Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-05-15, 12:25
  #1
Medlem
De senaste åren har mänskligheten pga filter bubbles och rabbit holes byggt upp skräddarsydda egna versioner av verkligheten. Folk tror på allt möjligt som strider mot all vetenskap och logik - tex att jorden är platt, pizzagate osv. Med AI kommer ingen av oss någonsin veta om något digitalt är sant. Ingen kommer kunna veta om något man läser, tittar på eller lyssnar på är äkta eller AI-konstruerat. Ett telefonsamtal med din mamma kanske bara är en kapad röst. Ett videomöte med chefen kanske inte är med honom utan bra AI.

Kommer detta få oss att överge nätet? Det enda man kan lita på blir ju fysiska möten med fysiska människor.
Citera
2023-05-15, 12:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
De senaste åren har mänskligheten pga filter bubbles och rabbit holes byggt upp skräddarsydda egna versioner av verkligheten. Folk tror på allt möjligt som strider mot all vetenskap och logik - tex att jorden är platt, pizzagate osv. Med AI kommer ingen av oss någonsin veta om något digitalt är sant. Ingen kommer kunna veta om något man läser, tittar på eller lyssnar på är äkta eller AI-konstruerat. Ett telefonsamtal med din mamma kanske bara är en kapad röst. Ett videomöte med chefen kanske inte är med honom utan bra AI.

Kommer detta få oss att överge nätet? Det enda man kan lita på blir ju fysiska möten med fysiska människor.
Jag förstår helt vad du menar. Det är helt galet vad sjukt bra AI kan simulera allt. Såg ett videomöte med Elon Musk där han kunde låtsas vara Trump med ord och video. Så vad är sanning nu mer?
Citera
2023-05-15, 12:50
  #3
Medlem
Och det kommer ju funka tvärtom också. Om det finns en riktig inspelning kan den alltid av avfärdas som deep fake.

Redan nu säljs det böcker skrivna av AI, det kuppas in AI-låtar i Spotify som låter som kända artister. Om man inte kommer veta om något är skapat av en författare, musiker eller konstnär eller om det bara är AI blir verken ointressanta. Då kan vi bara lita på gamla tryckta böcker och analog media.
Citera
2023-05-15, 13:07
  #4
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
De senaste åren har mänskligheten pga filter bubbles och rabbit holes byggt upp skräddarsydda egna versioner av verkligheten. Folk tror på allt möjligt som strider mot all vetenskap och logik - tex att jorden är platt, pizzagate osv. Med AI kommer ingen av oss någonsin veta om något digitalt är sant. Ingen kommer kunna veta om något man läser, tittar på eller lyssnar på är äkta eller AI-konstruerat. Ett telefonsamtal med din mamma kanske bara är en kapad röst. Ett videomöte med chefen kanske inte är med honom utan bra AI.

Kommer detta få oss att överge nätet? Det enda man kan lita på blir ju fysiska möten med fysiska människor.
Nej, inte överge, men särskilt viktiga / känsliga möten tar man nog helst fysiskt. Bra för flyg- och tågtrafiken!
Citera
2023-05-15, 13:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, inte överge, men särskilt viktiga / känsliga möten tar man nog helst fysiskt. Bra för flyg- och tågtrafiken!

Men ett forum som FB då? Här är vi alla anonyma. Du vet inte om jag är ett underbiträde i Kronobergs län eller en sjukpensionär i Pajala, men du vet att jag är en människa. Om ingen kan lita på att det är en människa bakom det som skrivs blir det ju meningslöst att vara här, då kan man lika gärna fråga bings chatbot.
Citera
2023-05-15, 13:35
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Men ett forum som FB då? Här är vi alla anonyma. Du vet inte om jag är ett underbiträde i Kronobergs län eller en sjukpensionär i Pajala, men du vet att jag är en människa. Om ingen kan lita på att det är en människa bakom det som skrivs blir det ju meningslöst att vara här, då kan man lika gärna fråga bings chatbot.
Är du en robot eller en människa?
Citera
2023-05-15, 13:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Är du en robot eller en människa?

Haha, jag är en fysisk kvinna med alla fel och brister som ingår i att vara en människa.

Om jag ställer frågan i ämnesraden till bingboten svarar den:

"Jag tror inte att ai kommer att få oss att överge nätet. Tvärtom tror jag att ai kommer att göra nätet mer användbart, intressant och engagerande för oss. Ai kan hjälpa oss att hitta information, skapa innehåll, lösa problem och ha roligt på nätet. Ai kan också hjälpa oss att skydda vår integritet, säkerhet och etik på nätet. Ai är inte ett hot mot nätet, utan en möjlighet att förbättra det."

Det var ju fint av den.
Citera
2023-05-15, 13:45
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
De senaste åren har mänskligheten pga filter bubbles och rabbit holes byggt upp skräddarsydda egna versioner av verkligheten. Folk tror på allt möjligt som strider mot all vetenskap och logik - tex att jorden är platt, pizzagate osv. Med AI kommer ingen av oss någonsin veta om något digitalt är sant. Ingen kommer kunna veta om något man läser, tittar på eller lyssnar på är äkta eller AI-konstruerat. Ett telefonsamtal med din mamma kanske bara är en kapad röst. Ett videomöte med chefen kanske inte är med honom utan bra AI.

