Citat:
Ursprungligen postat av
Katjuscha
Satsa på att certifiera dig. Börja med typ CompTIA Security+. Sätt målet att nån gång uppnå CISSP. För mer hands-on börja med Certified Ethical Hacker med målet att ta Offensive Security Certified Professional. Beror ju lite på vad du vill hamna med för arbetsuppgifter.
.
Ehm, va?
Sec+ är jättebra att ha om man är amerikan och vill jobba för myndigheter. CEH ses ju allmänt som ett skräpcertifikat som typ alla avråder från. OSCP är något av en standard för att ta sig förbi HR-filtret, men om man inte vill jobba som pentester så känns det ju lite konstigt att lägga $1600 på det...
Andra "goda" råd i tråden: NetworkChuck och David Bombal har hakat på hackertrenden och producerar mest clickbaitvideos på tuben om sådant de inte kan. Den senare säljer dock kurser som kanske kan vara bra...
Men om vi ska försöka vara mer seriösa ett ögonblick:
Vill man ha lite grunder på svenska så finns kursmaterial för gymnasiekursen "Dator- och nätverksteknik"
här
Gratis videoföreläsningar för CompTIAs certifikat (A+, Net+, Sec+) finns hos
Professor Messer.
Vill man köra på cybersec så ska
Google Cybesecurity Professional Certificate på coursera vara bra, har jag hört ($49/mån).
Om man tycker att hacking verkar kul så kan man få bra rabatt på
HackTheBox Academy genom att läsa en random distanskurs på ett universitet så man får ett studentkonto, och köra deras pentester och bugbounty paths för typ $8/månad. Tror att man har fri tillgång till alla moduler i Tier I & II med det. Sen kan man ju ta certen om man vill också
Bra material, men det är text, inte video (vilket jag tycker är bra, men inte alla gillar det). Inkluderar laborationer på siten.
TCM Security anses ha bra kurser. Förut sålde de kurserna styckvis, men nu har de gått över till en prenumerationsmodell där man istället har tillgång till hela kurskatalogen.
Kurserna består av videoföreläsningar, med laborationer som man själv gör lokalt.
TryHackMe tycker många är ett bra ställe för nybörjare.
Också text, men inte lika mycket som HTB. Har också labs, och 20% studentrabatt på månadsavgiften.
INE ger ett lite suspekt intryck tycker jag...annars så tycker många att deras eJPT är ett bra nybörjarcert. Dock är nog TCMs nya cert PJPT nog bättre.
YH: IT-Högskolan har "IT-säkerhetstestare" och Nackademin har "IT-säkerhetstekniker", bägge på distans. Om de är något att ha eller bara skit vet jag inget om. Väldigt knapphändigt med info om dessa utbildningar.
Hacking-certs finns det många åsikter om... jag skulle säga PJPT (TCM) $200 -> PNPT (TCM) $300-> CPTS (HTB) €225 -> OSCP (OffSec) $1600, och möjligen CBBH (HTB) €225.
Priset för den resan blir då $2100 + €450, d.v.s. 27kkr ...men man bör ju börja söka jobb som junior pentester direkt efter första, och om man har tur och lyckas få ett så kanske man kan får ytterligare betalda av arbetsgivaren.
Vill man inte jobba med det och bara lära sig så är det ju helt onödigt att ta några certs.
Alla dessa är "hands on", dvs man ansluter till ett nätverk med VPN och sen ska man hacka nätverket och skriva en rapport som man sen lämnar in och får bedömd.
Jag skulle skippa CompTIA (man kan ju ta Messers gratiskurser utan att ta certen), INE & EC-council.
Lite annat smått och gott:
MIT "missing semester"
LinuxJourney
OverTheWire wargames.
PortSwigger Academy - webapphacking
picoCTF - cybersäkerhetsuppgifter riktade mot typ högstadieelever