2023-05-12, 16:44
Medlem
Hej,

Kan någon förklara varför Sverige ska delas upp i 21 olika landsting?

Som ett led i en modernisering och digitalisering centraliserades polisen likaså försäkringskassan. Privata bolag centraliserar och skalar bort onödiga utgifter hela tiden.

Men i Sverige har vi delat upp oss i 21 olika landsting som vardera har x antal personer som sköter samma jobb som lika gärna hade kunnat slås ihop i ett och skalat bort enorma utgifter för digitala kostnader, appar, infrastruktur, you name it. Det är helt absurt?
Jag tappar hjärnceller hela tiden när jag tänker på hur dysfunktionellt och ineffektivt Sverige sköts på exakt alla positioner man blickar åt.

Varför är det inga mer än KD som upptäckt detta absurda?
Citera
2023-05-12, 16:50
Medlem
För att man skall ha lite självstyre i sitt "område", nästa steg är att Sverige blir en "region" i EU, redan påbörjats.
Citera
2023-05-12, 16:50
Medlem
Praktiskt taget alla väldens länder är politiskt administrerade på lokal, regional och statlig nivå.
Citera
2023-05-12, 16:59
Medlem
För att man inte vill samma saker i Ystad, Kiruna som i Stockholm. Om landet vore en region så skulle storstäderna prioriterats. Tunnelbanan i Stockholm skulle varit mer effektiv än buss i Småland och storsjukhus skulle gå före mindre. Kommunal sjukvård vore inte heller så effektiv i merparten av landet.
Citera
2023-05-12, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej,

Som ett led i en modernisering och digitalisering centraliserades polisen likaså försäkringskassan. Privata bolag centraliserar och skalar bort onödiga utgifter hela tiden.

Men i Sverige har vi delat upp oss i 21 olika landsting som vardera har x antal personer som sköter samma jobb som lika gärna hade kunnat slås ihop i ett och skalat bort enorma utgifter för digitala kostnader, appar, infrastruktur, you name it. Det är helt absurt?
Jag tappar hjärnceller hela tiden när jag tänker på hur dysfunktionellt och ineffektivt Sverige sköts på exakt alla positioner man blickar åt.

Tog vi inte bort landstingen för ett par år sen, och ersatte med regioner?
Citera
2023-05-12, 17:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej,

Landstingen togs bort till 2020.
Citera
2023-05-12, 18:15
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
För att man inte vill samma saker i Ystad, Kiruna som i Stockholm. Om landet vore en region så skulle storstäderna prioriterats. Tunnelbanan i Stockholm skulle varit mer effektiv än buss i Småland och storsjukhus skulle gå före mindre. Kommunal sjukvård vore inte heller så effektiv i merparten av landet.

Förvisso. Men jag tänker att just sjukvård är en verksamhet som är lämplig att centralisera.

Bussar och tunnelbanor kan vara lämpliga att hantera regionalt och lokalt.
Citera
2023-05-12, 18:17
Medlem
Soterns avatar
KD vill ju slopa regionerna. Åtminstone Ebba.
Citera
2023-05-12, 18:18
Medlem
Vi har Regioner. Landstingen är skrotade.
Citera
2023-05-12, 18:41
Medlem
Vi borde lägga om detta och göra landskapen till en verklig politisk nivå.
Sen bör vi börja med landskapsnationalism. Lite idrottstävlingar mellan landskapen kanske interna pass och gränskontroller visumkrav för opålitliga smålänningar som vill besöka Värmland? Progomer i Jämtland för att driva ut giriga närkingar..

Möjligheterna är oändliga.
Citera
2023-05-12, 18:42
Bannlyst
Citat:
Hej,

Nej det är faktiskt märkligt.

Vården borde vara statlig.
Citera
2023-05-12, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Förvisso. Men jag tänker att just sjukvård är en verksamhet som är lämplig att centralisera.

Bussar och tunnelbanor kan vara lämpliga att hantera regionalt och lokalt.
Ja, vården skulle bli bättre om staten tog över den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in