2023-05-12, 09:47
Medlem
TELAVIV91s avatar
Den 16 april åkte jag ensam till en skidbacke för att åka slalom. Då jag var själv blev det väldigt lite störningar och jag åkte mer än någon annan gång tror jag.
Jag åker dock inte så ofta utan detta var andra gången denna vinter.
På kvällen sedan hade jag svårt att gå, dagen efter blev det bättre men fortfarande känner jag av det, nästan 4 veckor senare. Speciellt när jag reser mig och börjar gå känns det mer men även lite grann hela tiden. Lika dant i bägge fötterna och underbenen.

Vad kan det vara, vad bör jag göra och hur ser prognosen ut!
Citera
2023-05-12, 09:56
Medlem
mrsluggans avatar
Hur gammal äru? Farsan min blir sådär mör av skidåkning. Kan ta veckor innan det blir bättre
Sedan försvinner det, typ poof
Citera
2023-05-12, 09:57
Medlem
TELAVIV91s avatar
53 mot 54.
Citera
2023-05-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Den 16 april åkte jag ensam till en skidbacke för att åka slalom. Då jag var själv blev det väldigt lite störningar och jag åkte mer än någon annan gång tror jag.
Jag åker dock inte så ofta utan detta var andra gången denna vinter.
På kvällen sedan hade jag svårt att gå, dagen efter blev det bättre men fortfarande känner jag av det, nästan 4 veckor senare. Speciellt när jag reser mig och börjar gå känns det mer men även lite grann hela tiden. Lika dant i bägge fötterna och underbenen.

Vad kan det vara, vad bör jag göra och hur ser prognosen ut!

Inte sällan beror det på kompression i ländryggens kotor. Man får som bekant försvagade muskler vid tilltagande ålder och klarar inte dylika belastningar utan förberedande träning. Och du, det lär bli värre med tilltagande ålder. Du kan ju gissa varför jag vet.
Citera
2023-05-12, 10:20
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Inte sällan beror det på kompression i ländryggens kotor. Man får som bekant försvagade muskler vid tilltagande ålder och klarar inte dylika belastningar utan förberedande träning. Och du, det lär bli värre med tilltagande ålder. Du kan ju gissa varför jag vet.
Allt är relativt. Förstår att jag behöver bättre träning men vet inte vad det skulle vara, gillar att cykla och i viss mån springa, men är aldrig på gym.
Men vet inte om jag borde vila bort det nuvarande problemet eller tvärtom, träna bort det.
Citera
2023-05-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Allt är relativt. Förstår att jag behöver bättre träning men vet inte vad det skulle vara, gillar att cykla och i viss mån springa, men är aldrig på gym.
Men vet inte om jag borde vila bort det nuvarande problemet eller tvärtom, träna bort det.

Ryggträning helt enkelt. Det finns massor av rörelser på Youtube som du kan prova. Det positiva med det är att det tar mycket liten tid och hjälper oftast direkt. Springa är ett no no i denna inflamerade fas. Problemet kan bli värre. Cykla rätt meningslöst och gym endast om man gör "rätt" övning. Vila går men tar tid. Träna rätt ger resultat snabbt. Ett enkelt test är ju att lägga dig på rygg på golvet och ha en stol/pall så att du kan lägga underbenen på. Avlasta ryggen.. Ligg bara och känn om det avlastas. Då vet du vilka muskler som skall köras igenom.
Senast redigerad av Pingubengt 2023-05-12 kl. 10:38.
Citera
2023-05-12, 13:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Vet inte med ryggen, har aldrig haft ont där och lyfter regelbundet tunga saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in