Citat:
Ursprungligen postat av
TedGaandie
Skyttedal tror jag nog tar hem det. Hon spelade brutalt snyggt det här avsnittet och har även krattat manegen nu för att vinna hela skiten.
Jag håller med, hon har spelat väl. Är dock lite osäker på om övriga förädare har varit en för stor börda som gör att det helt enkelt inte är möjligt för henne att lyckas. Jag skulle säga att lyckas hon vinna har hon manövrerat det här extremt väl.
Om jag tolkade slutet av veckans avsnitt banar hon vägen för att rösta ut Anders vid nästa runda bord, det hade nog varit oundvikligt oavsett. Förhoppningsvis lyckas hon övertala Anders att mörda Martin, det bör vara det absolut största hotet för henne. Men sen är frågan hur mycket till last det är för henne att hon fick gå ganska hårt åt att rädda Anders och få ut Farao istället. Det var sannolikt en nödvändig och väl avvägd risk, men det sätter henne på radarn helt klart. Men i nästa veckas avsnitt borde hon kunna gå någorlunda under radarn. Det vore idioti för de trogna att inte fokusera på att rösta ut Anders.
Sen funderar jag på om inte Anders lär syna Skyttedals taktik, blir det inte extremt tydligt att hennes plan är att få ut Anders när hon ber Anders att misstänkliggöra henne?
Den enda slutsatsen jag kan dra av det är att hon vill servera Anders på ett silverfat genom att mörda Martin, Anders blir då avslöjad när han röstas ut. Och att det då kan ses som mindre misstänkt att en förrädare pekar på en annan förrädare som inte är särskilt hårt ansatt ännu. Eller missar jag något? Även det är ju en viss risk, att få sitt namn nämnt och tydligare börja cirkulera i de trognas huvuden. Men sannolikt nödvändig sett till det numerära underläget.
Men i finalen bör hon absolut behöva en bra förklaring till Faraoincidenten.
Samtidigt har de trogna varit väldigt oorganiserade, splittrade och rent utav sagt spelat förvånandsvärt dåligt sett till deras förutsättningar. De har egentligen sedan start haft oddsen i sin favör. Röstar ut Amie direkt. Isa blir iprincip avslöjad tidigt. Men de schablar bort röstningen gång på gång. Förädarna sumpar en rekrytering. Martin lurar byxorna av Anders och har honom runt sitt lillfinger. Serverar honom mer eller mindre på ett silverfat till gruppen. Men nej, de trogna schablar bort chansen även denna gång.
Fortsätter de trogna såhär så finns det mycket väl en chans för Sara att vinna. Om jag minns reglerna rätt i finalen, visst vinner förrädaren/förrädarna ensamma om de är kvar i slutet. Även om det finns trogna kvar? Om Sara är kvar då vinner hon alltså ensam? Det vore så otroligt välförtjänt. Hon har ju i princip varit själv som förrädare den här säsongen. Såvida ingen rekryteras då, men det känns osanolikt.
På samma sätt, om Martin mirakulöst inte mördas. Kan jag tycka han också kan vara värdig vinnare. Har svårt att förstå hur så många valde att gå emot Martin i veckans röstning? Saras krokodiltårar och teater i all ära, men det var ju inget vidare tungt argument. "Jag tror Farao inte mördat mig ännu för att han gillar mig?" Medans Martin argumenterade och lade fram sakliga argument, såsom hur Anders röstat, argumenterat etc. Martin har också spelat klokt och taktiskt. Väljer att inte ta risker i onödan. Hanterar Anders klokt för att inte bli mördad. Överlever och lägger in stöten när han måste. Lite på samma sätt som Sara varit den ledande figuren i Förädarna, kan jag tycka Martin varit de för dem trogna.