Citat:
Ursprungligen postat av
knudo
Jasså, som exempel? Säger du skolan så tror jag att du måste in på mentalsjukhuset.
Jag har en son och en dotter. Så jag kan ju skriva vilka krav de har på sig: städa på sina rum, duka undan efter sig, hjälpa till med
enklare hushålls-arbete (bra för barns självförtroende att få göra det de kan, utifrån deras ålder och mognad), göra sina läxor (med hjälp av oss vuxna förstås), ha vårdat språk, lära sig att visa hänsyn till varandra/andra osv. osv. osv.
Som vuxen har man ju ett ansvar att lära sina barn att bli människor som fungerar bra i sociala sammanhang och kan klara sig självständigt. Så man ger dem massor med kärlek, trygghet, uppfostran och ställer
rimliga krav på dem utifrån ålder och mognad. Så att de ska bli människor som fungerar bra i sociala sammanhang och kan klara sig självständigt.
Hade vi bott i hus, så hade de gärna fått vara med att skotta snö och greja i trädgården. Men om något skulle behöva göras med huset hade jag gjort detta själv med några gamla kollegor (har jobbat inom bygg).