Kommer detta få oss att överge nätet? Det enda man kan lita på blir ju fysiska möten med fysiska människor.
Så här säger ChatGPT:

Citat:
User
F: Kommer AI få oss att överge nätet?

S: AI kommer inte att få oss att överge internet helt och hållet. Internet är en oumbärlig del av vårt moderna samhälle och används i en rad olika områden som kommunikation, forskning, underhållning, handel och mycket mer. AI-teknik har faktiskt potentialen att förbättra våra internetupplevelser genom att erbjuda mer anpassade och relevanta tjänster.

Genom att använda AI kan vi till exempel få mer precisa och skräddarsydda sökresultat, rekommendationer för produkter och innehåll, och bättre filtrering av skräppost och skadlig programvara. AI kan också bidra till att automatisera och effektivisera processer som kundtjänst och dataskydd.

Samtidigt är det viktigt att vara medveten om de potentiella riskerna och utmaningarna med AI. Det finns frågor kring personlig integritet, datasäkerhet och missbruk av AI-teknik. Det är också viktigt att vi fortsätter att vara medvetna konsumenter av information online och kritiskt granskar den för att undvika att sprida felaktig eller vilseledande information.

Så även om AI kan påverka hur vi använder internet och förbättra våra upplevelser, kommer det inte att leda till att vi överger internet helt och hållet. Istället kan AI-tekniken förändra och förbättra hur vi interagerar med och drar nytta av internet i framtiden.
Citera
2023-05-15, 13:46
  #9
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Kommer detta få oss att överge nätet? Det enda man kan lita på blir ju fysiska möten med fysiska människor.
Du kommer väl också att fortfarande kunna lita på vissa avsändare?
jag kommer att lita på public service medan andra kommer att lita på Fria Tider.
jag tror att Public service kommer att ha en bra granskning av sitt material medan andra tror att public service går judarnas tjänst och allt är fake. Jag tror tvärtom.
Å det finns ju redan personer som tror jorden är platt och som lutar sig mot undermåligt vetenskapligt belägg för detta. Så är det ju redan idag så det blir ju ingen principiell skillnad mer än att materialet är mer trovärdigt fakat??
-------------------------------------------
Jag förutsätter att själva distributionskanalen inte är kapad i normalfallet.
men visst...även det kommer ju också att kunna ske under kortare tider som det redan görs idag i extremfall.
jag just börjat läsa en bok av Max Tegmark så får vi se vad han har att säga om de3tta.
Citera
2023-05-15, 13:51
  #10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Haha, jag är en fysisk kvinna med alla fel och brister som ingår i att vara en människa.

Om jag ställer frågan i ämnesraden till bingboten svarar den:

"Jag tror inte att ai kommer att få oss att överge nätet. Tvärtom tror jag att ai kommer att göra nätet mer användbart, intressant och engagerande för oss. Ai kan hjälpa oss att hitta information, skapa innehåll, lösa problem och ha roligt på nätet. Ai kan också hjälpa oss att skydda vår integritet, säkerhet och etik på nätet. Ai är inte ett hot mot nätet, utan en möjlighet att förbättra det."

Det var ju fint av den.
Min gratisvariant (den jag betalar 20 USD/m hackar för tillfället) svarar:
"Det kan också användas för att bekämpa spam, bedrägerier och andra oönskade aktiviteter på internet, vilket kan göra upplevelsen tryggare och mer pålitlig."
är det sant eller försöker den redan lura mig och invagga mig i falsk säkerhet?
Citera
2023-05-15, 13:57
  #11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Men ett forum som FB då? Här är vi alla anonyma. Du vet inte om jag är ett underbiträde i Kronobergs län eller en sjukpensionär i Pajala, men du vet att jag är en människa. Om ingen kan lita på att det är en människa bakom det som skrivs blir det ju meningslöst att vara här, då kan man lika gärna fråga bings chatbot.
Ja, AI-genererade texter är ett (framförallt blivande) problem för Flashback och har också föranlett vissa åtgärder från Admin (se särskilda underforumet om Flashback). Det finns olika sätt att komma runt det problemet, men helt skyddad kommer man aldrig kunna vara.

(FB) Ny regel: 0.13. Textrobotar
Citera
2023-05-15, 13:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Min gratisvariant (den jag betalar 20 USD/m hackar för tillfället) svarar:
"Det kan också användas för att bekämpa spam, bedrägerier och andra oönskade aktiviteter på internet, vilket kan göra upplevelsen tryggare och mer pålitlig."
är det sant eller försöker den redan lura mig och invagga mig i falsk säkerhet?

Det svar jag fått, det du fått och det Lpq32 fått är alla lika, och AI:n är inte alls problematiserande kring frågeställningen. Man kan ju verkligen undra om det är för att Ai:n inte blivit tillräckligt tränad i att problematisera, eller om den tvärtom redan lärt sig sålla bort info som den inte tycker vi ska få.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback