• 1
  • 2
2006-07-26, 16:36
Medlem
Dennos avatar
Satt precis och skrubbade mossa på mitt tak. När jag kom till ena gaveln brakade helvetet loss och det stormade ut getingar under den yttersta takpannan. Jag såg dom snabbt och hann springa över taket till andra sidan. Fick slå 3-4 till döds innan dom stack mig som tur var (jag är hyperkänslig mot stick).

När det lugnat ner sig så klättrade jag ner och kollade var dom höll hus.
Dom har bosatt sig under den nedersta pannan och jag ser hela deras bo.

Kostar det multum att låta anticimex ta hand om dom, eller kan man göra något själv när det sitter så synligt?

Satan om jag blivit stucken...
Citera
2006-07-26, 16:42
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Satt precis och skrubbade mossa på mitt tak. När jag kom till ena gaveln brakade helvetet loss och det stormade ut getingar under den yttersta takpannan. Jag såg dom snabbt och hann springa över taket till andra sidan. Fick slå 3-4 till döds innan dom stack mig som tur var (jag är hyperkänslig mot stick).

När det lugnat ner sig så klättrade jag ner och kollade var dom höll hus.
Dom har bosatt sig under den nedersta pannan och jag ser hela deras bo.

Kostar det multum att låta anticimex ta hand om dom, eller kan man göra något själv när det sitter så synligt?

Satan om jag blivit stucken...
Är du överkänslig så är de inte för dyra. Problemet som jag förstår det just nu är att de inte har tid. Läste något om allmän getinginvasion så det är lång väntetid innan de kommer.
Citera
2006-07-26, 16:47
Medlem
Konrad Haifas avatar
http://expressen.se/?a=642368

Citat:
Anticimex tar bort getingbon som befinner sig i direkt anslutning till boningshuset, men Håkan Kjellberg avråder starkt ifrån att försöka ta bort boet på egen hand.
- Särskilt det manliga släktet går gärna in och gör det själv. Man försöker hälla bensin på det, tända eld på det eller spruta vatten.

Dom verkar ha mycket att göra, bara att ställa dig i kö....
Citera
2006-07-26, 16:52
Medlem
Gå absolut inte dit o pilla om du är överkänslig.

Råd 1

Skaffa båttjära. Pensla in en plankbit ordentligt så det riktigt droppar om den. Kasta/eller lägg plankan så nära du vågar(ev be någon vän göra det om du är överkänslig som du skrev). Om tjäran kommer tillräckligt nära kommer det inte att ta länge innan dom flyttar. Detta fungerar på massor med kryp.

Råd 2

Ringa en lokal bi odlare och fråga om han är intresserad av att fixa ditt problem. Brukar också fungera.
Citera
2006-07-26, 17:16
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk_kille
Gå absolut inte dit o pilla om du är överkänslig.

Råd 1

Skaffa båttjära. Pensla in en plankbit ordentligt så det riktigt droppar om den. Kasta/eller lägg plankan så nära du vågar(ev be någon vän göra det om du är överkänslig som du skrev). Om tjäran kommer tillräckligt nära kommer det inte att ta länge innan dom flyttar. Detta fungerar på massor med kryp.

Råd 2

Ringa en lokal bi odlare och fråga om han är intresserad av att fixa ditt problem. Brukar också fungera.

Hmm där sa du något..vi har ju fan en biodlare här på vägen...

Men någon som vet vad det kostar eller om det ingår i någon försäkring tro?
Citera
2006-07-26, 17:19
Bannlyst
Är väl onödigt att riskera nåt om du är överkänslig..
MEN, jag har nog rivit ett 20-tal getingbon i mitt liv och jag har du aldrig blivit stucken.
Bara å bröta ner skiten å kuta in i huset...sen går man ut efter en stund igen och uprepar tills skiten är borta.
Vågar du inte så ta hjälp av grannen
Citera
2006-07-26, 17:26
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAre
Är väl onödigt att riskera nåt om du är överkänslig..
MEN, jag har nog rivit ett 20-tal getingbon i mitt liv och jag har du aldrig blivit stucken.
Bara å bröta ner skiten å kuta in i huset...sen går man ut efter en stund igen och uprepar tills skiten är borta.
Vågar du inte så ta hjälp av grannen

Jag har Folksam som försäkringsbolag och då har man avtal med Anticimex som genast (nåja) skickar dit en gubbe i rymddräkt och sprutar på asen så boet dör. Gratis kostar det också. Kolla med ditt försäkringsbolag.
Citera
2006-07-26, 17:27
Medlem
javla_bajss avatar
Om man har hemförsäkring är det gratis att anlita anticimex för getingbon tror jag
Citera
2006-07-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Hmm där sa du något..vi har ju fan en biodlare här på vägen...

Men någon som vet vad det kostar eller om det ingår i någon försäkring tro?

Kolla med bimannen han kanske tar hela boet med sig och du får en burk färsk honung till ditt rostbröd(nam nam) som tack.
Citera
2006-07-26, 17:34
Medlem
Bakkelits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk_kille
Kolla med bimannen han kanske tar hela boet med sig och du får en burk färsk honung till ditt rostbröd(nam nam) som tack.

Varför skulle en biodlare bli tacksam för ett getingbo??
Citera
2006-07-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakkelit
Varför skulle en biodlare bli tacksam för ett getingbo??

Ironi mannen.

@Denno lär inte ta länge för honom att fix ditt problem
Citera
2006-07-26, 17:51
Medlem
Dennos avatar
Har kollat nu. Det kostar som sagt inget att få ut anticimex, ni hade rätt där. Frågan är bara hur lång väntetid dom har. Får ringa dom imorgon.

Getingarnas bo sitter ju inte på någon utsatt plats direkt då vi sällan är på baksidan. Men det stör mig lite att jag inte fick göra klart taket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in