2023-05-12, 07:41
Medlem
Har en arbetsrättslig fråga som gäller i fallet där en arbetstagare (AT) själv väljer att säga upp sig enligt sina rättigheter att säga upp sig men där arbetsgivaren (AG) då entledigar AT under uppsägningstiden.
Vad går man på gällande efterspelet och eventuell konkurrens etc, är det ATs uppsägning eller AGa entledigande av AT som gäller juridiskt?
Citera
2023-05-12, 07:51
Medlem
Beror väl i viss mån på vad som står i avtalet och hur eventuellt konkurrensklausul är formulerad, men generellt bör inte arbetsbefrielse påverka. Står det ”9 månader efter anställningens upphörande” eller liknande så är det det som gäller, oavsett om den anställde var arbetsbefriad eller ej.
Citera
2023-05-12, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkenslillatass
Har en arbetsrättslig fråga som gäller i fallet där en arbetstagare (AT) själv väljer att säga upp sig enligt sina rättigheter att säga upp sig men där arbetsgivaren (AG) då entledigar AT under uppsägningstiden.
Vad går man på gällande efterspelet och eventuell konkurrens etc, är det ATs uppsägning eller AGa entledigande av AT som gäller juridiskt?
Entlediga är ett lite mer formellt och äldre ord för att avskeda, säga upp, bevilja avsked, avsätta.
När AT själv sagt upp sig så gäller den uppsägningstid som finns i avtal/lagstiftning. Jag gissar här att arbetsgivare kanske menar att AT är arbetsbefriad under uppsägningstiden. Dock gäller i princip då att AT inte kan ta annat arbete under uoosägningstiden om inte annat avtalas, AT har också kvar sin lojalitetsplikt.
Citera
2023-05-12, 08:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag sa upp mig för ett antal år sen och då jag skulle börja på en konkurrerande firma (egentligen inte men min chef ansåg det) så blev jag arbetsbefriad en månad innan jag började på nya jobbet. Fick lön, behålla förmånsbil, dator och telefon (men fick ett nytt nummer och alla mina lösenord slutade fungera) under denna tid.

Egentligen hade jag i avtalet tre månaders uppsägningstid om jag sa upp mig själv men de ville nog inte betala tre månader för att jag skulle sitta hemma med ledighet så de släppte mig efter en.

Vet inte exakt vad som står i alla avtal och lagar men så blev det för mig iallafall och jag var nöjd då det blev en extra månad "semester"
Citera
2023-05-12, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorkenslillatass

Nu får jag tolka dig lite gällande vad du menar med entledigats.
Om en arbetstagare säger upp sig så finns det oftast ett anställningsavtal, det stipulerar uppsägningstid och ev. regler om man går över till en konkurent.

I normalfallet (Svenskt kolektivavtal) så har man om man säger upp sig själv 1-3 månaders uppsägningstid. Då man förväntas stå till arbetsgivarens förfogande och urföra sina arbetsuppgifter.
Eventuellt kan en arbetsgivare arbetsbefria arbetstagaren i detta fall(Men man skall forfarande finnas tillgänglig så man kan inte ta en ny anställning), alternativt så får man en skriflig klausul på att man får siponera sin tid och ta en ny anställning.

Så det beror helt på hur avtalet mellan arbetstagare och arbetsgivare ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in