2023-05-14, 19:26
Medlem
L3nn4rts avatar
Teven pajade idag så det blev att dra upp en reserv-tv från källarförrådet.
Jag ser det mesta via datorn och har aldrig intresserat mig för tv-utbudet, men tjejen tycker det är trevligt att ha teven på i bakgrunden.

Vi har en ganska sliten antennkabel kopplad direkt till teven, har aldrig haft digitalbox, vi har endast grundutbudet från Tele2.

Det blir en del fyrkantiga artifakter som blixtrar till i tevebilden med jämna mellanrum och samtidigt knastrar ljudet vid dessa tillfällen - på alla kanaler förutom SVT1, SVT2 och TV4. Jag antar att de andra kanalerna kan vara extra känsliga för en sliten antennkabel, vad kan det annars bero på?
Teven är en Samsung Platt-TV, dock ingen Smart TV.

Kan man köpa egen digitalbox att använda istället för att köpa någon direkt från Tele2?
Vad får vi ut av att skaffa en digitalbox, bara bättre bild?

Är det värt att ha digitalbox även om vi bara använder grundutbudet från Tele2?

Jag tänker då främst på att bilden kanske blir bättre med digitalbox?
Senast redigerad av L3nn4rt 2023-05-14 kl. 19:29.
Citera
2023-05-14, 19:32
Medlem
Finns lite å välja på, räcker med modul, finns att köpa på elektronikbutiker
https://www.tele2.se/tv/utrustning
Citera
2023-05-14, 19:37
Bannlyst
Chromecast + TV är lösningen. . SVT Play kan du se direktsäddning i direkt i chromecasten. Andra kanaler måste man ha något avtal med någon TV tjänst. Har själva denna lösning på en Philips tv som är platt men inte smart och även på en samsung TV , den har någon form av internet funktion men det är som att köra OS/2 Warp när alla andra kör Windows 11.

Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Jag ser det mesta via datorn och har aldrig intresserat mig för tv-utbudet, men tjejen tycker det är trevligt att ha teven på i bakgrunden.

Vi har en ganska sliten antennkabel kopplad direkt till teven, har aldrig haft digitalbox, vi har endast grundutbudet från Tele2.

Det blir en del fyrkantiga artifakter som blixtrar till i tevebilden med jämna mellanrum och samtidigt knastrar ljudet vid dessa tillfällen - på alla kanaler förutom SVT1, SVT2 och TV4. Jag antar att de andra kanalerna kan vara extra känsliga för en sliten antennkabel, vad kan det annars bero på?

Kan man köpa egen digitalbox att använda istället för att köpa någon direkt från Tele2?

Citera
2023-05-14, 20:02
Medlem
L3nn4rts avatar
Tack för era tips!
Ska kika närmare på dom.
Citera
2023-05-14, 20:11
Medlem
Folketstempels avatar
Köpte en Xiaomi Mi Box S 4K för en massa år sedan, den räknas fortfarande som en av de snabbare i respons, samt var billigare förr. Men Google Chromecast med Google TV duger väl om man inte har så bråttom för att byta tv-program.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4995189
Citera
2023-05-14, 20:13
Medlem
Är det inte smartare att byta ut din kassa antennkabel?
Citera
2023-05-14, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Är det inte smartare att byta ut din kassa antennkabel?

Exakt min tanke! Eftersom TS uppenbarligen kan se TV-program så betyder det att TV:n klarar MPEG4. Du måste alltså inte ha en separat digitalbox.

Jag vet inte om en separat digitalbox skulle ge bättre bild. Jag skulle i alla fall börja med att byta antennkabel.
Citera
2023-05-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Exakt min tanke! Eftersom TS uppenbarligen kan se TV-program så betyder det att TV:n klarar MPEG4. Du måste alltså inte ha en separat digitalbox.

Jag vet inte om en separat digitalbox skulle ge bättre bild. Jag skulle i alla fall börja med att byta antennkabel.
Med box får man vissa kanaler i HD, men som du säger en bra antennkabel kan göra underverk, behöver inte vara den dyraste guldplatinerade.
Citera
2023-05-15, 00:57
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:

Du har väl fast bredband?
I så fall skulle jag seriöst fundera på något streamingabonnemang som du kör via tex en chromecast eller en Apple TV eller vad du nu vill som funkar.
Citera
2023-05-15, 13:56
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Du har en digitalbox inbyggd i din TV.

