2023-05-11, 17:26
Medlem
R5As avatar
För många iranier från förorterna som konkurrerar ut svenskarna märker man, då måste man hitta på nåt bs om glädjebetyg.
Citera
2023-05-11, 17:29
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Nja, kan man inte arbeta strukturerat får man inte höga poäng på HP.

CKCS svar nedan kunde lika gärna ha varit mitt. Det är skillnad på att kunna presentera maximalt under några timmar och att kunna grinda vecka ut och vecka in.

Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
De som kommer in på HP är oftast lata men smarta. Detta fortsätter såklart på högskolan där de är nöjda med godkänt. De kan fortfarande vara smartare än sina studiekamrater som får högre betyg och i många arbeten prestera bättre än "plugghästarna".
Citera
2023-05-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Vad finns det för eftertraktad högskoleutbildning inom handels?
Är inte just handelshögskolan i Stockholm en av de bättre inom just ekonomi?

Har i flera år förespråkat för inträdesprov, läser själv till jurist och med handen på hjärtat undrar jag ibland hur vissa tog sig in, kvaliteten på utbildningarna har garanterat försämrats eftersom det ständigt lättas på kraven och anpassas efter de dåliga studenterna som gråter ut noveller vid kursutvärderingarna. Jämförde ett tentamenskompendium från 90-talet med ett från 2020 och jag har aldrig svettats så mycket med tentamensfrågor.
Senast redigerad av sweetcrypto 2023-05-11 kl. 17:35.
Citera
2023-05-11, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
CKCS svar nedan kunde lika gärna ha varit mitt. Det är skillnad på att kunna presentera maximalt under några timmar och att kunna grinda vecka ut och vecka in.
Ja och de smarta kommer att göra ett bra och effektivt jobb när de kommer ut i arbetslivet. Just för att de är de smartaste.
Citera
2023-05-11, 17:35
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Fel, förvaltningslagen gäller bara offentliga förvaltningar som du säkert kan förstå om du tänker till lite.

Själva antagningsprocessen är offentlig förvaltningsverksamhet och därför måste man troligtvis följa förvaltningslagen under processen. Men jag kan ha fel, har inte bekantat mig med lagstiftningen om antagningen till högskolor.
Citera
2023-05-11, 17:37
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mananas
Återinför betyg för beteende på gymnasiet. Förstör man på lektioner ska det synas och kännas för eleven. Bra att föräldrar blir informerade dessutom. Jag gick i skolan från 90-talet en bit in på 2000-talet och redan då började det balla ur.

Sen håller jag inte alls med om att det är det fria skolvalet eller privatskolor som skapat detta problem. Jag gick i allmän skola och det var samma skit då. Skulle snarare säga att det finns en utbredd kravlöshet i samhället som uppfattas som godhet. Det är också väldigt sällan de jobbiga barnen är diagnosfria och pursvenska. Många föräldrar uppfostrar inte sina barn ordentligt.

Friskolor är definitivt en bidragande orsak till glädjebetygen. Så blir kontentan när man gör skolan till en marknadsskola, där man ser elever som kunder som man ska behaga.
Citera
2023-05-11, 17:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
Jag menar att gymnasiebetygen ska fortsätta vara grund för antagning. Gillade dock idén som någon skrev att kombinera med 1.5+ på högskoleprov som grundkrav för vissa utbildningar.
HHS nuvarande HP-kvot har ett liknande system, fast tvärtom. För att kunna bli antagen via HP-kvoten så måste man också ha minst 17,5 i betygsnitt.

Citat:
Ja men HP är svårare än gymnasiematten.
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Vilken gymnasiematte pluggade du egentligen?

HP är bra mycket enklare än Matte 2, 3, 4 & 5. HP är ju ren huvudräkning, ingen "riktig" matematik.
Som awoke11 säger. HP-matten är mycket enklare, och för övrigt baserad på kursen Matematik 1b.

Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
De som kommer in på HP är oftast lata men smarta. Detta fortsätter såklart på högskolan där de är nöjda med godkänt. De kan fortfarande vara smartare än sina studiekamrater som får högre betyg och i många arbeten prestera bättre än "plugghästarna".
Instämmer helt i detta. Jag är själv en "HP:are."

Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Vad finns det för eftertraktad högskoleutbildning inom handels?
https://www.hhs.se/sv/utbildning/bsc/
Citera
2023-05-11, 17:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
HHS nuvarande HP-kvot har ett liknande system, fast tvärtom. För att kunna bli antagen via HP-kvoten så måste man också ha minst 17,5 i betygsnitt.

Som awoke11 säger. HP-matten är mycket enklare, och för övrigt baserad på kursen Matematik 1b.

Instämmer helt i detta. Jag är själv en "HP:are."

https://www.hhs.se/sv/utbildning/bsc/
OK. Ja jag pudlar. Jag gjorde HP senast i mitten på1980-talet. Det har tydligen förändrats sedan dess.

EDIT: Även jag är en HPare även om jag inte skrev 2,0 men väl 1,9.
Citera
2023-05-11, 17:41
Medlem
Citat:
Jag gick i gymnasiet på 1970-talet. Natur. Matten var litet annorlunda då. Vi löste bland annat inhomogena differentialekvationer i trean.

Men visst, det är säkert "huvudräkning" för ett snille som du

Har en polares farsa som är pensionerad matematiker och extraknäckar/håller någon kurs på universitetet när han behövs, han är uppriktigt orolig över hur sämre studenter blir när de gäller matte för vare kull, så du har säkert rätt.
Citera
2023-05-11, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Har en polares farsa som är pensionerad matematiker och extraknäckar/håller någon kurs på universitetet när han behövs, han är uppriktigt orolig över hur sämre studenter blir när de gäller matte för vare kull, så du har säkert rätt.
Ja en del av dagen gymnasister verkar ha problem med den särskilda matte jag läste på högstadiet.
Citera
2023-05-11, 17:47
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ja och de smarta kommer att göra ett bra och effektivt jobb när de kommer ut i arbetslivet. Just för att de är de smartaste.

Jag tror att du kommer att finna följande gamla post (tack, Google!) med kommentarer intressant. Ett par utdrag:
Ett färskt exempel är en studie av Erik Lindqvist och Roine Vestman som visar att mönstringspsykologens bedömning av “plikttjänstförmåga” är viktigare för att undvika dåliga arbetsmarknadsutfall än resultaten från ett IQ-liknande test.
Enligt en säker källa är korrelationen mellan mönstrings-IQ och högskoleprovet 0.63 bland de 30% män födda 1972-1979 som skrivit högskoleprovet. Korrelationen mellan högskoleprov och psykologutvärderingen är i samma urval 0.03. Intressant är att korrelationen mellan mönstrings-IQ och psykologens utvärdering ligger kring 0.35.
(Källa)

Med andra ord: högskoleprovet mäter till rätt stor del intelligens. Andra utvärderingar, som har högre förklaringsvärde när det kommer till arbetsförmåga etc., korrelerar dåligt med högskoleprovet. Sammanfattningsvis visar alltså högskoleprovet mer på intelligens än andra framgångsfaktorer.
Citera
2023-05-11, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Jag tror att du kommer att finna följande gamla post (tack, Google!) med kommentarer intressant. Ett par utdrag:
Ett färskt exempel är en studie av Erik Lindqvist och Roine Vestman som visar att mönstringspsykologens bedömning av “plikttjänstförmåga” är viktigare för att undvika dåliga arbetsmarknadsutfall än resultaten från ett IQ-liknande test.
Enligt en säker källa är korrelationen mellan mönstrings-IQ och högskoleprovet 0.63 bland de 30% män födda 1972-1979 som skrivit högskoleprovet. Korrelationen mellan högskoleprov och psykologutvärderingen är i samma urval 0.03. Intressant är att korrelationen mellan mönstrings-IQ och psykologens utvärdering ligger kring 0.35.
(Källa)

Med andra ord: högskoleprovet mäter till rätt stor del intelligens. Andra utvärderingar, som har högre förklaringsvärde när det kommer till arbetsförmåga etc., korrelerar dåligt med högskoleprovet. Sammanfattningsvis visar alltså högskoleprovet mer på intelligens än andra framgångsfaktorer.
Ja och vi som är intelligenta vet hur vi ska vara effektiva utan att vi tar ut oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in