2023-05-11, 07:38
Medlem
Hej jag är nyfiken på USA vad händer om man blir sjukskriven där. Finns försäkringskassan? Och hur mycket får man i försörjningsstöd? Någon som bott eller jobbar där? Berätta gärna mer om hur det funkar med olika bidrag där. Har googlat men hittar ej något. Tack!
Citera
2023-05-11, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av livetlekernu
Hej jag är nyfiken på USA vad händer om man blir sjukskriven där. Finns försäkringskassan? Och hur mycket får man i försörjningsstöd? Någon som bott eller jobbar där? Berätta gärna mer om hur det funkar med olika bidrag där. Har googlat men hittar ej något. Tack!

Antalet uteliggare i de mer välfärdsförespråkande delstaterna som Californien borde nog ge en hint.

Har du ingen försäkring så blir du inte sjukskriven. Har du försäkring så beror det på försäkringsvillkoren. Försörjningsstöd finns inte. Finns nog knappt något på Google om bidrag eftersom det knappy finns bidrag alls.
Citera
2023-05-11, 07:52
Medlem
Att så många tex krigsveteraner med ptsd lever på gatorna säger väl en del om deras bidragssystem för sjuka.
Citera
2023-05-11, 10:29
Medlem
Citat:

Är du sosse och vill gå på bidrag så bör du nog stanna i Sverige
Citera
2023-05-11, 11:43
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:

Ursäkta lite "flödande" inlägg nedan, men jag är trött och orkar inte skriva om från början, hoppas det ger lite svar i alla fall

Frågeställningen är egentligen felställd, i alla fall delvis. USA är egentligen som EU fast på steroider, dvs delstaterna har oändligt mer makt än man som Svensk ofta förstår, detta gäller även för bidragen.

Vissa delstater har "expanded medicaid" som går in om man är fattig och sjuk, andra har det inte.

Annars rent generellt så är det som så att man får skriva upp sig på diverse privata försäkringar på allt från inkomstbortfall till sjukskrivning.
I utbyte så får du mycket lägre skatt, som bekant. Skattesatserna kan tyckas vara likartade mot för Sverige om man bara googlar men man kan göra hur många olika knepiga avdrag som helst, ungefär som ett företag, detta ökar komplexiteten men öppnar upp för att man kan planera skatten och den effektiva skatten som man faktiskt betalar i USA är betydligt lägre, detta ska då vägas mot de privata försäkringarna som man får teckna.

Arbetslöshetskassa finns och är i vissa fall generösa, under kriser brukar den tillfälligt ökas på (se senast Covid).

Faller man helt ner på botten så är det mycket mer private charity som man får vända sig till.
Insatser från det offentliga till de på botten finns, liknande socialen men det är främst punktinsatser t.ex. "food stamps" alltså matkuponger som gör att man kan handla mat i affären och hjälp med hyran. Kontanter i handen är ytterst ovanligt att staten delar ut.
Senast redigerad av Finans.killen 2023-05-11 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in