En ny antennkabel är ju första åtgärden.

Dessutom har du troligen Tele2 Play grundutbud gratis (som du kan casta till en chromecast).
Citera
2023-06-24, 14:42
Medlem
Tråden stormas av TV-hatare som vill att TS ska gå över ån efter vatten, föreslår krångliga apparater och nya avtal när det redan finns befintligt(a) som är adekvat(a), i sin iver att praktisera deras religiösa övertygelse att linjär-TV ska utrotas.

I verkligheten är lösningen för TS mycket enkel: köp en riktigt bra antennkabel. Inget skit från Clas Olson, Jula eller liknande. Jag rekommenderar starkt någon av dessa: https://www.digitaltvexperten.se/22-...fardiga-kablar Det är bättre ä allt hifi-tramskablage. En sådan köper man inte många gånger i livet, så det är definitivt värt pengarna, särskilt om man är beredd att kasta pengar på boxar.

Dessutom ger linjär-TV överlägsen bildkvalitet: (FB) Jämf. bildkvalité, SVT HD vs. SVT Play

Citat:
Precis. Men den behöver inte nödvändigtvis vara sliten, oftast är kabeln helt enkelt för tunn för att klara mata vidare de svaga och känsliga signalerna som det nuförtiden är.
Citat:
…Platt-TV, dock ingen Smart TV.
Du får uppenbarligen in kanaler, så det fungerar ju. Smart-delen är bara till för att kunna få in strömningstjänster från Internet i TV:n.
Citat:
Ja.
Citat:
Om ens det. En box är egentligen bara till för att ge fler funktioner, främst strömningstjänster, eventuellt kunna spela in program.
Citat:
Nej.
Citat:
Det skulle vara om din TV inte kan avkoda MPEG4 och därmed inte kunna ta in HD-kanaler genom kabel-TV. Har du egen antenn så måste du ha MPEG4-stöd för att kunna se något alls, och det kan du ju, så i så fall är det inga problem.

En sak du inte nämnde är om ni har ett kort med en CA-modul till. https://en.wikipedia.org/wiki/Conditional-access_module Har du/ni det?

Och nu undrar vi alla, hur har det gått egentligen?
Citera
2023-06-25, 22:14
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy
Tråden stormas av TV-hatare som vill att TS ska gå över ån efter vatten, föreslår krångliga apparater och nya avtal när det redan finns befintligt(a) som är adekvat(a), i sin iver att praktisera deras religiösa övertygelse att linjär-TV ska utrotas.

I verkligheten är lösningen för TS mycket enkel: köp en riktigt bra antennkabel. Inget skit från Clas Olson, Jula eller liknande. Jag rekommenderar starkt någon av dessa: https://www.digitaltvexperten.se/22-...fardiga-kablar Det är bättre ä allt hifi-tramskablage. En sådan köper man inte många gånger i livet, så det är definitivt värt pengarna, särskilt om man är beredd att kasta pengar på boxar.

Dessutom ger linjär-TV överlägsen bildkvalitet: (FB) Jämf. bildkvalité, SVT HD vs. SVT Play

Precis. Men den behöver inte nödvändigtvis vara sliten, oftast är kabeln helt enkelt för tunn för att klara mata vidare de svaga och känsliga signalerna som det nuförtiden är.
Du får uppenbarligen in kanaler, så det fungerar ju. Smart-delen är bara till för att kunna få in strömningstjänster från Internet i TV:n.
Ja.
Om ens det. En box är egentligen bara till för att ge fler funktioner, främst strömningstjänster, eventuellt kunna spela in program.
Nej.
Det skulle vara om din TV inte kan avkoda MPEG4 och därmed inte kunna ta in HD-kanaler genom kabel-TV. Har du egen antenn så måste du ha MPEG4-stöd för att kunna se något alls, och det kan du ju, så i så fall är det inga problem.

En sak du inte nämnde är om ni har ett kort med en CA-modul till. https://en.wikipedia.org/wiki/Conditional-access_module Har du/ni det?

Och nu undrar vi alla, hur har det gått egentligen?

Problemet är löst. Glömde bort att återkomma till tråden med lösningen.

Lösningen var så enkel att vi hade skarvad antennkabel på 3 meter. Nu använder vi bara ena sladden och då har problemet försvunnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in