Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-18, 09:54
Medlem
Ett grundläggande fel som synes göras regelbundet i Förrädarspelet står de trogna för.

Det går närmast alltid att kunna särskilja en förrädare tidigt.Det händer nästan alltid.Felet som alltid då begås består i att de trogna röstar bort denna förrädare direkt.
Istället så är ju det rätta spelet att linda in denna klarlagda förrädare i bomull för att sedan rösta bort denne då det verklgen gäller..dvs ungefär när det finns cirka 9 personer kvar i spelet.

Det är fullständigt oviktigt om det röstas ut trogna eller förrädare innan dess.Ett slutspel kommer ändå alltid att bestå av fyra eller fem personer varav minst en kommer att vara förrädare.

Första halvans utröstningar och mord är därmed helt ointressanta.En observerad förrädare är ett ess i rockärmen för de trogna,och detta skall naturligtvis spelas ut när det ger mest effekt.Inte huvudlöst röstas ut tidigt.Det enda det ger upphov till är nyrekrytering av förrädare och tillbaka till ruta ett.

Verkligt idealiska är om man får med sig observerad förrädare ända in till endgame.
Tänk bara säsong två,där Marianne blev överbevisad förrädare för att hon sa sig kolla Aktuellt på en Lördag.
Draget där hade ju varit att inte rösta ut henne förrän i endgame,istället röstades hon bort direkt.
Hjärndött från de trognas sida.
Senast redigerad av Lookalike 2025-12-18 kl. 10:07.
Citera
2025-12-18, 11:00
Medlem
Säsong fem var det ...

-Anna Anka
-Tilda Törnqvist
-Miriam Bryant
-Sebastian Tadros
-Julia Franzén
-Jonna Lundell
-Mona Sahlin
-Johan Kücükaslan
-Elaf Ali
-Torbjörn Averås Skorup
-Bibi Rödö
-En kvinnlig polis ...

Då återstår åtta stycken såvida tv4 inte får för sig att ändra upplägget, vilket vi kan hoppas på.

Lite roligare blandning än säsong fyra som ju var ganska sömnig.
Senast redigerad av martinSigurd 2025-12-18 kl. 11:02.
Citera
2025-12-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
Säsong fem var det ...

-Anna Anka
-Tilda Törnqvist
-Miriam Bryant
-Sebastian Tadros
-Julia Franzén
-Jonna Lundell
-Mona Sahlin
-Johan Kücükaslan
-Elaf Ali
-Torbjörn Averås Skorup
-Bibi Rödö
-En kvinnlig polis ...

Då återstår åtta stycken såvida tv4 inte får för sig att ändra upplägget, vilket vi kan hoppas på.

Jo absolut men inga av dessa verkar vara så skickligt bra på spelet, förutom julia. Tvivlar på att vi får en till solo vinnare i säsong 5 som kör skit hårt som ahmed
Citera
2025-12-18, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Ja, det är klart att det är enkelt när man har facit på hand MEN det är fortfarande den rimligaste förklaringen till hans ilska om man använder huvudet lite vilket många i spelet inte gör till fullo verkar det som. Samma sak var det ju med Matilda och Alexanders tjafs kring bordet där Alexander "hämnades" genom att skriva hennes namn. Gry och Wilmer reagerade ju på detta och tänkte ett steg till, att det kunde betyda att Matilda var förrädare. Likväl klarade sig Matilda nästan ända fram till slutet och Gry ändrade t o m uppfattning om henne och såg henne som trogen.

Tom hade en del rätt i synkarna och tänkte i alla fall mer ifrågasättande än många andra men sen föll han in i flockmentaliteten vilket tyvärr är förståeligt för man vill inte ensam gå emot gruppen och därmed riskera att elimineras/mördas. Även detta är en stor nackdel med programmet, att de smartaste och/eller de som vågar utmärka sig lite är de som försvinner först.

De trogna har inte mycket att gå på för att hitta förrädarna men de kan ändå kritiseras för att fokusera fel och missa hints som faktiskt är logiska och rätt uppenbara, om man bara tänker ett varv till och ser spelet lite mer från förrädarnas sida och hur de kan tänkas agera.

