2023-05-12, 09:39
Medlem
Jag söker en civil tjänst inom polisen. Jag har varit på intervju. Processen har gått vidare och jag kommer troligen att genomgå säkerhetsprövning framöver. Stämmer det att den innehåller en personlig intervju med frågor om bland annat missbruk? Jag är nykter, men hade nyligen ett återfall. Vid ett blodprov kan ju detta spåras ganska långt tillbaka genom ett s k Peth-värde. Min fråga är om blodprov ingår i säkerhetsprövningen, eller om den bara grundar sig på mina muntliga svar.
Citera
2023-05-12, 09:57
Avstängd
Det är väl inte förbjudet att dricka privat, oavsett vad man jobbar med. Blodprov är aktuellt först vid en eventuell anställning, och sedan slumpmässigt därefter. Du behöver inte nämna något om dina dryckesvanor, såvida du inte har ett långt journalsystem hos sjukvården, med just missbruksrelaterade besök.
Citera
2023-05-12, 10:00
Medlem
LemPicas avatar
Arbetsgivare har väl inte tillgång till arbetssökandes vårdjournaler?
Så även om ts skulle ha sökt vård för missbruk kan arbetsgivaren inte veta något om det såvida sökanden inte uppger detta?

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är väl inte förbjudet att dricka privat, oavsett vad man jobbar med. Blodprov är aktuellt först vid en eventuell anställning, och sedan slumpmässigt därefter. Du behöver inte nämna något om dina dryckesvanor, såvida du inte har ett långt journalsystem hos sjukvården, med just missbruksrelaterade besök.
Citera
2023-05-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Nej, men missbruk kan ju vara ett skäl att inte anställa. Frågan är om blodprov kan begäras före anställningen, som en del av prövningen. Vad jag har läst tidigare på detta forum upprepas ganska många frågor om missbruk, så man bör ha en beredskap för att svara på dessa.
Senast redigerad av Skrake 2023-05-12 kl. 10:18.
Citera
2023-05-12, 13:30
Medlem
Nej, de kommer inte begära att du lämnar blodprov. Däremot så brukar det ingå ett drogtest där de kollar spår av droger i urinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in