det väldigt okomplicerat. Det finns ingen poäng med att vi lämnar henne, man behöver inte curla på det viset om behovet inte finns.
Citera
2025-11-07, 11:50
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Ska och ska, det är ju din egen åsikt inte någon slags regel. Min dotter går i trean i en storstad och samtliga elever i hennes klass går själva till skolan, många började gå själv i tvåan och ett fåtal i ettan. Hon behöver passera ett övergångsställe, annars är det väldigt okomplicerat. Det finns ingen poäng med att vi lämnar henne, man behöver inte curla på det viset om behovet inte finns.

Det är både av egen åsikt och fakta. Har inget med curlande att göra. Läs på om barns utveckling och titta själv hur barn i den åldern beter sig i trafiken. Det är uppenbart att de flesta inte är redo att befinna sig i den miljön på egen hand, varken som gående eller till cykel. De flesta barn i den åldern är en ren trafikfara. Springer/cyklar rakt ut i gatan utan att se sig för. Cyklar vingligt och är allmänt klumpiga. Ofta bilister som får tvärnita för att barn är ensamma. Finns såklart undantag med barn som är mogna för sin ålder och som klarar sig galant och som har ansvar, säger inget om dem. Men generellt är det upp till 12 års ålder som barn inte ska befinna sig på egen hand i miljö med trafik.
Citera
2025-11-07, 11:54
Medlem
Citat:
Det är både av egen åsikt och fakta. Har inget med curlande att göra. Läs på om barns utveckling och titta själv hur barn i den åldern beter sig i trafiken. Det är uppenbart att de flesta inte är redo att befinna sig i den miljön på egen hand, varken som gående eller till cykel. De flesta barn i den åldern är en ren trafikfara. Springer/cyklar rakt ut i gatan utan att se sig för. Cyklar vingligt och är allmänt klumpiga. Ofta bilister som får tvärnita för att barn är ensamma. Finns såklart undantag med barn som är mogna för sin ålder och som klarar sig galant och som har ansvar, säger inget om dem. Men generellt är det upp till 12 års ålder som barn inte ska befinna sig på egen hand i miljö med trafik.
Detta är super-OT men nej de flesta 9-åringar springer verkligen inte rakt ut i trafiken. Vad träffar du för barn egentligen? Dessutom skrev jag inte att de ska befinna sig I TRAFIKEN utan att de flesta är mogna nog att gå till skolan själva om de bor lämpligt till. Då menar jag inte att någon ska ut och vingla med cykel på en hal och mörk landsväg direkt utan att de kan ta en promenad till skolan på gångväg eller trottoar.
Citera
2025-11-07, 14:05
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Detta är super-OT men nej de flesta 9-åringar springer verkligen inte rakt ut i trafiken. Vad träffar du för barn egentligen? Dessutom skrev jag inte att de ska befinna sig I TRAFIKEN utan att de flesta är mogna nog att gå till skolan själva om de bor lämpligt till. Då menar jag inte att någon ska ut och vingla med cykel på en hal och mörk landsväg direkt utan att de kan ta en promenad till skolan på gångväg eller trottoar.

Ja, det är OT. Men jo, då har du inte sett mycket. Jag är ute varje morgon och eftermiddag. Ser många barn gå och cykla (både vanlig cykel och elsparkcykel) till och från skolan. Om du bara visste hur många det är som kommer rakt ut i gatan, det är barn ända upp i tonåren faktiskt. Ett under att ingen blivit påkörd ännu. Troligtvis tack varje slöpphänta föräldrar som inte lärt barnen hur man gör...

För att gå till ON topic i detta... Tycker det bara är bra att Satu följer sina barn. Hon tar ansvar och barnen får en trygg väg till och från skolan och lär sig också vett och etikett. Till skillnad från såna föräldrar som tror de kan lita på barnen och bara släpper iväg barnen hur som helst...
Citera
2025-11-15, 07:38
Medlem
Citat:
Tror mest att det är av bekvämlighet och att hon har en fast ståndpunkt i att bo centralt. Sen att det ska vara nära till dotterns grav också. Tveksamt om de skulle flytta på sig även om hon tar sitt körkort någon gång... Är nog i så fall om de lyckas få tag i ett billigt ruckel i närheten (hon menar ju att de inte får lån för att köpa villa)...

Nej sant, Andres är ju 60, vet inte om det är svårare att få lån till hus när man troligen bara arbetar fem år till och sedan blir pensionär? Så de kanske inte har så mycket att välja på. I takt med att barnen lämnar boet så blir det mer och mer utrymme, de slipper sitta ensamma i ett jättehus i slutänden. OT men när jag kollade A:s ålder på hitta.se står "I kedjehuset på xxxxxx bor även H*go Andr*s Gonzal*z Barr*os, Di*go Gonzal*z Oya*zo". Vem är Dieg* G*nzalez O*arzo? Bor det fler vuxna i huset? Eller brukar det stå tokigt på hitta?
Citera
2025-11-15, 11:58
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dillskruv
Nej sant, Andres är ju 60, vet inte om det är svårare att få lån till hus när man troligen bara arbetar fem år till och sedan blir pensionär? Så de kanske inte har så mycket att välja på. I takt med att barnen lämnar boet så blir det mer och mer utrymme, de slipper sitta ensamma i ett jättehus i slutänden. OT men när jag kollade A:s ålder på hitta.se står "I kedjehuset på xxxxxx bor även H*go Andr*s Gonzal*z Barr*os, Di*go Gonzal*z Oya*zo". Vem är Dieg* G*nzalez O*arzo? Bor det fler vuxna i huset? Eller brukar det stå tokigt på hitta?

Vet inte hur det fungerar med ålder och bolån, om bankerna räknar in att man snart går i pension. Samtidigt kan ju bankerna inte utgå från att man verkligen går i pension snart, kanske man jobbar längre ändå. Sen tror jag att familjen är så himla hemkära i det där radhuset att de ändå inte vill lämna det...

Di*go är Andr*s son. Tror han bara är skriven där. Men var han verkligen håller hus vet jag inte. Han är skriven hos familjen sedan 2021. Jag använder Ratsit och MrKoll. På MrKoll ser man att han mellan 2016 och 2021 bodde i en lägenhet. På Ratsit och Biluppgifter ser man att han äger en bil sedan 2016 och att den används då mätarställningen ökar varje år. Så antingen bor han på annan adress, kanske hos en tjej som har bostadsbidrag. Eller så bor han utomlands eller på ett vårdboende exempelvis och någon annan använder bilen. Finns flera tänkbara orsaker att vara skriven hos familjen. Men ja, ser lite småmärkligt ut att vara 40+ och skriven hos sin pappa med familj...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in