Allt du säger låter bra och fint i teorin. Men du är medveten om att dom som är med i förrädarna inte får se allt det viktiga på samma sätt som vi som tittar hemifrån får?
Jag hoppades in i det sista att Tom och Birro skulle gå ihop och rösta ut cleo och Ahmed i endgame då dom hade misstankar och osäkerhet kring båda dom 2, men icke. För övrigt helt galet att cleo ens fick vara kvar ända till endgame.
Haha men återigen det är ganska hjärndöda argument du kommer med, bara för att det är enkelt i teorin med facit i hand så är det en helt annan sak att vara med i programmet.

edit stavning
Senast redigerad av mrP4ra 2025-12-18 kl. 12:44.
Citera
2025-12-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Precis, mycket roligare med "vanliga" människor istället för kändisar.

Tycker dock UK VIP är kul med kändisar som får vinna till välgörenhet. Då vågar de ta risker eftersom de ändå inte kommer vinna något!
Citera
2025-12-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
De har nog så de klarar sig ändå, även till barnen. I alla andra program där kändisar vinner pengar, så måste de skänka pengarna.

Det har dom säkert, jag är ändå glad för Ahmeds skull och hans barn som får extra pengar i kassan till att göra något kul med. Det kan ju faktiskt vara så att Ahmed skänker till välgörenhet ändå även fast han inte nämnde det? Man behöver inte alltid berätta eller tala om hur snäll och duktig man är. Har du tänkt på att dom personerna som säger att dom skänker till välgörenhet kanske också bara säger att dom gör det men i själva verket inte gör det?
Det är såklart bara spekulativt åt båda hållen.
Citera
2025-12-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd
Säsong fem var det ...

-Anna Anka
-Tilda Törnqvist
-Miriam Bryant
-Sebastian Tadros
-Julia Franzén
-Jonna Lundell
-Mona Sahlin
-Johan Kücükaslan
-Elaf Ali
-Torbjörn Averås Skorup
-Bibi Rödö
-En kvinnlig polis ...

Julia Franzen vet vi är en fullblodspsykopat sedan tidigare (spelet) så hon blir nog jävligt underhållande att se i förrädarna, samt anna anka som inte backar för mycket och kan prata för sig.
Sebastian Tadros, Tilda Törnqvist har jag ingen koll på alls.

Hoppas dom slänger in några "vanliga" personer i denna säsong också
Citera
2025-12-18, 19:25
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrP4ra
Allt du säger låter bra och fint i teorin. Men du är medveten om att dom som är med i förrädarna inte får se allt det viktiga på samma sätt som vi som tittar hemifrån får?
Jag hoppades in i det sista att Tom och Birro skulle gå ihop och rösta ut cleo och Ahmed i endgame då dom hade misstankar och osäkerhet kring båda dom 2, men icke. För övrigt helt galet att cleo ens fick vara kvar ända till endgame.
Haha men återigen det är ganska hjärndöda argument du kommer med, bara för att det är enkelt i teorin med facit i hand så är det en helt annan sak att vara med i programmet.

edit stavning
De exempel som jag gav dig (vindruvekastandet och bråket mellan Matilda och Alexander vid bordet är inte bara teori utan i högsta grad praktik som de trogna hade första parkett till. Det var ju inte bara vi tittare som såg det.

Jag har ju sagt att det inte är lätt för de trogna men jag tycker min kritik är befogad, att de borde tänka mer strategiskt och inte vara så naiva. De vet trots allt vilken typ av spel de är med i och bör ju därför vara extra misstänksamma mot de andras agerande och vilka motiv som kan tänkas ligga bakom.
Tom och Birros endgame som du själv tar upp är ju bara så frustrerande naivt. I och med att framförallt Tom redan hade uttalat sig om att "det var för enkelt" och även uttryck att Ahmed kanske lurade honom så är det ju ofattbart att han agerar som han gör. Särskilt när han även säger sig vara realist och pessimist. Det är ju ändå rätt lätt att räkna ut att det faktiskt kan vara i alla fall en förrädare kvar - varför inte fortsätta då? Det är bara så otroligt...

