2023-05-15, 16:47
Medlem
Sladdarens avatar
Fanns ingen tråd (märkligt nog) och det finns alltid ett ursprungs originalrecept till klassikern Chicken á la King

https://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_%C3%A0_la_King

Med tiden och spridningen i världen så väljer alltid många att ändra receptet med en eller många varor och detaljer och smaksättningar men ändå kalla det för Chicken á la King för att passa deras smakomfång

Så hur väljer ni att göra er varianträtt av Kyckling á la King idag ?

Vore kul å veta antingen via recept eller eget stuk där ni lägger till och / eller drar ifrån nåt i nåt recept ni började med ifrån början
Citera
2023-05-15, 19:14
Medlem
Riddarhusets avatar
Förmodligen på standardvis. jag gjorde min förra veckan (!) utifrån minnet så som Leif Mannerström gör i sin video. Med lite vitt vin, en färsk kokt hel kyckling på 1,5 kg, reducerad buljong från koket, lite lite vetemjöl på den stekta paprikan, tre olika paprikor, champinjoner, creme fraiche, grädde, fransk dijonsenap tror jag var allt. salt och peppar naturligtvis
Blev ju väldigt gott och uppskattat, men jag kunde ha haft i lite mer sting, t ex chiliflakes och lite mindre dijon. Förenklar det nästa gång med en buljongtärning och färdiggrillad kyckling kanske om man har ont om tid.
Citera
2023-05-15, 20:22
Medlem
Här är två videorecept att hålla koll på för Chicken a la king.

Food wishes
Leif Mannerström

Om du provar båda recepten kan ju skriva här vilken du anser är bäst.
Citera
2023-05-16, 08:55
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Förmodligen på standardvis. jag gjorde min förra veckan (!) utifrån minnet så som Leif Mannerström gör i sin video. Med lite vitt vin, en färsk kokt hel kyckling på 1,5 kg, reducerad buljong från koket, lite lite vetemjöl på den stekta paprikan, tre olika paprikor, champinjoner, creme fraiche, grädde, fransk dijonsenap tror jag var allt. salt och peppar naturligtvis
Blev ju väldigt gott och uppskattat, men jag kunde ha haft i lite mer sting, t ex chiliflakes och lite mindre dijon. Förenklar det nästa gång med en buljongtärning och färdiggrillad kyckling kanske om man har ont om tid.

Trevligt, exakt så menar jag att du testar nåt recept och sen kommer viljan att tillföra något mer eller betydligt mer eller dra ifrån nåt och tillföra nåt annat

Jo såg den Leif gör sin handlag på ganska nydligen, och den har riktigt fina varor på totalen och tillsammans som ger fin smak
Citera
2023-05-17, 00:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Här är två videorecept att hålla koll på för Chicken a la king.

Food wishes
Leif Mannerström

Om du provar båda recepten kan ju skriva här vilken du anser är bäst.
Hen bryner champinjionerna med roux en stund i torr panna för att få en kraftigare smak, det skall jag göra överlag när jag vill ha mer brunsås-stuk/mer smak på det. Vågar väl inte riktigt idag utan tar på vätskan direkt när smöret och mjölet gått ihop.
Paprika julienne snyggare än brunois/mirepoix?
Men annars för mycket vetemjöl då jag gillar mannerströms ingredienser bättre.
den är bäst av de två om man har grejerna hemma.
Citera
2023-05-17, 20:29
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Fanns ingen tråd (märkligt nog) och det finns alltid ett ursprungs originalrecept till klassikern Chicken á la King

https://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_%C3%A0_la_King

Med tiden och spridningen i världen så väljer alltid många att ändra receptet med en eller många varor och detaljer och smaksättningar men ändå kalla det för Chicken á la King för att passa deras smakomfång

Så hur väljer ni att göra er varianträtt av Kyckling á la King idag ?

Vore kul å veta antingen via recept eller eget stuk där ni lägger till och / eller drar ifrån nåt i nåt recept ni började med ifrån början

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Hen bryner champinjionerna med roux en stund i torr panna för att få en kraftigare smak, det skall jag göra överlag när jag vill ha mer brunsås-stuk/mer smak på det. Vågar väl inte riktigt idag utan tar på vätskan direkt när smöret och mjölet gått ihop.
Paprika julienne snyggare än brunois/mirepoix?
Men annars för mycket vetemjöl då jag gillar mannerströms ingredienser bättre.
den är bäst av de två om man har grejerna hemma.

Ingen som provat med Maderia?

Tänkte köra i helgen och med vispgrädde i såsen, inspirerad av tråden har jag börjat kolla recept.
Senast redigerad av Sinnersten 2023-05-17 kl. 20:32.
Citera
2023-05-18, 08:58
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Ingen som provat med Maderia?

Tänkte köra i helgen och med vispgrädde i såsen, inspirerad av tråden har jag börjat kolla recept.

Du blir nog inte besviken iaf med lite sherry och funkar det inte så får du väl använda den i andra rätter
Citera
2023-05-18, 17:19
Medlem
peergs avatar
Blev faktiskt inspirerad av den här tråden och håller på med Chicken a la King just nu. Kör lite blandning av Markus Aujalays och Leif Mannerströms recept från tuben, så det blir ganska klassiskt, Kokt kyckling + tillhörande buljong, svamp, lök, massa paprika i olika färger, grädde och sherry. Jag tänker nog köra i lite vitlök också för det är ju alltid gott. Kanske får morötterna från kycklingbuljongkoket också hoppa i, det har jag inte riktigt bestämt än.
Citera
2023-05-18, 17:26
Medlem
Kyckling är för babbar. Jag skulle aldrig äta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in