2023-05-15, 21:18
Medlem
ST4L3M4T3s avatar
Tja!
Som vi alla nog är väl medvetna om så händer det inte allt för sällan att vår uppmärksamhet kapas av mobilen. För att råda bot på detta så funderar jag på att köpa mig en så kallad "dumtelefon". altså en telefon som endast har de mest grundläggande behörigheterna.
Sedan så kommer man dock på att man skulle stöta på ganska många problem med en sådan telefon, då mycket i vårat samhälle bygger på smarta telefoner.

Messenger/facebook tänker jag mig iförsig att man kan logga in på via internet som ändå finns på dessa mobiler.
Bank-id har jag inte sett någon knapptelefon som har?
Skulle även vara toppen om man kunde föra över bilder osv.
Även spotify antar jag är något som man mister med en sån telefon.
Jag tänker mig att man ändå har sin "vanliga" telefon som man kollar någon gång om dagen som komplement.

Är det någon som har testat detta? Hur har det fungerat? Har någon hittat en sådan telefon som ändå fungerar i dagens samhälle?
Citera
2023-05-15, 21:26
Medlem
FatherAllanLays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ST4L3M4T3
Har någon hittat en sådan telefon som ändå fungerar i dagens samhälle?
Tänk på att gamla knappmobiler oftast bara funkar i 2G- och (vissa) även i 3G-näten. Båda dessa nät håller ju på att läggas ner, så du bör leta efter en telefon som har de egenskaper du efterfrågar men som dessutom klarar 4G. Bör finnas en och annan, dock knappast någon som klarar 5G.
Citera
2023-05-15, 21:38
Bannlyst
Citat:
Tja!
Som vi alla nog är väl medvetna om så händer det inte allt för sällan att vår uppmärksamhet kapas av mobilen. För att råda bot på detta så funderar jag på att köpa mig en så kallad "dumtelefon". altså en telefon som endast har de mest grundläggande behörigheterna.
Sedan så kommer man dock på att man skulle stöta på ganska många problem med en sådan telefon, då mycket i vårat samhälle bygger på smarta telefoner.

Messenger/facebook tänker jag mig iförsig att man kan logga in på via internet som ändå finns på dessa mobiler.
Jag tänker mig att man ändå har sin "vanliga" telefon som man kollar någon gång om dagen som komplement.

Är det någon som har testat detta? Hur har det fungerat? Har någon hittat en sådan telefon som ändå fungerar i dagens samhälle?
Litephone är väl någon ny, minimalistisk modell med E-ink-skärm.
Citera
2023-05-15, 22:55
Medlem
Glorfindels avatar
En Doro är kanske något för dig? De tillverkar telefoner som främst vänder stig till pensionärer. Både smarta och dumma. Ja, både smarta och dumma telefoner alltså, det var inte pensionärernas intelligens jag tänkte på.
Om de dumma klarar av bank-id vet jag dock inte, men skulle inte tro det.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att se om din smarta telefon kan hjälpa dig med det. Min Samsung har en funktionalitet om heter fokusläge, om jag går in i det så fungerar endast vissa appar (både med notifieringar och att jag kan starta dem). Exempelvis väljer jag ibland att jag bara skall komma åt telefon och bank-id.
Citera
2023-05-15, 23:44
Medlem
Smokey McPots avatar
Har en gammal Nokia, Lumia 900-nånting.
Funka gött i tio år nu, men blev Basic sen 4 år sen.

Då det är en Windows Phone så slutade dom uppdatera sitt OS. Kan inte använda Swish eller BankID.

Är rätt chill, men tradigt ibland.

Så länge sms och telefon fungerar så är jag nöjd.

Edit.
Önskar att dom.kunde uppdatera bios, då allt annat funkar perfekt. Batteri o.s.v är det inget problem.med fatan de gått 10 år.
Citera
2023-05-15, 23:50
Medlem
Citat:
Tja!

Väldigt enkelt att klara sig utan.
Bara å köpa en enkel knapptelefon om man nu måste ha en för sms o dylikt.

Som du säger så använder man internet på datorn hemma.

bara dumskallar använder internet på en 10cm skärm eller kollar fotboll på en liten skärm när man kan göra det på stora tv:n hemma.

Bank id använder man genom bank id på dosa eller så kan man ha koddosa eller koder som man betalar räkningar med.
Citera
2023-05-16, 05:46
Medlem
yz44s avatar
Ja du TS om du vill ha en telefon som klarar bank-id, sociala medier och bilder så är det en smartphone du behöver.

En enklare lösning kan vara att sluta pilla på den hela tiden.
Stäng av de notifieringar som inte är absolut nödvändiga.
Citera
2023-05-16, 07:10
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Väldigt enkelt att klara sig utan.
Bara å köpa en enkel knapptelefon om man nu måste ha en för sms o dylikt.
Men om den 'enkla knapptelefonen' inte funkar på 4G (vilket den antagligen inte gör); då går det ju åt helvete direkt.
Citera
2023-05-16, 08:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljrgeodnbunu
Litephone är väl någon ny, minimalistisk modell med E-ink-skärm.

Bättre i så fall är nog Punkt. Har riktiga tangenter och verkar mera pålitlig mjukvarumässigt också. Med Light har du samma jobbiga tangentbord på skärmen som på smartphone, bara mindre och ännu jobbigare.

https://www.punkt.ch/en/products/mp02-4g-mobile-phone/

Enklast kanske att köpa en Alcatel 3082 på Kjell

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobiltelefoner/enkla-mobiltelefoner/alcatel-3082-flip-mobiltelefon-med-4g-p22876
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-05-16 kl. 08:54.
Citera
2023-05-16, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Bättre i så fall är nog Punkt. Har riktiga tangenter och verkar mera pålitlig mjukvarumässigt också. Med Light har du samma jobbiga tangentbord på skärmen som på smartphone, bara mindre och ännu jobbigare.

https://www.punkt.ch/en/products/mp02-4g-mobile-phone/

Enklast kanske att köpa en Alcatel 3082 på Kjell

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobiltelefoner/enkla-mobiltelefoner/alcatel-3082-flip-mobiltelefon-med-4g-p22876
Du har säkert rätt. Jag har ingen koll på den, mer än att Adam Curry pratade om den i No Agenda podcast för någon vecka sen. Hela grejen är som jag har förstått det, att göra det jobbigt för användaren att använda mobilen till annat än samtal och SMS. Funktioner ska finnas, men måste aktiveras genom datorn.
Citera
2023-05-17, 00:27
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Tja!

Jag har inte testat, men hittade en dumbphone med Google Play. Det borde gå att installera både Spotify och BankID i den.

Nya olåsta telefoner verkar finnas för under 1000 kr på eBay.

https://www.catphones.com/en-us/cat-s22-flip/
Citera
2023-05-18, 20:16
Medlem
Raggarspinns avatar
Ett alternativ till "dumtelefon" kan vara en smartklocka med eller utan eSIM om man nu ändå ska ha en smartmobil som komplement. Klockan fungerar för samtal, meddelanden och notiser. Klockans lilla skärm inbjuder inte till slösurfande på sociala medier, youtube eller liknande.
Jag har själv minskat skärmtiden radikalt efter att jag fick en smartklocka. Dessutom har en smartklocka möjlighet att spela spotify, hålla koll på hälsan, göra kontaktlösa betalningar och automatiskt ringa SOS/kontaktperson vid hjärtproblem eller olycksfall...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in