Jag kan köpa om deltagarna inte har sett utländska säsonger osv och därmed inte är "pålästa" på samma sätt som flera av oss som tittar men även utan den erfarenheten så kan man ju ändå räkna ut lite på egen hand utifrån spelets gång.
Citera
2025-12-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
De exempel som jag gav dig (vindruvekastandet och bråket mellan Matilda och Alexander vid bordet är inte bara teori utan i högsta grad praktik som de trogna hade första parkett till. Det var ju inte bara vi tittare som såg det.

Jag har ju sagt att det inte är lätt för de trogna men jag tycker min kritik är befogad, att de borde tänka mer strategiskt och inte vara så naiva. De vet trots allt vilken typ av spel de är med i och bör ju därför vara extra misstänksamma mot de andras agerande och vilka motiv som kan tänkas ligga bakom.
Tom och Birros endgame som du själv tar upp är ju bara så frustrerande naivt. I och med att framförallt Tom redan hade uttalat sig om att "det var för enkelt" och även uttryck att Ahmed kanske lurade honom så är det ju ofattbart att han agerar som han gör. Särskilt när han även säger sig vara realist och pessimist. Det är ju ändå rätt lätt att räkna ut att det faktiskt kan vara i alla fall en förrädare kvar - varför inte fortsätta då? Det är bara så otroligt...

Jag kan köpa om deltagarna inte har sett utländska säsonger osv och därmed inte är "pålästa" på samma sätt som flera av oss som tittar men även utan den erfarenheten så kan man ju ändå räkna ut lite på egen hand utifrån spelets gång.

Ja det får du tycka, du har rätt till en egen åsikt.
Jag kan också tycka att just dom 2 exemplen du gav är klara motiv, framförallt bråket mellan Pärleros och matilda vid runda bordet, sen att Pärleros dessutom röstar på matilda gör det ännu tydligare att han pekar med hela handen åt vem som är en av hans förrädarpartners. Men det händer så mycket och man skapar relationer på kort tid som blandas ihop med personliga åsikter och känslor och alla ska sedan lyssna på varandra under en väldigt kort period för att komma fram till ett beslut.
Som sagt jag och du har ju en jävla enkel roll i detta och kan i lugn och ro analysera och reflektera över vad som händer och sägs och vet även i princip alltid anledningen till varför det hände och varför det sas.
Citera
2025-12-18, 21:52
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jo absolut men inga av dessa verkar vara så skickligt bra på spelet, förutom julia. Tvivlar på att vi får en till solo vinnare i säsong 5 som kör skit hårt som ahmed

Underskatta inte Johan Kücükaslan. Tror han kan göra succé
Citera
2025-12-18, 22:54
Medlem
picapicans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrP4ra
Det har dom säkert, jag är ändå glad för Ahmeds skull och hans barn som får extra pengar i kassan till att göra något kul med. Det kan ju faktiskt vara så att Ahmed skänker till välgörenhet ändå även fast han inte nämnde det? Man behöver inte alltid berätta eller tala om hur snäll och duktig man är. Har du tänkt på att dom personerna som säger att dom skänker till välgörenhet kanske också bara säger att dom gör det men i själva verket inte gör det?
Det är såklart bara spekulativt åt båda hållen.

I de fall där kändisar måste skänka till välgörenhet, så utgår jag ifrån att de aldrig får pengarna i sin besittning, utan produktionen för programmet skänker dem direkt. Detta efter att han/hon/de beslutar vilken organisation som pengarna ska tillfalla.
Citera
2025-12-18, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
I de fall där kändisar måste skänka till välgörenhet, så utgår jag ifrån att de aldrig får pengarna i sin besittning, utan produktionen för programmet skänker dem direkt. Detta efter att han/hon/de beslutar vilken organisation som pengarna ska tillfalla.

Yes såklart och i dessa fall är det lika för alla. Nu är det ju samma sak i förrädarna, dvs lika för alla och det verkar vara att dom bestämmer själva om dom vill skänka till välgörenhet eller inte. Men också bestämmer dom själva om dom vill berätta för alla om dom gör det eller inte. Så som sagt, det är bara spekulativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in