• 1
  • 2
2023-05-17, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Ja, det är klart du kan frysa om det. Är det inte helt upptinat så är det ingen fara. Och även i de fall där saker är upptinade går det i många fall att frysa om.

Som jämförelse, min frysdörr stod på glänt i säkert tolv timmar för ett par månader sedan. Jag hade slarvat med att stänga den när jag med stor iver lagade mat och jag såg det inte förrän morgonen efter. Det som låg ytterst i lådorna var lite... inte mjukt men tydligt halvtinat. Dörren hade stått på glänt någon centimeter och det var redigt med is/snö över allting samtidigt som en del förpackningar var lite blöta av smält is. Det var minusgrader ute så jag slängde ut allt på balkongen, tinade av frysen, packade om alltihop och frös om. Det funkade prima. Jag hade köttfärs, grönsaker, lövbiff, fiskpinnar och till och med matlådor med färdig gryta i frysen och allting är nu uppätet och jag har inte fått rännskita eller salmonella.

Det är ingen fara.

Härligt! Har fan inte egentligen råd att köpa massa nytt kött så kändes bra.
Citera
2023-05-17, 02:50
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pashun
Köpte frysta hamburgare förut, märkte nu att frysen stått på glänt typ 5 timmar och allt har blivit lite upptinat. Burgarna är mjuka men inte ljumna liksom, tror ni man kan frysa in dom igen?

Har även annat halvfabrikat som tacokyckling o sånt

Frågan är väl hur mycket på glänt dvs hur varmt det blev i frysen.

Citat:
Tina upp och förvara maten rätt
Tina gärna upp maten i kylskåp eller i ett kallt vattenbad. Tänk på att förvara den upptinade maten kallt om du inte ska äta eller tillaga den direkt. Om du ska tillaga eller äta maten direkt kan du tina den i mikron.

Mat som har tinats och tillagats går bra att frysa in igen. Även tinad mat som inte har tillagats kan frysas in igen om den har tinats i kylskåp. Men den kommer då att vara torrare än tidigare på grund av att det försvinner en del vatten under tiningen.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...ring/frysa-mat
Citera
2023-05-17, 18:04
Medlem
Sladdarens avatar
Kan man frysa om halvtinad mat?
Halvtinad/halvfrusen

Det går då bra att frysa om de halvfrusna matvarorna, men det är möjligt att det har blivit en liten kvalitetsförsämring. Halvtinad glass kan bli lite hård om den fryses om, men den är inte farlig att äta.

Källa livsmedelsverket

https://fragor.livsmedelsverket.se/o...frysen-trasig/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här