2023-05-13, 18:33
Medlem
Era idioter. Varför tävlar ni om vilket som är bäst?

ANVÄND BÅDA!

Gör högskoleprovet obligatoriskt vid antagning till universitet.

Utöver det så bör betygskvoten ha minimikrav vid vissa program. T.ex. att läkarprogrammet utöver 20,00 kräver 1,5 på hp.

1,5 på hp är enkelt för någon med maxbetyg. Om en person ej får 1,5 så har denne fått glädjebetyg alternativt fuskat - och är således utesluten.

Detta system skulle minska glädjebetyg och fuskande något enormt. Det blir helt enkelt för jobbigt.
Citera
2023-05-13, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Gymnasiebetyg korrelerar bättre med studieresultat på högskolan än vad resultat på HP gör. Detta är belagt i forskning. Jag har redan angett källa ovan i tråden, men för de som missat den så skrev jag den här:
(FB) Handelshögskolan är på väg att rödflagga vissa gymnasieskolor!

PS. Att skriva "Varför ljuger du?" till folk bara för att de inte håller med en kanske inte är det mest konstruktiva sättet att föra diskussionen vidare på.
Jag menade att i just det här fallet med de gymnasieskolor som HHS vill exkludera, fungerar HP bättre. Men jag skrev luddigt, det erkänner jag.
Citera
2023-05-13, 18:40
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Jag menade att i just det här fallet med de gymnasieskolor som HHS vill exkludera, fungerar HP bättre. Men jag skrev luddigt, det erkänner jag.
Fair enough.

Ja, jag vet inte hur utbrett fusket varit annat än på Campus Manilla (och även där endast den här gången), så det kan jag egentligen inte uttala mig om.
Citera
2023-05-13, 18:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Fair enough.

Ja, jag vet inte hur utbrett fusket varit annat än på Campus Manilla (och även där endast den här gången), så det kan jag egentligen inte uttala mig om.
Nej, jag vet egentligen inte mer än vad som kommit fram i media men nånting verkar ju inte riktigt stå rätt till, med tanke på HHS reaktion.
Citera
2023-05-13, 20:49
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Uppenbarligen bättre än gymnasiebetyg, i alla fall.

Nej inte enligt studier. Gymnasiebetyg predicerar prestation bäst. Sen så är det ett problem när de är orättvist satta men betyg är ändå överlag bättre predicerande, den statistiken är ju framtagen baserat på betyg så som de är satta nu. Det man behöver är ett sätt att komma åt fuskbetyg.
Citera
2023-05-13, 20:50
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:

Ah okej, men fair point. Eller, det kanske man får undersöka också.
Citera
2023-05-13, 20:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Nej inte enligt studier. Gymnasiebetyg predicerar prestation bäst. Sen så är det ett problem när de är orättvist satta men betyg är ändå överlag bättre predicerande, den statistiken är ju framtagen baserat på betyg så som de är satta nu. Det man behöver är ett sätt att komma åt fuskbetyg.

Detta tror jag dock beror på, att det är många äldre som kommer in med högskoleprov. Det var länge sedan de pluggade, de har glömt sina gymnasiekunskaper, de har glömt all studieteknik som de hade. Dessutom har de ofta barn och familj och därför begränsad tid för studier.

Det skulle vara intressant att se en sådan jämförelse (betyg kontra HP) där man korrelerat för ålder och familjesituation.
Citera
2023-05-13, 20:53
Medlem
Citat:

Jag har redan hittat lösningen.

Se mitt inlägg ovan.

Obligatoriskt hp med minimum 1,5 gör det lönlöst att fuska för majoriteten av befolkningen. Vem spenderar 3 år på fusk för att sedan blockeras av ett hp-minimum? Inte värt det.
Citera
2023-05-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Vilket trams, nej det är inte alls som att "bevisa att gud finns", vad svamlar du om egentligen?
Ja 1 + 1 är lika med 2, duktigt av dig att du klarar av förskolematte.
Vad skolor i din ungdom lockade med är ointressant, varför hatar du framgångsrika människor? Är det för att du själv är totalt misslyckad?

Man kan och hävdar alltid att något dåligt inte fungerar för att förutsättningar är olika (vilket ju också är sant).

-"Könsbyte" hjälper inte men kanske för att det upptäcks för sent och leder till "trauman" som är obotbara.
- Invandrare är sämst på allt men det beror kanske på diskriminering.
- Kvinnor är sämre på matte p.g.a. kulturella uppfostringsskillnader och inte biologi.
- Friskolor ger bättre betyg och snygga prylar som de lockar elever med och lärare och närstående vittnar gång på gång att de utsätts för systematisk press att ge högre betyg för att locka elever för att de har ekonomiska incitament då de då tjänar mer pengar åt rikskapitalister (det beror på privata skäl bland försmådda lärare, elever som går på friskolor är och blir bättre än andra elever och förtjänar högre betyg).

Påståenden som inte går att falsifiera och som man alltid kan ta till.
Citera
2023-05-13, 21:41
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
HHS anser tydligen inte att dessa eleverna " generellt är duktigare och mer ambitiösa i sina studier än elever i kommunala skolor".

Ja alltså detta handlade ju om folk som får överbetyg. Klart elever från Viktor Rydberg inte får högre betyg än de på Tensta gymnasium pga friskolor ger högre betyg.
Citera
2023-05-13, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Lösningen är som alltid att betygen avgörs utifrån centralt rättade, anonymiserade prov.
Men, men allt skall inte avgöras på ett enda prov
Givetvis inte, alla prov som påverkar betyget skall ske på det här viset.

Precis det jag alltid har sagt också. Det är skandal att lärare får sätta betyg på sina egna elever. Lärarens uppgift ska vara att förbereda eleverna så bra som möjligt för att klara ett prov som rättas centralt. Då kan man också på riktigt avgöra vilka lärare som är mest kompetenta och bäst. Idag sätter ju lärarna i någon mening betyg på sig själv, genom att ju bättre betyg de sätter på sina elever, desto bättre lärare framstår de som. Sen tycker jag också att det är helt rimligt att eleverna får göra om proven hur många gånger de vill, man ska inte stängas ute för att man misslyckas en gång.
Citera
2023-05-13, 23:13
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:

Har inte individuell antagning predicerat prestation bäst gentemot både betyg och hp, därför vissa anrika program kör med det konceptet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in